Jag hade en barco CRT projektor som var konfigurerad för NTSC då nästan alla mina laser disc var importerade från staterna. Men så hade jag några PAL skivor, var ett helvete att konfigurera in projektorn till PAL de få gångerna man ville köra en PAL film :)

• Gilla
mudder
  • Laddar…
NTSC = Never The Same Color.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Ok, så om du tycker det bara är fördomar så varför klagar folk att de byter till digitalt? Då skulle det väl enligt dig bara vara att alla ställde in sina digitala kanaler och/eller uppgraderade sina tjock tv.

Förklara hur du menar och inte bara släta över det som "fördom".
Fördom att "ålder" gör att nan inte klarar ny teknik, att fördjupa ytterligare kan fylla hela forumet om vi ska gå in på varför vissa har svårare att ta till sig och förstå förändringar av t.ex. ny teknik både beteende relaterat, sjukdom, etc.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilka andra situationer tänkte du på?

Edit: situationen att internet går ned men inte analog conhem kanske?
För många äldre är det inte bara ett besvär utan även en kostnad att köpa en box eller ny tv.
En del har inget extra att ta av om man säger så.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Helt fel tid att göra övergången med tanke pågående pandemi!
Många äldre som är nu extra isolerade pga pandemin blir nu extra oroliga. Tv är deras enda livlina till omvärlden.
Vad är det frågan om, vill man döda de äldre eller?
Staten borde agera! Detta har skapat extrem oro som kommer påverka hälsan för många äldre.
Många äldre har inte heller nära anhöriga som kan hjälpa dem att lösa detta problem.
Många har hemtjänst, gode man och de har inte tid eller möjlighet att fixa detta.
Sedan detta med att man ska behöva köpa en ny tv är bara urbota dumt och onödig miljöförstöring. Gamla fina tv apparater som hållit i 20 år. Dagens tv apparater håller inte många år.
Det finns många lösningar, boxar, adaptrar osv som kan lösa signalen.

Att köpa en ny tv är en stor kostnad för många fattiga pensionärer. Sen vem ska köpa tv, installera osv hos äldre, dementa osv?
Detta är blodigt allvarligt för många äldre.
Många är nu riktigt oroliga och vet inte vart de kan vända sig och få hjälp.
Enklast och mest logiska vore att behålla de analoga sändningarna ett tag till.
Blir så förbannad.....
Jag hoppas att folk tvingar comhem att backa från beslutet.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Märkligt att ComHem kört analogt fram till nu. Men jag är benägen att hålla med, flera fjärrar suger. Och många leverantörer tvingar en till deras egna box box istf tvns inbyggda funktioner. Så glad att jag lyckats få bort boxen hemma, kör bara marksänt resp chromcast + tvns egna appar.

Farsan har vi försökt att få att använda Chromecast eller Apple tv, han fyller 80 om ett par veckor och mailar, kör WhatsApp och klarar rätt mycket. Men han vill se linjär tv. Jag har dessutom försökt fixa samma utbud digitalt via Apple tv mm som hans parabol Viasat, men de kanaler han vill se finns inte i playutbudet. Så sämst av alla verkar våra tv leverantörer vara som har så fullständigt usla plattformar så man inte kan köra chromcast, android tv eller Apple tv och våra äldre kan se det som de brukar.

I min mors fall är det en bostadsrättsförening som köper basutbudet av comhem.
Ser egentligen inte problemet när lösningen finns.
Lägg om det till digitalt och låt dem som behöver beställa en box gratis hos comhem.

Det borde vara lag på att åtminstone sända 1,2,4 analogt med tanke på att det är public service och skattefinansierad.

A Andy78 skrev:
I min mors fall är det en bostadsrättsförening som köper basutbudet av comhem.
Ser egentligen inte problemet när lösningen finns.
Lägg om det till digitalt och låt dem som behöver beställa en box gratis hos comhem.

Det borde vara lag på att åtminstone sända 1,2,4 analogt med tanke på att det är public service och skattefinansierad.
Fast alla hyfsat moderna tv har inbyggd digital mottagare för marksända public service kanaler... Nånstans måste man sluta supporta gammal teknik. Skillnad att tvinga på någon en extra box man inte förstår sig på. Problemet är väl att BRF tecknat avtal med ett bolag med usel teknologi.

J JohanLun skrev:
Fast alla hyfsat moderna tv har inbyggd digital mottagare för marksända public service kanaler... Nånstans måste man sluta supporta gammal teknik. Skillnad att tvinga på någon en extra box man inte förstår sig på. Problemet är väl att BRF tecknat avtal med ett bolag med usel teknologi.
Usel och usel den används och funkar.
Finns inget att supporta en box och det är bara köra vidare med vilken tv man vill.

Detta borde försten betyda att com hems diktatur över vem som äger jacket i väggen är över. Då kan jag pusta ut på den iaf :D

J JohanLun skrev:
Fast alla hyfsat moderna tv har inbyggd digital mottagare för marksända public service kanaler... Nånstans måste man sluta supporta gammal teknik.
Kan bara hålla med. Det marksända nätet släckte ju analogt 2005-2007. Om nu ComHem släckte de analoga kanalerna innan det marksända nätet kan jag förstå att det skulle bli ramaskri. Jag ser det som att ComHems kunder fick 13-15 år extra analoga sändingar. Bra gjort, ComHem.

• Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
all tv blev digital 2013-14 finland samma ångest här också.. pension som blev förrvirade när kom en till fjärrkontroll att använda till boxen innan alla platttv hade dem inbyggd

A Andy78 skrev:
Usel och usel den används och funkar.
Finns inget att supporta en box och det är bara köra vidare med vilken tv man vill.
men till vilken kostnad? Sjukt dyrt och onödigt supporta denna gamla teknik. Och som sjoelund säger, de har haft många år på sig att byta.

useless useless skrev:
NTSC = Never The Same Color.
Det är snarare composite det ;)

Alla coola killar körde component

A
N noupe skrev:
Läste att just kanalsökning är med bland de nya godkända RUT-tjänsterna som ska gälla från 1 januari.
Det gäller ju att röstboskapen skall kunna ta del av den godkända propagandan, vad hemskt om indoktrineringen skulle avbrytas på grund av övergång till nyare teknik..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.