127 815 läst · 2 049 svar
128k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
TackarÅsa Lund skrev:
Det tar sin lilla stund men allt går att lösa..
borrade ur den delen som satt kvar..
tog en gängtapp M14x1,25 och gängade upp med..
Sedan så limmade jag packningen och började bråka med kamremmen..
där hittade jag en spännrulle och en styrrulle som var kassa så det blir byte..
Och lägga på ny rem..
Men först ihopsättning av motorn..
När denna bilen är klar kommer det en caddy som skall bytas grejer på...
första bakslaget..
Blev en skit dag..
En ventillyftare hade gett sig av och jag märkte detta inte förens jag hade dragit åt topplocket...
jahopp dit med hylsan och börjar lossa bultarna igen..
Då karvar hylsan och vrider torxen lite..
Men fick lös bulten iallafall..
Sedan så fanns iallafall inte ventillyftaren i själva motorn..
Blev att ruska runt och leta..
halva dagen gick..
Hittade ingen..
rev ner det sista för att byta kamrem..
Hittade en dekal.. 2010 byttes remmen sist..
på 20000 mil.. den har gått 42.000 mil nu
så även vattenpumpen är slut..
beställde nya bultar, pump, och ventillyftare..
Så nu får den skämmas tills delarna kommer..
spännande med gamla as..
Blev en skit dag..
En ventillyftare hade gett sig av och jag märkte detta inte förens jag hade dragit åt topplocket...
jahopp dit med hylsan och börjar lossa bultarna igen..
Då karvar hylsan och vrider torxen lite..
Men fick lös bulten iallafall..
Sedan så fanns iallafall inte ventillyftaren i själva motorn..
Blev att ruska runt och leta..
halva dagen gick..
Hittade ingen..
rev ner det sista för att byta kamrem..
Hittade en dekal.. 2010 byttes remmen sist..
på 20000 mil.. den har gått 42.000 mil nu
så även vattenpumpen är slut..
beställde nya bultar, pump, och ventillyftare..
Så nu får den skämmas tills delarna kommer..
spännande med gamla as..
jag är van lite annat..
Att ha mycket delar hemma på hyllan..
Så om det inte riktigt passar så kan jag många gånger bygga om så det passar..
skriver en lapp och lägger i handskfacket vilket artnr och var det är köpt..
Så kan kunden välja själv..
Men detta är ju en Renault...
jävlar va det fattas bult..
och det står opel... Så det blir mycket special..
Att ha mycket delar hemma på hyllan..
Så om det inte riktigt passar så kan jag många gånger bygga om så det passar..
skriver en lapp och lägger i handskfacket vilket artnr och var det är köpt..
Så kan kunden välja själv..
Men detta är ju en Renault...
jävlar va det fattas bult..
och det står opel... Så det blir mycket special..
En lokal auktionsropare här ropade när han höll upp en ring med hundratal meter stängseltråd (sträng alltså), "här var det Ford-bult"Maskintok skrev:jag är van lite annat..
Att ha mycket delar hemma på hyllan..
Så om det inte riktigt passar så kan jag många gånger bygga om så det passar..
skriver en lapp och lägger i handskfacket vilket artnr och var det är köpt..
Så kan kunden välja själv..
Men detta är ju en Renault...
jävlar va det fattas bult..
och det står opel... Så det blir mycket special..
Gamla glassbyttor är bästa hjälpen när man skruvar i sär prylar eller maskiner eller vad som helst. Har ett gäng tomma stående i verkstan - börjar alltid med en tom så jag slipper blanda ihop skruvar från olika påbörjade projekt (brukar ju alltid vara några igång samtidigt)... Sen ska byttan helst vara tom igen när man skruvat ihop alltK Kurtivan skrev:
Exakt samma arbetssätt har jag. Glassbyttor med skruv mm från pågående projekt och tomma för kommande. Ger bra kontroll och översikt.D Dublin skrev:Gamla glassbyttor är bästa hjälpen när man skruvar i sär prylar eller maskiner eller vad som helst. Har ett gäng tomma stående i verkstan - börjar alltid med en tom så jag slipper blanda ihop skruvar från olika påbörjade projekt (brukar ju alltid vara några igång samtidigt)... Sen ska byttan helst vara tom igen när man skruvat ihop allt
Hur var det, visst finns det väl nåt sorts bra
"utgångsläge" på de tre inställningsskruvarna på förgasaren "L H & T" på en maskin som "någon" varit och skruvat vilt på..?
Har för mig hört det nån gång men glömt.
Hörde en lokal motorkunnig säga att det är "omöjligt" att ställa in dem rätt utan hjälpmedel. (Han använde visst stämapparat för musikinstrument). Är inte det överkurs?
"utgångsläge" på de tre inställningsskruvarna på förgasaren "L H & T" på en maskin som "någon" varit och skruvat vilt på..?
Har för mig hört det nån gång men glömt.
Hörde en lokal motorkunnig säga att det är "omöjligt" att ställa in dem rätt utan hjälpmedel. (Han använde visst stämapparat för musikinstrument). Är inte det överkurs?
Ps det är inte jag själv som är denne "någon" utan en släkting...T Tullen127 skrev:Hur var det, visst finns det väl nåt sorts bra
"utgångsläge" på de tre inställningsskruvarna på förgasaren "L H & T" på en maskin som "någon" varit och skruvat vilt på..?
Har för mig hört det nån gång men glömt.
Hörde en lokal motorkunnig säga att det är "omöjligt" att ställa in dem rätt utan hjälpmedel. (Han använde visst stämapparat för musikinstrument). Är inte det överkurs?
1 till 1,5 varv ut från botten på H och L gör jag har jag för mig. Sen backar jag ut L till varvtalet börjar sjunka. Sen skruva in till det ökar och sen börjar sjunka igen. Sen mitt emellan dom två punkterna där varvtalet sjönk ställer jag L. H ställer jag så motorn precis fyrtaktar när den går lätt men går rent när man börjar belasta. Kanske lite grovt men funkar bra på sågen för mig iaf. Tomgång ställer jag ner till kedjan slutar snurra. Om det är rätt vet jag inte. Men huvudsaken man inte kör för snålt iaf tänker jag.
skruva in båda skruvarna till botten.
vrid ut 1 varv på båda.
Sedan 1.5 varv på tomgången ut
starta motorn.
lyssna hur den går.
ge lite lite mer på L
ställ sedan ner tomgången så att kedjan stannar.
Sedan tar man sågen och sågar med fullt pådrag i en stock och vrider då in eller ut H skruven... För att märka när den får bästa effekten.
om motorn går lugnt och jämnt på tomgång och svarar på pådrag så är inställningen korrekt.
vrid ut 1 varv på båda.
Sedan 1.5 varv på tomgången ut
starta motorn.
lyssna hur den går.
ge lite lite mer på L
ställ sedan ner tomgången så att kedjan stannar.
Sedan tar man sågen och sågar med fullt pådrag i en stock och vrider då in eller ut H skruven... För att märka när den får bästa effekten.
om motorn går lugnt och jämnt på tomgång och svarar på pådrag så är inställningen korrekt.
ska också ta för Hvas friskluftsmotorer..
2 varv ut på båda skruvarna.
Och 1.5 varv på tomgången.
dock så krävs en speciell mejsel.
Dessa går inte bra att ställa efter hörseln då de har en spole som arbetar på annat sätt..
Så en varvtalsräknare behövs.
2 varv ut på båda skruvarna.
Och 1.5 varv på tomgången.
dock så krävs en speciell mejsel.
Dessa går inte bra att ställa efter hörseln då de har en spole som arbetar på annat sätt..
Så en varvtalsräknare behövs.
Renult - fyra hjul och en bultMaskintok skrev:jag är van lite annat..
Att ha mycket delar hemma på hyllan..
Så om det inte riktigt passar så kan jag många gånger bygga om så det passar..
skriver en lapp och lägger i handskfacket vilket artnr och var det är köpt..
Så kan kunden välja själv..
Men detta är ju en Renault...
jävlar va det fattas bult..
och det står opel... Så det blir mycket special..