128 374 läst · 2 049 svar
128k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Var kan man hitta reservdelar till en gammal Stiga Turbo gräsklippare? Gärna också sprängskisser så att man kanske kan hitta den trasiga delen. Min mamma har en gammal klippare där delen som själva klippkniven sitter på har spruckit och gått i flera delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
knivfäste heter delen.R roli skrev:
skogsverktyg.se kan ha.
Det ska finnas en dekal om vad själva klipparen heter.. Då kan man söka stiga.. knivfäste..
Kan kolla om jag har i gömmorna..
Knivfäste 22mm Stiga Turbo 480, 48, 55, Pro 48, 1111-9070-01
https://www.reservdelaronline.se/kn...cwdYKTe8_sAQve5aEhr5ZFBqXM1IHKQhoCj44QAvD_BwE
https://www.reservdelaronline.se/kn...cwdYKTe8_sAQve5aEhr5ZFBqXM1IHKQhoCj44QAvD_BwE
Tack, det där såg ut som om det delen jag skulle behöva till hennes maskin. Tänk va fort det går att hitta när man vet var det kan finnas, har själv sökt på nätet både med och utan maskinnummer men inte lyckats hitta något som ens var i närheten av denna. Nu sitter jag på distans från den trasiga delen som jag endast har på bild men det får väl bli en beställning och hoppas på att den passar. När man klickar på länken ovan så kommer det även upp ett alternativ som kostar 195:- mot den andra för 139:-. Vad är det för skillnad mellan de? Är det att kilen är med i den dyrare delen? Om det är så så får det nog bli den "billigare" eftersom kilen finns kvar.
Kan vara kil.. Eller så är det diametern på axeln.. jag har inte kollat..R roli skrev:Tack, det där såg ut som om det delen jag skulle behöva till hennes maskin. Tänk va fort det går att hitta när man vet var det kan finnas, har själv sökt på nätet både med och utan maskinnummer men inte lyckats hitta något som ens var i närheten av denna. Nu sitter jag på distans från den trasiga delen som jag endast har på bild men det får väl bli en beställning och hoppas på att den passar. När man klickar på länken ovan så kommer det även upp ett alternativ som kostar 195:- mot den andra för 139:-. Vad är det för skillnad mellan de? Är det att kilen är med i den dyrare delen? Om det är så så får det nog bli den "billigare" eftersom kilen finns kvar.
De äldre hade oftast 22 mm axel..
De nyare antingen 19mm eller 25.4mm..
På min jonsered, tror du man kan limma en plåt som förstärkning på in eller utsida?
Om inte plastlagningen går att få till.
Jag är ingen skogsarbetare... utan fäller väl ett träd om året och kapar upp det under nån dag...
Om inte plastlagningen går att få till.
Jag är ingen skogsarbetare... utan fäller väl ett träd om året och kapar upp det under nån dag...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 895 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 895 inlägg
Som Maskintok skriver - kan förtydliga med att pluggen alltså stoppar kolven och därigenom låser motorn så man kan dra loss muttrar och annat från vevstaken…T Tullen127 skrev:
Utan att ha testat alternativet skulle jag starkt rekommendera att man väldigt manuellt (försiktigt) ser till att kolven ligger an mot pluggen innan man använder något elverktyg (typ mutterdragare) - tror det kan bli trist för kolven om den får nästan en full rotation av ett elverktyg innan den smäller i pluggen
/U
Har använt biltemas "universalavdragare" på svänghjul , skulle det slira kan man juullberg skrev:
testa att lägga dubbelvikt smärgelduk mellan band och svänghjul. Testar alltid detta
eller om det går att låsa delen som ska av på nåt sätt först.
En kolvstopp kan man göra själv av ett tändstift , men denna har jag använt att fastställa
TDC på 2 takts mc. Gjorde den lite längre så man inte behöver ta bort ev. fläktkåpa.
Logga in
Skapa konto
Har du skruvat med sådanhär såg ? Den läcker ganska mycket kedjeolja när den står. Brukar det vara några slangar från pumpen eller hur brukar det vara? Hur kommer man åt oljepumpen?
Har just bytt bränsleslangarna för dom var spruckna.
Har just bytt bränsleslangarna för dom var spruckna.
Logga in
Skapa konto
inte just den modellen..N Niq skrev:
Men många andra Kina sågar..
Kan vara packningar.. Och slangar..
knacka av kopplingen.
åt samma håll som kedjan går åt.
Sedan bort med trumman.
innanför detta sitter pumpen.