3 489 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Markägare tänker slåss mot Fortums planer
Artikeln var ju värdelös dock.
KAN Fortum ens tvinga fram något? Det framgår inte i artikeln.
Annars är ju nyhetsvärdet lågt om det bara handlar om ett företag som vill köpa mark och inte vill ge vad markägaren hade accepterat (han hade ju såklart accepterat t.ex. en miljard).
KAN Fortum ens tvinga fram något? Det framgår inte i artikeln.
Annars är ju nyhetsvärdet lågt om det bara handlar om ett företag som vill köpa mark och inte vill ge vad markägaren hade accepterat (han hade ju såklart accepterat t.ex. en miljard).
Rent principiellt anser jag att privata företag ska ha noll möjlighet påtvinga enskilda fastighetsägare något som helst intrång i fastigheten. Sådant ska till 100% ske av statliga myndigheter och andra sådana instanser.
Därutöver anser jag att det alltid - om det anses vara nödvändigt - ska vara så (via domstol ev) att det är oerhört viktigt att intrång i fastigheten görs för samhällsnyttigt ändamål. T ex riksviktig elledning etc.
Dessutom anser jag att ersättningen ska vara 150% av marknadsvärdet där marknadsvärdet ska baseras på för fastighetsägaren mest gynnsamma beräkning (givetvis om den är relevant och är verklighetsbaserad).
Det är en *oerhörd* skillnad mellan frivillig "försäljning" och påtvingad.
Därutöver anser jag att det alltid - om det anses vara nödvändigt - ska vara så (via domstol ev) att det är oerhört viktigt att intrång i fastigheten görs för samhällsnyttigt ändamål. T ex riksviktig elledning etc.
Dessutom anser jag att ersättningen ska vara 150% av marknadsvärdet där marknadsvärdet ska baseras på för fastighetsägaren mest gynnsamma beräkning (givetvis om den är relevant och är verklighetsbaserad).
Det är en *oerhörd* skillnad mellan frivillig "försäljning" och påtvingad.
Det är finska staten som äger majoriteten i Fortum, så att åberopa "samhällsnyttan" är lite långsökt.Kvackatore skrev:
Har Fortum satsat på slumpkraft, får de väl stå sitt kast.
För ägarna är det sista raden i bokslutet som är intressantast.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
12 tips för att spara tid i trädgården
Artikelkommentarer -
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer