J Jocke Best skrev:
Ja eftersom du har fiber också men dumt att kasta ut jacket med tre hål i väggen för oss andra eftersom det digitala och bredbandet kommer den vägen. Koax i sig är inte mycket sämre än cat 5e förresten. Inga problem att skrämma upp det i 1 Gbit/s kortare sträckor på slutet från bfnoderna. Tyvärr asymmetriskt då som man löst det så man får inte mycket uppåt.
Just fan de kör digitalt över koaxen sk ghettolösning :)
Då lär de fortfarande äga kabeln som jag skändant,jjag såg iaf till att terminerna den korrekt när jag klippte av den :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Koax får mig alltid att tänka på den gamla goda tiden innan ethernet när man spela Doom över IPX och koax Lan. Och någon jävel skulle alltid komma sent till lanet så vi fick avbryta matchen då hela Lanet dör när man tar bort temineringen :)
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Installera true caller så slipper du sådana samtal :)
Jag vägrar True caller, då appen läser min och alla andras kontaktlista för att räkna ut vad som är säljare eller inte.

Men om undersökningen som ditt svar handlade om sker genom uppringning tull fasta telefoner så är gruppen definitivt inte representativ.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag vägrar True caller, då appen läser min och alla andras kontaktlista för att räkna ut vad som är säljare eller inte.

Men om undersökningen som ditt svar handlade om sker genom uppringning tull fasta telefoner så är gruppen definitivt inte representativ.
De lär garanterat sälja info om dig, men det är inte så den fungerar utan folk rapporterar spamnummer och så slipper du bli störd.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De lär garanterat sälja info om dig, men det är inte så den fungerar utan folk rapporterar spamnummer och så slipper du bli störd.
När jag kollade (något år sedan) var det som jag skrev nyss. De skyddar mitt privatliv genom intrång i mitt privatliv :thinking:

Tittade nu igen och detta vill appen ha tillgång till :
Skärmdump av appbehörigheter för Truecaller, inklusive kontakt, sms och platsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
När jag kollade (något år sedan) var det som jag skrev nyss. De skyddar mitt privatliv genom intrång i mitt privatliv :thinking:

Tittade nu igen och detta vill appen ha tillgång till :
[bild]
Jo men det är inte så spamskydded fungerar. Spamskyddet fungerar genom ett användarbaserat register.

edit: om du inte använer några av dessa funktioner kan du slå av att de ska ha rättigheten

https://support.truecaller.com/hc/e...know-about-the-permissions-Truecaller-require
 
A Andy78 skrev:
I min mors fall är det en bostadsrättsförening som köper basutbudet av comhem.
Ser egentligen inte problemet när lösningen finns.
Lägg om det till digitalt och låt dem som behöver beställa en box gratis hos comhem.

Det borde vara lag på att åtminstone sända 1,2,4 analogt med tanke på att det är public service och skattefinansierad.
SVT har inte sänt analogt sedan 2008 https://www.svt.se/nyheter/overgangen-till-digital-tv det är Comhem som har kört dubbelt fram till nu. Eftersom Comhem nu ägs av Tele2 så kanske det ingick i kalkylen för affären att sluta drifta dubbla nät
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
När ny mycket bättre teknik kommer måste vi lämna den gamla sämre, vi kan inte behålla all gammal omodern teknik parallellt med den nya i all evighet. Avvecklingen av analog tv måste ju passerat 10 år. Det får väl betecknas som generöst. Din mor som är fattigpensionär kommer tyvärr i kläm men köp nu en ny tv åt henne och se till att den blir installerad. Det har du råd med. Du har bara en mamma.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
När ny mycket bättre teknik kommer måste vi lämna den gamla sämre, vi kan inte behålla all gammal omodern teknik parallellt med den nya i all evighet. Avvecklingen av analog tv måste ju passerat 10 år. Det får väl betecknas som generöst. Din mor som är fattigpensionär kommer tyvärr i kläm men köp nu en ny tv åt henne och se till att den blir installerad. Det har du råd med. Du har bara en mamma.
Fast allt blir inte bättre för de som ser på fria digitalkanaler. Förut fanns en del HD kanaler i det fria utbudet, de är nu utbytta till SD.
 
S sjoelund skrev:
De kör DVB-C; köper du bara rätt box eller TV så har du stöd för det.

Och deras modem använde du nog som router. Om du kopplade om den som modem och köpte en egen router så skulle allt gå i full hastighet. Jag hade min igång något år utan omstart och inga som helst problem efter jag ställt om den som modem :)
Ok, bra, då har de bättrat sig. Felia och Telemord (felbandsbolaget) har jag haft IP tv på och de har vidriga boxar. När man påtalar det så kontrar de med att de har en (ännu sämre) app. Har man flera ställen att titta på ökar månadskostnaden även om man har flera av de boxar de av någon anledning skickar ut men inte vill ha tillbaka.

Tyvärr tror jag att detta kabelmodem var instabilt även utan att jobba som router, men det är ju mer än 15 år sen. Det var helt enkelt en skitprodukt, men snabbare än adsl. Men då kom jag från att bott i en studentlägenhet med "riktigt" bredband, för 20 år sen, minns inte hastighet men snabbt var det...
 
Bara vänta in blu-ray releasen, för låg bitrate på Netflix osv :)

Har en native 4k projektor, streamat ser ut som skit,även om Netflix är bättre än tex HBO Nordic.

Det var jävligt drygt vänta in blurayen av sista säsongen game of thrones utan att plocka upp några spoilers
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Koax får mig alltid att tänka på den gamla goda tiden innan ethernet när man spela
Bara som notering, ethernet kördes till att börja med över "tunn" eller "tjock" koax i bussnät. Var väl Xerox, Digital, etc, som införde den standarden och så byggde vi till att börja med ethernetnätverk.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara vänta in blu-ray releasen, för låg bitrate på Netflix osv :)
Det var ganska lagom bitrate på Netflix 4K innan covid-19 kom (nästan lika bra som 1080p Blu-Ray). Men nu går det knappt att ens se på streamat innehåll. Får se om Disney+ har OK kvalitet på strömmen.

J JohanLun skrev:
Tyvärr tror jag att detta kabelmodem var instabilt även utan att jobba som router, men det är ju mer än 15 år sen. Det var helt enkelt en skitprodukt, men snabbare än adsl. Men då kom jag från att bott i en studentlägenhet med "riktigt" bredband, för 20 år sen, minns inte hastighet men snabbt var det...
Mitt modem var väl för 12 år sedan. Något sånt. Som router klarade den ingenting (dog på en gång om torrent användes) och hastigheten var sämre än utlovat ens med enbart bredbandskollen på en precis omstartad router. Men som modem fungerade den fint. Den hade så lite minne för routingtabeller att den helt enkelt inte gick att använda som router (dumsnåla ComHem). Vid den tiden hade alla deras modem samma dåliga omdömen online...

Och angående IP-TV har de väl sånt också. Men för de som kör TV via antennuttaget gäller att de har vanlig DVB-C (och hade analog TV).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
När jag kollade (något år sedan) var det som jag skrev nyss. De skyddar mitt privatliv genom intrång i mitt privatliv :thinking:

Tittade nu igen och detta vill appen ha tillgång till :
[bild]
Truecaller var väldigt bra när de började.
Sen när de upptäckte att de var tvugna att tjäna pengar på tjänsten blev det väldigt mycket konstiga tillstånd i appen och jag upplevde att det blev väldigt mycket luddigare vad de skulle med allt till. Litar inte alls på det företaget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
On topic: Jag är förvånad att detta inte hänt tidigare. Alla som hade "marksänd" tv fick väl gå igenom detta för över 10 år sen.
Det gick bra då och kommer gå bra nu.

Men aftonbladet (och bygghus) måste få in sina klick och då blir det "ramaskri".
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.