14 301 läst · 54 svar
14k läst
54 svar
Markus bar 2,5 ton på ryggen 50 mil för att bygga hus – Husdrömmar
Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)Jonatan79 skrev:
Inte bara matte utan även fysikkurs. Om jag inte kommer ihåg fel så måste man tillföra en höjdskillnad, vilket man göra när man lyfter och lyfter benen och går.B Bigfoot skrev:Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)
Ett utedass hade varit tevligt.
"han valde att leva själv i en kåta i skogen i fyra år." Är inte det väldigt svenskt. Vi drar till skogen för skydd och säkerhet.
"han valde att leva själv i en kåta i skogen i fyra år." Är inte det väldigt svenskt. Vi drar till skogen för skydd och säkerhet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 455 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 048 inlägg
Du får se programmet, det är hans egna uppskattningar.B Bigfoot skrev:Anta att jag bär 100 kg sten 100 meter 100 gånger på en dag. Det kroppsarbete jag uträttat är då att jag burit 100 kg sten i 10 km. Resultatet av mitt kroppsarbete är att jag flyttat 10 ton sten 100 meter. Det som däremot inte är korrekt på något som helst vis är att påstå att jag burit 10 ton sten i 10 km. Så jag tycker nog ändå att rubriksättaren har visst behov av en mattekurs. (Syn och hörsel vet jag inte riktigt hur det kommer in i resonemanget.)
Har tittat, men inte så mycket Husdrömmar utan mera ett "terapeutiskt" program vilket väl även hans fru säger i avsnitt 2, "han blir mera hanterlig".😉 Men visst kan det vara en dröm för honom att få göra det.👍
Håller nog med... Men samtidigt lite tragikomiskt att vi byggt husgrunder i natursten (och hus av timmerstockar) i tusentals år, och nu bara drygt 100 år efter man slutat med det får vissa en "wow, vad smart och hållbart, mycket bättre än att hyra en helikopter!"-upplevelse när man hör talas om det.M Mach77777 skrev:
Va f-n, har man aldrig sett ett äldre hus och reflekterat över hur det är byggt, eller?
Medlem
· Stockholms län
· 555 inlägg
Känns som ett rent reklamavsnitt för Torgebys personlighet.
Att man fick ut detta till 1,5 timmar känns bara....
Jag följer youtubersch som gör det han gjorde på ett par år på ett par veckor
Exv
https://www.youtube.com/@MySelfReliance
Att man fick ut detta till 1,5 timmar känns bara....
Jag följer youtubersch som gör det han gjorde på ett par år på ett par veckor
Exv
https://www.youtube.com/@MySelfReliance
Håller faktiskt med dig. Känns som det ska kvoteras in lite "gullegull" för ingen kvinna kan väl vara intresserad av bygget i sig.N naikon skrev:Nu kommer jag låta som en skitnödig gammal gubbe men det kan jag väl vara.
Men från att följt alla SVT:s husbygge-program de senaste 20 åren så är jag så trött på just relationsbiten som ni nämner i artikeln. Numera är alla husprogram istället relationsdraman. Exakt alla nya program om husbyggen MÅSTE innehålla just kärleksbiten om hur paret träffades, kärlek vid första ögonkastet osv. Och det är jag så fruktansvärt trött på. Skiter fullständigt om på vilket sätt deras relation tagit stryk under husbygget
Och den otroligt regisserade biten där programledarna "helt plötsligt" dyker upp och sen måste alla kyssa varandra på kinden. Speciellt "Det sitter i väggarna" känns alltid som ett stort obekvämt iscensatt skådespel.
Herregud fokusera på husen som det faktiskt handlar om
/End of rant
Men även mina tjejkompisar tycker att det gullas för mycket i byggprogrammen när man vill se mer om huset
Förresten. Var det inte roligt att man inte fick se hela insidan...... Exv mot dörren/ingången. Då hade man kanske avslöjat att man visst kunde bo i stugan (Vilket ju itne var tillåtet)
Ja det finns ju en drös jöätöbbers som timrat på plats.C cpalm skrev:
Som hade kunnat ge ett mycket finare program.
Exv den där pojkspolingen Erik. Där kan man prata om gå från tunnis till muskelkille efter allt släpande.
https://www.youtube.com/@ErikGrankvist
Tjänster
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Sveriges elområden kan förändras
Artikelkommentarer -