kysan kysan skrev:
Jag råkade ur för samma sak.. Bor på landet. Planlagt men allt från gammalt till nybyggt. Kollade Boverket, tyckte det lät helt ok. Provmålade en bit på baksidan, frågade grannar...
[bild]

Gick några år förbi kunde inte bestämma oss...
Målade till slut om huset svart...
[bild]
Frid och fröjd ett tag, sedan kom anmälan...
[bild]
Jag visade runt i byn att allt hade olika färg/byggnadsår från 1900-2018 (då), Tyckte jag hade rätt, men anmälan är anmälan... Kommunen slängde till mig ett vite på 42.000:–... Blev lite upprörd och började komma i tidningarna... Kunde inte avskrivas men halveras så långt det gick. Slutade med 2500 för mig + min fru i avgift + 5500 för att i efterhand söka byggnadslov...

Så är det idag :)
[bild]

Väldigt svart, och kommer att bli..:.-)

Förövrigt så var det ett ödehus som vi köpte och fullständigt renoverade (på 3 månader)...
har inte bestämt för om jag skall skratta eller gråta ännu

svenska myndigheter i ett nötskal

S Sir Duke skrev:
Jag påstod inte att alla regler är bra, huvudpoängen var att det var naivt av damen att inte ha en susning om att det kan finnas några regler :)
Ja okey det kan jag väl förvisso hålla med om att det i ett sådant läge som hon bor i vore naivt att tro att det inte finns förhållningsregler. Dock har jag stött på ganska många som blivit förvånade när jag frågat om det varit några invändningar när dom valt att måla om sina hus. De flesta har koll på att man inte får bygga om hur som helst utan lov men att måla om är inte alltid en självklarhet har jag märkt.

Samma det här med att områden som inte är detaljplan och i vanliga fall inte kräver bygglov ändå kan kräva det pga att det rinner en bäck närmare än 100 meter från byggstället, räknas ju tydligen även om bäcken är tom 11 av 12 månader... Det kanske vissa tycker är en självklarhet men själv fick jag veta det för bara någon vecka sedan.

Jag kan tycka att det finns så otroligt många regler att ta hänsyn till när man verkligen kollar upp saker o ting att man undrar hur folk ens orkar bemöda sig med byggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.