24 072 läst · 220 svar
24k läst
220 svar
Många upprörda när TV:n ska bli digital
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Japp, det är faktiskt riktigt bra, man måste upplysa folket vad det faktiskt kostar med en gigantisk offentlig sektorA Anders243 skrev:OT om arbetsgivaravgift... På vårt företags lönespecar så listar man tydligt företagets lönekostnad, arbetsgivaravgiften, bruttolönen, preliminärskatt och så vidare. Innan vi bytte ekonomiföretag så skrev man också ut hur många/få procent av totala lönekostnaden som utbetalt belopp utgjorde. Detta borde fler arbetsgivare göra.
On topic: Har comhem stängt av krypteringen nu så att man kan se de kanaler som förr var analoga utan programkort? För några år sedan så behövdes programkort vill jag minnas.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Varför ledsen sickan? Du tycker man ska mörka kostnanden?
comhem måste sända ut must carry kanalerna gratis https://www.resume.se/alla-nyheter/nyheter/svt-kanaler-och-tv4-far-must-carry-status/A Anders243 skrev:
om det behövs programkort kan de ev ta en depositionsavgift
OK, I detta fall finns det ett upphandlat grundutbud som är större än "must carry", t.ex. TV3, KANAL5 etc, men som sänts analogt i kabelnätet. Utöver dessa kanaler så har familjen i fråga programkort för ytterligare ett par extra kanaler som de använder i sin tivobox. Eftersom de har fler TV-apparater än programkort så har det tidigare fungerat bra eftersom de då sett på TV3 eller likande analogt på de apparater som inte har kort. Så frågan var egentligen om man måste ha fler kort eller om man bara kan köra DVB-C rakt av kortlöst och få kanalerna i grundutbutdet. Tyvärr verkar comhem inte kunna svara på detta då familjen i fråga försökt få svar där...T tergo skrev:
Digitala gratiskanalerna har inte krävt något annat än en digitalmottagare på många år. (Således ej någon proprietär lösning, som någon påstod).A Anders243 skrev:
Mottagare kan vara inbyggd i Tv:n eller separat som box. Alla TV apparater jag köpt senaste 10-12 åren har klarat av det. (Men det finns såklart tillverkare som valt att inte inkludera det)
Analoga utbudet passar små tjock-tv. Det ger förkastlig bild på allt över 32".
Det är på tiden att frekvensutrymmet återanvänds till digital-tv med hög bildkvalitet och bredband. För det kanske många i tråden kan sympatisera med?
Vad bra, då ska jag åka över och hjälpa familjen med en ny kanalsökning på de TV-apparater som ej har kort (men DVB-C)H Hank_Ö skrev:Digitala gratiskanalerna har inte krävt något annat än en digitalmottagare på många år. (Således ej någon proprietär lösning, som någon påstod).
Mottagare kan vara inbyggd i Tv:n eller separat som box. Alla TV apparater jag köpt senaste 10-12 åren har klarat av det. (Men det finns såklart tillverkare som valt att inte inkludera det)
Min syster 90+ bodde i en lägenhet med Telia fiber + digitalmottagare.
Vi fick gömma fjärrkontrollen till TV då olika hemhjälp alltid skulle tända och släcka tv på den och sedan villa bort sig i menyer!
Lösningen blev en Wallplugg för on/off av TV och fjärrkontrollen till Teliaboxen för kanalbyte och ljudet. Fungerade utmärkt.
Vi fick gömma fjärrkontrollen till TV då olika hemhjälp alltid skulle tända och släcka tv på den och sedan villa bort sig i menyer!
Lösningen blev en Wallplugg för on/off av TV och fjärrkontrollen till Teliaboxen för kanalbyte och ljudet. Fungerade utmärkt.
Det gick inte som man tänkt sig, mor har ju bytt kanal på tvn tidigare å när vi plockade fram fjärren så var förståss kanalknapparna trasiga, ingen hände när man tryckte på dem.
Så det blir till att åka dit igen med andra tvn
Så det blir till att åka dit igen med andra tvn
Liknande trådar
-
Varför är det så många hantverkare som saknar kundrespekt?
Hantverkare -
Grannehörande lantbruksfastighet med många grannar
Bygglov -
Länsförsäkringar skryter med sitt goda rykte. Hur är det möjligt när det finns så många klagomål??
Juridik -
Till vilken nytta har jag så många "skorstenar" ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur många tvättar räknar man med att kolen i tvättmaskinen räcker till??
Tvättstuga