Kolla med TKs för begagnat eller OIE för nytt
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kolla med TKs för begagnat eller OIE för nytt
Tackar! jag har skickat iväg mail till dom. Håller tummarna.
Om nån har fler tips så mottages det mer än gärna...
 
Vad är det en traktor.
 
A Andy78 skrev:
Vad är det en traktor.
Precis.
Volvo BM 2200
 
Du behöver nog byta lagringar och tätningar 4,4,8,9,10,13och 14. Tätningen är kass på din bild.
De är kan vara grundorsaken att det gått tungt och splinesen på spindeln och styrarmen gått sönder. Sedan har någon fullagat med svets.

Det är bara att ta isär göra rent och inspektera för att se vad som går att återanvända.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Du behöver nog byta lagringar och tätningar 4,4,8,9,10,13och 14. Tätningen är kass på din bild.
De är kan vara grundorsaken att det gått tungt och splinesen på spindeln och styrarmen gått sönder. Sedan har någon fullagat med svets.

Det är bara att ta isär göra rent och inspektera för att se vad som går att återanvända.
Ja de stämmer säkert. Tätningen va något hittepå i gummi . Få hoppas någon har dom delarna också så jag kan laga ordentligt. Tack för tipsen det blir att skruva ner å rengöra...
 
B
Byte av bakaxeltrumpet på en MF 595, hur svårt är det? Risk att något mer är trasigt utifrån bild?
Någotan löser som normalt händig men utan att ha mekat traktor...

Samt någon som känner till vart man hittar en begagnad?

Bakaxeltrumpet på MF 595 med synliga skador och smuts, delvis demonterad, frågan om mekarhjälp och reservdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trumpet borde du kunna köpa av tktraktordelar, Linköping
 
595 har våta bromsar inne i trumpeten så om jag vore du skulle jag beställa en servicehandbok innan jag börjar.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
galento
H heimlaga skrev:
595 har våta bromsar inne i trumpeten så om jag vore du skulle jag beställa en servicehandbok innan jag börjar.
Ja det skulle jag ha gjort också , kan ju vara bra att läsa lite före man river isär nåt.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
En mindre hjullastare (totalvikt ~6 ton) med hydrostatdrift. Fungerar det och är det lämpligt att ha snökedjor på bara ett hjulpar, förslagsvis framhjulen?
 
Närbild på rostade bromsbackar och justeringsmekanism med en mejsel mot en kuggmekanism på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte justera bromsbackarna på min släpvagn därför att grejen som det sitter kuggar på inte vill röra sig. Jag tog av trumman och satte en mejsel mot kungen och hamrade lite, med följd att den kuggen gick loss :( Har någon ett bra tips hur jag får loss den så justeringen fungerar?
 
galento
Har du provat med värme ? Den där armen till höger , är det nån typ av
självjustering som bör vikas undan som på bilar.
 
galento galento skrev:
Har du provat med värme ? Den där armen till höger , är det nån typ av
självjustering som bör vikas undan som på bilar.
Jag har faktiskt blåst lite med värmepistol, men antar att det är för klent... Den där "armen", det är som ett bleck som ligger mot justerkuggarna, antagligen om det som sitter fast för mig går för lätt, så justerar den inte om sig själv
 
Nu har jag fått loss justeringen :) Jag bytte ut den gängade grejen, som går in i justeringen och som trycker på backarna, med en kort bult som jag skruvade in max. Sedan körda jag mutterdragare på den tills den började snurra. Putsat sedan och lagt kopparpasta innan återmontering av justeringen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.