N
Snailman Snailman skrev:
Behövs det sju miljarder kronor per år för en eventuell nödsituation, borde väl bara behövas någon promille av de pengarna:thinking:
NIO miljarder är det.....

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu kanske jag har missförstått men om denna någon idag har ett "gratis" baspaket från ComHems "tre hål i väggen" så ska man inte behöva göra något alls. Det vi pratar om i denna tråden rör ju bara dom som tar emot signalen själv så att säga.
Ok jag är litet dåligt insatt i dvb-T, dvb-T2 och som i detta fall dvb-C. Kör bara streamat och via parabol själv. Jag kollade i manualen till den här gamla tv:n nyss och den har inbyggd dekoder för alla dessa standards och kan tydligen köra MPEG4. Det var litet meck med någon frekvens man skulle ställa in förra året när ComHem gick över till digitalt, minns att jag blev litet förvånad att det bara skickades SD fortfarande men visst det var ju "gratis". Personen som jag vill hjälpa kanske inte behöver trassla med något då, gott!

Ingen nådig clickbait rubrik, helt i onödan.

Det enda som är förvånande är att de inte valt nyare teknik, som Tyskland gjorde när de valde DVB-T2 HD HEVC och verkar köra i 1080p.

R
S sjoelund skrev:
Det enda som är förvånande är att de inte valt nyare teknik, som Tyskland gjorde när de valde DVB-T2 HD HEVC och verkar köra i 1080p.
Då hade förstås ännu fler, antagligen väldigt många fler, fått byta TV eller box.

Så det är antagligen en kompromiss man valt efter att ha undersökt hur läget ser ut. Det går ju alltid att uppgradera fler gånger i framtiden när kundernas teknik bytts ut på "naturlig väg".

R RoAd skrev:
Då hade förstås ännu fler, antagligen väldigt många fler, fått byta TV eller box.

Så det är antagligen en kompromiss man valt efter att ha undersökt hur läget ser ut. Det går ju alltid att uppgradera fler gånger i framtiden när kundernas teknik bytts ut på "naturlig väg".
Under förutsättning att det finns tillräckligt med användare kvar i det markbundna nätet.;)

R RoAd skrev:

Fast man skulle ju kunnat ha kvar 2 olika SVT som idag. Då skulle vi ju komma upp i upplösning motsvarande det som fanns i Japan på 80-talet. 720p är ju sämre än deras gamla analoga nät (1080i60 ~ 1080p30)...

R
S sjoelund skrev:
Fast man skulle ju kunnat ha kvar 2 olika SVT som idag. Då skulle vi ju komma upp i upplösning motsvarande det som fanns i Japan på 80-talet. 720p är ju sämre än deras gamla analoga nät (1080i60 ~ 1080p30)...
Du menar att man använder den överblivna kapaciteten man får av att byta till MPEG4 för att även lägga till kanaler kodade med HEVC som har ännu högre upplösning? Ja, det kanske skulle vara en idé.

Att japansk TV skulle sända i 1080i60 på 80-talet får du gärna ge en källa på. Det låter otroligt och jag hittar inget om det när jag söker. Vad använde man för att titta på det materialet? TV-apparater hade ju inte den upplösningen då (ens i japan).

R RoAd skrev:
Du menar att man använder den överblivna kapaciteten man får av att byta till MPEG4 för att även lägga till kanaler kodade med HEVC som har ännu högre upplösning? Ja, det kanske skulle vara en idé.
Ja.

R RoAd skrev:
Att japansk TV skulle sända i 1080i60 på 80-talet får du gärna ge en källa på. Det låter otroligt och jag hittar inget om det när jag söker. Vad använde man för att titta på det materialet? TV-apparater hade ju inte den upplösningen då (ens i japan).
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_sub-Nyquist_sampling_encoding

MUSE HiVision. Och jag skrev väl lite fel. 1035i60 var det (aktiva, 1125 totala linjer). Läste genom det igen och det sändes tydligen bara på test 1989 till 1991. Så 90-talet vore nog bättre att säga. Hur som helst var de långt före resten av världen..

C
Dessutom är 1080i inte nödvändigtvis bättre än 720p. Det är inte bara upplösningen som är relevant för kvaliteten.

C cpalm skrev:
Dessutom är 1080i inte nödvändigtvis bättre än 720p. Det är inte bara upplösningen som är relevant för kvaliteten.
Visst, interlace är jobbigt. På gamla TV-apparater var det dock ett bra designval. Men de hade bandbredd tillräckligt för 30 fps progressiv bild.

H Harald Blåtumme skrev:
Ok jag är litet dåligt insatt i dvb-T, dvb-T2 och som i detta fall dvb-C. Kör bara streamat och via parabol själv. Jag kollade i manualen till den här gamla tv:n nyss och den har inbyggd dekoder för alla dessa standards och kan tydligen köra MPEG4. Det var litet meck med någon frekvens man skulle ställa in förra året när ComHem gick över till digitalt, minns att jag blev litet förvånad att det bara skickades SD fortfarande men visst det var ju "gratis". Personen som jag vill hjälpa kanske inte behöver trassla med något då, gott!
Nä jag håller med om att det inte är helt lätt att hålla koll på olika distributionssätt.

Hur mycket negativt jag än kan säga om ComHem så brukar dom ändå vara föredömliga när det gäller information. Om din bekant ändå är osäker och vill stilla ev. oro är det ju bara att försöka forcera CH's stundtals hopplösa mur genom att ringa och fråga tänker jag.

B Bästerortarn skrev:
Nä jag håller med om att det inte är helt lätt att hålla koll på olika distributionssätt.

Hur mycket negativt jag än kan säga om ComHem så brukar dom ändå vara föredömliga när det gäller information. Om din bekant ändå är osäker och vill stilla ev. oro är det ju bara att försöka forcera CH's stundtals hopplösa mur genom att ringa och fråga tänker jag.
Problemet är att ComHem inte existerar som företag längre, har gått upp i Tele2 och det är oklart hur deras ev åtaganden vad gäller kabeltv ser ut framöver. Men den som lever får se, blir det svart i rutan så får jag fixa det på något vis.

Mycket möjligt att jag helt missuppfattat ev konsekvenser på gamla kabeltv-näten, kanske inte berörs alls nu i oktoberomläggningen av det marksända dvb-T / T2. Hade ju varit skoj för min bekant om det helt plötsligt blev HD istf SD på alla kanalerna men har en svag aning om att det isf krävs någon form av åtgärd. Vi får se som sagt.

M mojjen skrev:
Denna diskussionen såg exakt likadan ut när det analoga nätet skulle stängas. Folk kom i chock, trots att det informerats ut under lång tid. Precis då som nu, så är detta en ickefråga, som media blossar upp, folk blir uppjagade. Men sen när det är genomfört, så åker några nertill netonnet, och köper en box för 300:- Andra ser att det var läge att byta TV apparaten. Men de flesta märker ingenting. Mer än att det är dags för ny kanalsökning. Nedsläckningen är nödvändig dåd et är relativt trångt i etern. Nya tekniker behöver utökat frekvensutrymme. Då får gamla och inte särskilt effektiva tekniker, som kräver onödigt mycket frekvensbredd stryka på foten.
Var har det "informerats under lång tid"? Själv fick jag reda på det igår. Att man behöver köpa en ny box för några hundralappar är väl inget större problem, men att inte SVT - som ju ska vara "public service" - har informerat om detta via sina MPEG2-sändningar tycker jag är rejält dåligt. Man undrar ju hur många äldre som tror att TV'n gått sönder när de inte längre får någon bild och inte har nåtts av någon information om vad orsaken är...

• Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
N NightRider skrev:
Var har det "informerats under lång tid"? Själv fick jag reda på det igår. Att man behöver köpa en ny box för några hundralappar är väl inget större problem, men att inte SVT - som ju ska vara "public service" - har informerat om detta via sina MPEG2-sändningar tycker jag är rejält dåligt. Man undrar ju hur många äldre som tror att TV'n gått sönder när de inte längre får någon bild och inte har nåtts av någon information om vad orsaken är...
Det har till och med skickats ut brev iallafall till mitt hushåll. Det är väl flera år sedan det var planerat att ske (och olika områden i olika omgångar), men de har skjutit upp på det flera gånger.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.