Alfredo Alfredo skrev:
Absolut en ganska korrekt beskrivning av det hela. Som jag skrev tidigare: "Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV".

Nu kanske jag överdriver problemen och det för dig bara tar tio sekunder men då är det ändå en tiodubbling av tiden. Jag provade precis på en redan upplåst platta som jag hade beredd och redo i handen. Det tog för mig 33 sekunder att få igång fyrans mogontv via Telenors streamingapp. Det finns säkert de som är snabbare men jag betvivlar att det finns något sätt som kommer i närheten av snabbheten av att trycka på en TVs "powerknapp".

Om man nu vill ha en TV installerad i sitt badrum är det väl ingen fördel. Det är väl snarare så att en padda kräver "tillbehör" (bordsställ/väggmonteringskit/eller liknande) för att på ett bra sätt ersätta en stationär TV i ett badrum.
Visst tar kanske en sekund att starta en TV. Men det kan ta flera timmar innan den visar något du vill se. Det fina med streamat är ju att du kan välja se exakt det content du vill se just nu

• Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
Allt förändras och vissa problem som beskrivs tråden finns lösningar för sedan länge, men visst det kräver lite engagemang.
Det räknas sekunder i hur snabbt man kan starta en TV-sändning, hantering av fjärrkontroll, flera knapptryckningar, etc. Tar vi fjärrkontroll som kan programmeras har vi haft det i tjugo år och den styr flera utrusningar, en touch på fjärren startar flera burkar.
Visst skapar ett en sådan här förändring problem för vissa med gamla TV och att förändring rent generellt kan vara problemskapande för vissa personer. Som så mycket annat med våra "boenden" kan man behöva ta hjälp för att lösa problemen och så även med digitala samhälle. Och det kan också kosta i pengar, precis som det gör med att ta in hjälp med snickeri, tak, vvs, el, vitvaror, etc, där man saknar kunskap, utrustning, tid eller intresse. Så om en 13 årig disk, tvättmaskin, etc, går sönder vad gör då de flesta....

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst tar kanske en sekund att starta en TV. Men det kan ta flera timmar innan den visar något du vill se.
Du har förvisso en generell poäng där. Nu startade dock hela denna diskussion med:

L Lillekitte skrev:
Har en liten, gammal TV i badrummet som endast har använts till att titta på nyheter/väder på morgonen (SVT och TV4).
Och under förutsättning att @Lillekitte gör sina morgonbehov vid ungefär i rätt tid faller ditt påstående rätt platt i detta specifika fall.

A AndersS skrev:
Det räknas sekunder i hur snabbt man kan starta en TV-sändning, hantering av fjärrkontroll, flera knapptryckningar, etc.
Jag har tillgång till ett antal plattor och fler datorer än jag kan räkna till. Trots detta slår jag på "morgontv" som "bakgrundsbrus" på morgonen för att jag uppskattar den mixen av underhållning och "regelbundet upprepade" nyheter.

Om jag inte kunde göra det via en traditionell TV-apparat och traditionell TV-sändning utan skulle behöva göra det via en app/platta/chromecast eller dylikt, skulle jag inte göra det. Krånglet skulle då helt plötsligt överstiga nyttan och jag skulle strunta i det. Om det gör mig teknikfientlig eller bara lat får någon annan bedöma. :thinking:

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har tillgång till ett antal plattor och fler datorer än jag kan räkna till. Trots detta slår jag på "morgontv" som "bakgrundsbrus" på morgonen för att jag uppskattar den mixen av underhållning och "regelbundet upprepade" nyheter.

Om jag inte kunde göra det via en traditionell TV-apparat och traditionell TV-sändning utan skulle behöva göra det via en app/platta/chromecast eller dylikt, skulle jag inte göra det. Krånglet skulle då helt plötsligt överstiga nyttan och jag skulle strunta i det. Om det gör mig teknikfientlig eller bara lat får någon annan bedöma. :thinking:
Skulle säga båda och! ;)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle säga båda och! ;)
Så kan den det säkert vara. :oops: Lat definitivt. Teknikfientlig? Ja i varje fall fientlig till teknik som inte tillför nytta. Absolut!

• Gilla
Humulus och 2 till
  • Laddar…
Man behöver inte vara teknikfientlig utan jag bara funderar lite på vad som behövs och uppskattar, resten bryr jag min inte om. Visst det tar lite tid ibland att anpassa/konfigurera lösningar och även att själv anpassa mig.;)

A AndersS skrev:
Visst det tar lite tid ibland att anpassa/konfigurera lösningar
Ja ibland kan jag lägga löjligt mycket tid på att få saker att fungera som jag vill. Ett exempel är väl just morgon-TV där jag enbart trycker på en knapp på en fjärrkontroll för att starta det jag vill. Sedan upptäcker Homeassistant att TVn fått liv och ser till att via en IR-blaster starta hemmabioförstärkaren med mera med rätt inställningar och dessutom beroende på tidpunkt tända önskade lampor.

Helt teknikfientlig är jag kanske inte men att titta på TV på en liten meckig surfplatta, ja där går min gräns! ;)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att man överhuvudtaget ska behöva ha fler än en fjärrkontroll visar hur dåligt teveindustrin (et al) har klarat av att standardisera. Ergonomer tycks inte vara en speciellt högfrekvent anlitad yrkeskategori i dessa sammanhang.
För den som önskar en fjärrkontroll, så finns det massor av multifjärrar. Vissa kan man anpassa mycket väl om man vill. Men tror inte det hade varit så poppis om tillverkarna började sälja TV apparater utan fjärr, med hänvisning till att använda din standard fjärr. Jobbar själv med professionella styrsystem som även används i exklusivare hemmiljöer (Crestron). Vår slutsats är dock att inget slår att använda tillhörande fjärr på endpoint enheter som TV mm. Den tid som utvecklarna haft på att optimera den fjärren, är svårt att slå för en 3epart leverantör. Har själv ett rätt avancerat automationssystem hemma för ljud, ljus mm. Men Min LG fjärr älskar jag. Hade aldrig tagit fram en Standard multi fjärr..

P
Alfredo Alfredo skrev:
Om du är det ena eller det andra eller båda är nog inte min sak att avgöra, men om du skulle strunta i det så skulle din frukosttillvaro bli tystare och lugnare. ;)

P
M mojjen skrev:
För den som önskar en fjärrkontroll, så finns det massor av multifjärrar. Vissa kan man anpassa mycket väl om man vill.
Jag vet. Jag har en Logitech Harmony som var den bästa sådan som jag har haft. Trots det måste man sätta sig in i en hel del begrepp och processer för att programmera den till att styra hela "underhållningstapeln" i vardagsrummet. Den skulle styra teve, BD-spelare, video, "hembio" (dvs externa högtalare till teve), stereoutrustning och nånting mer som jag har glömt. Det blev rätt mycket pillande och knappande innan det var klart.

Sen cirka tio år ligger Harmonyn i en låda eftersom linjärteve är avskaffat här hemma och musik lyssnar vi på via Spotify.

Det är alldeles för mycket krångel att koppla ihop apparater från olika tillverkare (iband även apparater från samma tillverkare). Man ska inte behöva vara tekniknörd (som jag) för att få det att fungera.

P pmd skrev:
Gör din teve automatiskt kanalsökning med jämna mellanrum, eller hur triggas kanalsökningen?
vet ej, men jag skulle tro att den scannar av när man startar den
bild från manualen

Utdrag från en manual som beskriver funktionen 'Automatisk uppdatering digitalt' för en TV-apparat.

P pmd skrev:
Jag vet. Jag har en Logitech Harmony som var den bästa sådan som jag har haft. Trots det måste man sätta sig in i en hel del begrepp och processer för att programmera den till att styra hela "underhållningstapeln" i vardagsrummet. Den skulle styra teve, BD-spelare, video, "hembio" (dvs externa högtalare till teve), stereoutrustning och nånting mer som jag har glömt. Det blev rätt mycket pillande och knappande innan det var klart.

Sen cirka tio år ligger Harmonyn i en låda eftersom linjärteve är avskaffat här hemma och musik lyssnar vi på via Spotify.

Det är alldeles för mycket krångel att koppla ihop apparater från olika tillverkare (iband även apparater från samma tillverkare). Man ska inte behöva vara tekniknörd (som jag) för att få det att fungera.
Ja och min låda
Ser lika dan ut och då har jag jobbat kommersiellt med det i 30 år. Vår målsättning är att styrsystem skall underlätta. Det gör man inte med multfjärrar, Även när man lagt 100h att få det som man vill. Så skås man av att gör att byta kanal mm, så måste man ta fram och titta exakt vart man trycker på den. Originalfjärren kan jag slappt ligga i soffan hålla över huvudet och göra det jag vill utan att titta. (Kan varm rekommendera LG med sin gyro fjärr). Dessutom styr Tvn det viktigast i min förstärkare via HDMi kabeln (CEC), och hjälpligt till och med min apple TV…

Man trycker bara på multifjärrens knapp för "Programguide" så får man upp STB-programmeny för IPTV-abonnemanget på TVn. Där kollar man runt vad som visas för kvällen i de olika kanalerna och klickar i vilka program man vill se så startar de med automatik oberoende av vilken kanal de visas på, det enda fjärren sedan används till är att stänga av ljudet när reklamen visas, ;)

richardtenggren
Jag klarar mig fint på atv-fjärrar till våra tv-apparater. Även om vår samsung kan styra atv:n också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.