Fast problemet är ju att de byter till en proprietär box. Inte något som finns i TVn?

Anders, har du inte bredband via ComHem?
Undrar om det inte var ComHem vi hade i lägenheten, jag hade ett coaxmodem som hängde sig en gång i veckan, om man laddade torrent hängde den sig efter en timme. De rekommenderade att stänga av modemet när man inte använde datorn, men min server stod ju på jämnt... Efter många samtal med supporten fick jag prata med någon som verkade vettig, då frågade jag om de hade loggar och kunde se när det hängde sig, det hade de, hur länge hade de kunder som klarat sig längst utan omstart då klarat sig? Har för mig han sa rekordet var strax under 30 dagar. Windows 95 var, som doktor Alban sa, stabilt som fan... I jämförelse... ;) Tack för det, tele... Eh... ComHem.

J JohanLun skrev:
Fast problemet är ju att de byter till en proprietär box. Inte något som finns i TVn?

Undrar om det inte var ComHem vi hade i lägenheten, jag hade ett coaxmodem som hängde sig en gång i veckan, om man laddade torrent hängde den sig efter en timme. De rekommenderade att stänga av modemet när man inte använde datorn, men min server stod ju på jämnt... Efter många samtal med supporten fick jag prata med någon som verkade vettig, då frågade jag om de hade loggar och kunde se när det hängde sig, det hade de, hur länge hade de kunder som klarat sig längst utan omstart då klarat sig? Har för mig han sa rekordet var strax under 30 dagar. Windows 95 var, som doktor Alban sa, stabilt som fan... I jämförelse... ;) Tack för det, tele... Eh... ComHem.
De kör DVB-C; köper du bara rätt box eller TV så har du stöd för det.

Och deras modem använde du nog som router. Om du kopplade om den som modem och köpte en egen router så skulle allt gå i full hastighet. Jag hade min igång något år utan omstart och inga som helst problem efter jag ställt om den som modem :)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:

Anders som i jag? Nej jag fixade fiber åt brf 2013, men vissa krävde att analoga jacket skulle vara kvar så det fick vara kvar. Själv rev jag ut det när jag spårade väggarna för VP rör :)

Nu är inte mina föräldrar i livet. Men jag kommer ihåg vilket problem det var när de skulle byta till digitalt. Det innebar en box och den boxen strulade hela tiden och de kunde inte byta kanal som de brukade göra utan det krävdes två kontroller. Jag hjälpte dem att sätta in en CA-modul. Det fungerade ett tag. När det blev problem, som inte ComHem kunde lösa, blev lösningen en box och då var man tillbaka till ruta ett med dubbla fjärrkontroller. En lösning som innebar att jag fick åka förbi flera gånger per vecka då det strulade. Nu hade dom en platt-tv men det finns ett antal som bara har en gammal tjocktv. Då har man inget alternativ än box. Vad jag stör mig på är att trots år 2020 så kan man inte kan underlätta och göra tekniken användarvänlig.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Det gäller ju att röstboskapen skall kunna ta del av den godkända propagandan, vad hemskt om indoktrineringen skulle avbrytas på grund av övergång till nyare teknik..
Förstår ej, vad avser du?

Claes Sörmland
Silver78 Silver78 skrev:
Nu är inte mina föräldrar i livet. Men jag kommer ihåg vilket problem det var när de skulle byta till digitalt. Det innebar en box och den boxen strulade hela tiden och de kunde inte byta kanal som de brukade göra utan det krävdes två kontroller. Jag hjälpte dem att sätta in en CA-modul. Det fungerade ett tag. När det blev problem, som inte ComHem kunde lösa, blev lösningen en box och då var man tillbaka till ruta ett med dubbla fjärrkontroller. En lösning som innebar att jag fick åka förbi flera gånger per vecka då det strulade. Nu hade dom en platt-tv men det finns ett antal som bara har en gammal tjocktv. Då har man inget alternativ än box. Vad jag stör mig på är att trots år 2020 så kan man inte kan underlätta och göra tekniken användarvänlig.
Jag fascineras också över att tekniken fortfarande är så omogen och har också genomlevt det där eländet med TV och åldrande förälder. Men tydligen ska det vara struligt med TV-teknik. Kanske är det en feature och inte en bug? Den huvudsakligen manliga kundgruppen kanske vill greja med sladdar och menyer? Det får inte vara för enkelt om det ska vara hobby?

• Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen så svårt bara en smarttv så kommer den både med SVT play, Netflix osv.

Själv kör jag knappt streama pga den låga bitraten men speciellt komplex är det ju inte idag :)

G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag fascineras också över att tekniken fortfarande är så omogen och har också genomlevt det där eländet med TV och åldrande förälder. Men tydligen ska det vara struligt med TV-teknik. Kanske är det en feature och inte en bug? Den huvudsakligen manliga kundgruppen kanske vill greja med sladdar och menyer? Det får inte vara för enkelt om det ska vara hobby?
Tittar man på comhem och de tidigare företagen de köpt upp, så har det alltid varit skit med deras apparater.
Började med kabel-internet, alltid strul.
Morsan har ComBort hos sig, modemet strular med wifi, boxen (tivo) MÅSTE vara på ett antal timmar de första dagarna varje månad, annars slutar kanaler att fungera för de uppdaterar saker första veckan i månaden.
Första tv-lådan hon fick blev en tegelsten direkt vid uppstart/första installationen 20 minuter ur boxen.
Den andra tv-boxen från comhem, startar upp på en slumpmässig kanal, inte ens på nån av favorit-listans kanaler.
Några kanale ("de sämre") har fortfarande problem med textning släpar, fel text osv.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är det verkligen så svårt bara en smarttv så kommer den både med SVT play, Netflix osv.

Själv kör jag knappt streama pga den låga bitraten men speciellt komplex är det ju inte idag :)
Du känner inte så många äldre äldre verkar det som. Allt utöver på, av, välj kanal och justera ljudet kan vara en utmaning. Menysystem är en utmaning. Grafiska innovationer med styrfunktioner och olika lager i appar kan du glömma.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Orsaken är att TV är en global produkt som i princip bara får en "textöversättning" gällande menyer. Och att marknaden för "enkla" produkter är för liten.
Det har funnits, kanske finns, t.ex. enklare mobiler men volymerna blev så små att de blir för dyra att producera.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
En annan digital revolution är IP-TV hur fungerar den i COMHEMs nät? och vilken fart får man i en lägenhet vid en TP-test?

En sak är då säkert alla parabolantenner på balkonger riktade mot arabiska satelliter har plockats ner i områden med utlandsfödda?!, eftersom all världens TV finns på nätet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du känner inte så många äldre äldre verkar det som. Allt utöver på, av, välj kanal och justera ljudet kan vara en utmaning. Menysystem är en utmaning. Grafiska innovationer med styrfunktioner och olika lager i appar kan du glömma.
Linjär TV är minne blott om 10 år max

Det sa jag för 10 år sedan. Jag hade fel...

• Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp och det sammanfaller med att de flesta som enbart klarar av detta format då har lämnat jordelivet.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sjoelund skrev:
Det sa jag för 10 år sedan. Jag hade fel...
Jag säger som gamla IT-koftan Jonas Birgersson. Vi tenderar att överskatta hur snabbt förändringen sker i närtid och underskatta hur genomgripande den blir över lång tid.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.