24 079 läst · 220 svar
24k läst
220 svar
Många upprörda när TV:n ska bli digital
Är inte teknikrelaterat utifrån att gammal analog teknik avvecklas, utan hur man paketerar och säljer sina tjänster.L Lars99 skrev:
Även digitalt skulle allt kunna vara fritt.
Dumbledoor dör vid minut 68.AndersMalmgren skrev:
Det är inte två olika nät, DVB-C-signalen och den analoga signalen går i samma kabel. Det enda egentligen som krävs är utrustningen på "avsändarsidan" för att skicka ut de analoga signalerna. Så det är en service som förmodligen inte kostar Com Hem många kronor extra.L LenaV skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Inte på en 120 tums bild tyvärr. Det var okej för slötittande, men för film eller favoritserie så vill iaf jag ha snäppet mindre artefakter i mörka scener.S sjoelund skrev:
Ja. Jag skulle dock tro att det inte handlar om att spara in på "sändar"-utrustningen utan att man, precis som i digitaliseringen av marksänd tv, vill använda frekvenserna till något annat än spektrum-ineffektiv analog-tv.C cpalm skrev:
Problemet som jag ser det är att jag (snart 74 och jobbar fortfarande) inte är ett skit intresserad av TV men hustrun tycker att vi ska ha en ändå. Jag begriper inte ett enda smack om diskussionen ovan (men jag är en jävel på datorer efter 38 år med dator hemma och har nu huset fullt med skärmar, skrivare och plottrar och utmärkt bredband från ComHem genom en koaxialkabel under gräsmattan, tre hål i väggen och en router i arbetsrummet.AndersMalmgren skrev:Det finns android telefoner där man abstraherat bort hela smartphone biten, jag spår det kommer komma TVs som också efterliknar klassisk linjär tv, tex genom RSS liknande flöden sol gamlingarna kan zappa genom likt klassiska kanaler
Edit: dock borde en gamling kunna lära sig används en icke linjär tv tablå tycker jag
Mobilen har jag för att fotografera med, den är min hittills bästa digitalkamera av de sex andra "riktiga" digitalkameror jag har jobbat med (men jag också kanske svarar i den någon gång om jag vet vem som ringer och inte skärmen varnar fem gånger om dagen att det är ett säljsamtal). Hushållsdatorn utgörs av en smartplatta. Just nu håller jag på att renovera tre hus samtidigt.
Så meddelandet från ComHem om digitala sändningar är idag ungefär lika relevant som om någon frågar åt vilket håll soptunnan ska vara vänd. Jag brukar säga att locket ska vara uppåt.
Hustrun påminner mig nu om att vi hade en digitalbox från ComHem förr, men fjärrkontrollen fungerade bara på en halv meters håll. Felanmälan ledde ingenstans. Hela rasket åkte ner i en skräplåda. Hustrun kunde ändå inte se hockey-VM med boxen inkopplad. I stugan har vi en takantenn och hustrun ser både norsk och svensk TV med bra HD-bild. Är inte det marksänt då? Någon fiber är inte indragen och ingen fast telefonkabel heller (Telia skulle först ha femtiotusen sedan vägrade de ändå. TV:n i stugan fungerade i förrgår. Våra platta TV-apparater är säker femton år gamla och lika bra som när de var nya. Hustrun ser ingen skillnad i vilket fall (jag vet att nya är bättre, med hustrun bryr sig inte).
Första gången jag såg TV var i Stockholm 1956 och jag fattade inte varför det blev en sådan otrolig hype av att få se Andy Pandy och Olle Björklund – i svart-vitt. Och sedan har det väl bara blivit ännu sämre.
Påminn istället de gamla om att det inte fanns någon TV när de växte upp, så vad ska de med TV till idag? Man åldras i förtid nedsjunken i en TV-soffa. Så jag ser personligen bara positivt på att hustrun äntligen slipper se på TV om några veckor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Har faktiskt aldrig ägt en TV så förstår precis vad du menarS star_daddy skrev:Problemet som jag ser det är att jag (snart 74 och jobbar fortfarande) inte är ett skit intresserad av TV men hustrun tycker att vi ska ha en ändå. Jag begriper inte ett enda smack om diskussionen ovan (men jag är en jävel på datorer efter 38 år med dator hemma och har nu huset fullt med skärmar, skrivare och plottrar och utmärkt bredband från ComHem genom en koaxialkabel under gräsmattan, tre hål i väggen och en router i arbetsrummet.
Mobilen har jag för att fotografera med, den är min hittills bästa digitalkamera av de sex andra "riktiga" digitalkameror jag har jobbat med (men jag också kanske svarar i den någon gång om jag vet vem som ringer och inte skärmen varnar fem gånger om dagen att det är ett säljsamtal). Hushållsdatorn utgörs av en smartplatta. Just nu håller jag på att renovera tre hus samtidigt.
Så meddelandet från ComHem om digitala sändningar är idag ungefär lika relevant som om någon frågar åt vilket håll soptunnan ska vara vänd. Jag brukar säga att locket ska vara uppåt.
Hustrun påminner mig nu om att vi hade en digitalbox från ComHem förr, men fjärrkontrollen fungerade bara på en halv meters håll. Felanmälan ledde ingenstans. Hela rasket åkte ner i en skräplåda. Hustrun kunde ändå inte se hockey-VM med boxen inkopplad. I stugan har vi en takantenn och hustrun ser både norsk och svensk TV med bra HD-bild. Är inte det marksänt då? Någon fiber är inte indragen och ingen fast telefonkabel heller (Telia skulle först ha femtiotusen sedan vägrade de ändå. TV:n i stugan fungerade i förrgår. Våra platta TV-apparater är säker femton år gamla och lika bra som när de var nya. Hustrun ser ingen skillnad i vilket fall (jag vet att nya är bättre, med hustrun bryr sig inte).
Första gången jag såg TV var i Stockholm 1956 och jag fattade inte varför det blev en sådan otrolig hype av att få se Andy Pandy och Olle Björklund – i svart-vitt. Och sedan har det väl bara blivit ännu sämre.
Påminn istället de gamla om att det inte fanns någon TV när de växte upp, så vad ska de med TV till idag? Man åldras i förtid nedsjunken i en TV-soffa. Så jag ser personligen bara positivt på att hustrun äntligen slipper se på TV om några veckor.
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
H Harald Blåtumme skrev:
Man är ju fascinerad av alla bakåtsträvareH Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Ok... och vilka ser du som ”bakåtsträvare”?AndersMalmgren skrev:
Som sagt, svärmodern på 80+ är nog en av de mest teknikhungriga personer jag stött på. Hon skaffade gräsklipparrobot ett år innan jag tyckte det verkade som en bra idé för oss själva... Dolby surround och HDTV (och experimentet 3D-tv) innan vi tyckte det kunde vara vettigt/befogat. Nu har hon en sprillans 4k tv med android, google assistant och hela skiten och inväntar mest att ”någon” dvs jag ska ordna kanaler/media så hon kan få se den kvalitet som visas på inbyggda demon i Philips-tvn även på filmer etc. Och ja, det är spektakulärt och jag fattar absolut att man vill ha detta!
Fattar att alla pensionärer inte är som hon men tro aldrig för ett ögonblick att de skulle vara ”bakåtsträvare” bara för att de är litet äldre än oss andra.
Övergången till digitalt som ComHem gör nu gjorde vi för ca 2 decennier sedan och två generationer av tv tillbaks.