31 319 läst · 244 svar
31k läst
244 svar
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har helt slutat lyssna på radio, när jag lyssnade på radio för ett antal år sedan så var det bara på P1 jag lyssnade.S SueCia skrev:
Musik blir mp3 eller FLAC och ska jag lyssna på någon som talar blir det ljudböcker eller poddar. Så radion får de gärna också lägga ner.
Frågeställaren Lillekitte är 50, kvinna, bor centralt och har fiber - så har vi rett ut det! Alltså kunde @Jonatan79 sitt förslag varit aktuellt för mig - tack för förslaget! Dock är badrummet stort, och en TV ser jag från överallt i rummet - så har landat i att det får bli en ny TV istället. Boxar och sladdar är ju så fula…Jonatan79 skrev:De flesta surfplattor är inte ett dugg svårstartade! Några enkla tryck så har du TV4 Nyheterna! Ibland kan folk behövs tips och min tolkning var inte att frågeställaren var 80 + och utan internet vilket jag även förtydliganden genom att skriva Wi-Fi! En platta är ju enbart en förbättring, man kan pausa och välja själv när man vill se många program , svårt med direktsänd tv! Du försöker ju bromsa dig framåt…
Fick möjligheten att bättra på karmakontot 5/10 när en granntant (en av de yngre, endast 85 år gammal) kom över vid 18-tiden och frågade om jag kunde hjälpa henne med TVn som inte fungerade längre.
Efter en timme av felsökning och telefonsupport med Boxer visste hon vad hon skulle åka och handla dagen efter iaf (både TVn och boxen var för gamla, men jag tog fram vilken butik som hade en fungerande box i lager).
Kul att hon kom och frågade så att en får känna sig lite duktig.
Men det får en att tänka att Boxer kanske kunde varit ännu tydligare med bytet i god tid.
Efter en timme av felsökning och telefonsupport med Boxer visste hon vad hon skulle åka och handla dagen efter iaf (både TVn och boxen var för gamla, men jag tog fram vilken butik som hade en fungerande box i lager).
Kul att hon kom och frågade så att en får känna sig lite duktig.
Men det får en att tänka att Boxer kanske kunde varit ännu tydligare med bytet i god tid.
Sälj den, finns folk som uppskattar fin teknologi ännu. Själv ska jag skaffa en antenn på mitt hus! För analog radio då såklart.Keiller skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Om man vill hjälpa någon som sitter med fria kanaler via ComHem kabeltv är det litet svårt att navigera rätt tycker jag, man hamnar på Tele2 som vill sälja boxpaket och abbonnemang etc för typ149 kr/mån. Comhem finns ju inte längre.
Faktum är att jag inte riktigt vet hur det distribueras nu via vanlig antennsladd och -uttag i lägenheter men ska göra ett försök via https://www.mprt.se/medieutveckling-och-statistik/mediebloggen/2021/uppgraderingar-i-marknatet/
Längst ner finns några länkar till Teracom, SVT, Boxer som ev kan leda till lösningar om man som i detta fall sitter med en iofs utmärkt men typ 10 år gammal tv. I värsta fall finns det säkert någon box för en femhundring att skaffa som nämnts tidigare.
Faktum är att jag inte riktigt vet hur det distribueras nu via vanlig antennsladd och -uttag i lägenheter men ska göra ett försök via https://www.mprt.se/medieutveckling-och-statistik/mediebloggen/2021/uppgraderingar-i-marknatet/
Längst ner finns några länkar till Teracom, SVT, Boxer som ev kan leda till lösningar om man som i detta fall sitter med en iofs utmärkt men typ 10 år gammal tv. I värsta fall finns det säkert någon box för en femhundring att skaffa som nämnts tidigare.
Comhem är uppköpt av tele2. Mao finns kvar men under tele2 namn.H Harald Blåtumme skrev:Om man vill hjälpa någon som sitter med fria kanaler via ComHem kabeltv är det litet svårt att navigera rätt tycker jag, man hamnar på Tele2 som vill sälja boxpaket och abbonnemang etc för typ149 kr/mån. Comhem finns ju inte längre.
Faktum är att jag inte riktigt vet hur det distribueras nu via vanlig antennsladd och -uttag i lägenheter men ska göra ett försök via [länk]
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Egocentrism och brist på ödmjukhet tror jag att vi kan kalla det.Alfredo skrev:Men ge dig. Bara att slå "låskoden", som de flesta har på sina plattor, tar avsevärt längre tid än att trycka på en "powerknapp" på en TV-apparat. Sen ska man leta rätt på rätt app och där ställa in rätt kanal. Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV. Och nu har vi inte ens funderat kring "detaljer" som exempelvis bildens storlek... Jag kanske har missförstått det men min uppfattning är att de flesta föredrar en TV-upplevelse där bilden är något större än den en normal surfplatta kan erbjuda.
Men jag lägger ner. Du har uppenbarligen bestämt dig för att "En platta är ju enbart en förbättring" och struntar i sakliga argument, vilka behov som finns eller vad som efterfrågas. Din devis verkar vara att ny teknik alltid är bättre, vilka försämringar den än medför...
Inbillar mig att även om det flesta på forumet verkar anse att förändringen är en ickefråga eller t.o.m. bra så finns hos dom även en viss förståelse för att olika användare = olika förutsättningar. Jonatan79 är uppenbarligen inte en av dom.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Nu kanske jag har missförstått men om denna någon idag har ett "gratis" baspaket från ComHems "tre hål i väggen" så ska man inte behöva göra något alls. Det vi pratar om i denna tråden rör ju bara dom som tar emot signalen själv så att säga.H Harald Blåtumme skrev:Om man vill hjälpa någon som sitter med fria kanaler via ComHem kabeltv är det litet svårt att navigera rätt tycker jag, man hamnar på Tele2 som vill sälja boxpaket och abbonnemang etc för typ149 kr/mån. Comhem finns ju inte längre.
Faktum är att jag inte riktigt vet hur det distribueras nu via vanlig antennsladd och -uttag i lägenheter men ska göra ett försök via [länk]
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
EXAKT så! Förstår att det skall vara så svårt att fatta.Alfredo skrev:
Gör en kanalsökning på befintliga SVT (ej HD). Dyker Testkanalen upp är allt frid och fröjd. Om inte krävs åtgärd i någon form (ny box, ny TV eller annan teknik för att ta emot kanalerna i fortsättningen).