128 543 läst · 2 049 svar
129k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
knacka av kopplingen och bort med trumman..T Tullen127 skrev:
Så ger det sig självt..
dock ett elände att hitta delar till dessa..
Det är inte värt det... finns bättre sågar... För mindre pengar än pumpen...
Oj, det var tråkigt. Så mitt första hopp om att det bara kunde vara nån sorts ställskruv (om det finns) stämmer inte alls? Då får jag avråda honom tyvärr.Maskintok skrev:
Finns det nåt ställe man kan ladda ner manual för sågen utan att vara medlem ?
Tänkte om jag kunde försöka hjälpa honom med det istället..
Ska kolla lite..T Tullen127 skrev:
Har säkert dö tid senare ikväll..
Oljepump Partner 351 motorsågar | Reservdelsspecialisten
https://www.skogsverktyg.se/reservd...tner-351/oljepump-partner-351-motors-gar.html
130 kr exkl frakt.. helt klart värt det..
https://www.skogsverktyg.se/reservd...tner-351/oljepump-partner-351-motors-gar.html
130 kr exkl frakt.. helt klart värt det..
Jepp, den där oljepumpen är lätt att hitta som eftermarknadsdel. Tror jag gav 35 spänn för en på ebay på den tiden det i princip var gratis frakt från kina. Finns mig veterligen bara en variant som ser ut så där. Och det är ett typiskt fel, om den beckar ihop så strippas gängorna på plastkuggen. Hyfsat enkel att byta också, så klart värt att reparera.
Jag hade köpt annan såg..C cpalm skrev:Jepp, den där oljepumpen är lätt att hitta som eftermarknadsdel. Tror jag gav 35 spänn för en på ebay på den tiden det i princip var gratis frakt från kina. Finns mig veterligen bara en variant som ser ut så där. Och det är ett typiskt fel, om den beckar ihop så strippas gängorna på plastkuggen. Hyfsat enkel att byta också, så klart värt att reparera.
De där är kända för att krångla..
Och är billiga att köpa begagnade..
Maskintok skrev:Jag hade köpt annan såg..
De där är kända för att krångla..
Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter?
Så konstigt det blev när jag svarade nyss - mitt svar i mitt eget inlägg...Skit bakom spakarna förståsMaskintok skrev:
Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter?
Ursäkta dum fråga igen (jag är väl lite trög): (Har aldrig tagit loss en koppling och tänkte i så fall informera ägaren ..)
Är muttern alltså vänstergängad (dvs motsols)? Alltså den knackas loss åt höger (medsols)?
Eller missuppfattade jag dig.
Den gängas av åt höger så ja medsols.T Tullen127 skrev:Så konstigt det blev när jag svarade nyss - mitt svar i mitt eget inlägg...Skit bakom spakarna förstås
Tack för informationen och sprängskissen. Jag ska konferera med ägaren och höra om han är beredd att chansa. Du skrev nåt om att "knacka bort" kopplingen.. innebär det att det är svårt att få loss den utan muttermaskin? (det tror jag inte att han har)
Är det höger eller vänstergängad mutter?
Ursäkta dum fråga igen (jag är väl lite trög): (Har aldrig tagit loss en koppling och tänkte i så fall informera ägaren ..)
Är muttern alltså vänstergängad (dvs motsols)? Alltså den knackas loss åt höger (medsols)?
Eller missuppfattade jag dig.
vänstergängad.
Man sätter en mejsel emot ena klacken och knackar till med hammaren så lossnar kopplingen.
Kan väl tilläggas att anledningen till att man måste "knacka" loss den är att vevaxeln annars bara snurrar med. Kompressionen är inte tillräcklig för att hålla emot. Finns ett antal alternativa "knep" för att lossa den, inklusive att ta bort tändstiftet och proppa in ett snöre i cylindern för att blockera kolven.Maskintok skrev:
Nja.. gör inte det.. det kan fastna delar av snöret..C cpalm skrev:Kan väl tilläggas att anledningen till att man måste "knacka" loss den är att vevaxeln annars bara snurrar med. Kompressionen är inte tillräcklig för att hålla emot. Finns ett antal alternativa "knep" för att lossa den, inklusive att ta bort tändstiftet och proppa in ett snöre i cylindern för att blockera kolven.
En schysst motor skall det gå att knacka av kopplingen på utan att ta av tändstiftet på..
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
Hjälpe en kompis att tömma ett förråd och då fick jag fick en såg. .
Annars hade den hamnat på tippen...
Det är en Husqvarna 133SG
Går runt och verkar vara bra komp men i övrigt helt otestad har nog inte gått på 20år sa kompisen.
Det får bli ett projekt lite senare...
Ska se om det kommer ginsta och slå i lite bränsle...
bild kommer...
Annars hade den hamnat på tippen...
Det är en Husqvarna 133SG
Går runt och verkar vara bra komp men i övrigt helt otestad har nog inte gått på 20år sa kompisen.
Det får bli ett projekt lite senare...
Ska se om det kommer ginsta och slå i lite bränsle...
bild kommer...