Och hon har bytt dörr också. Ajabaja.

P Pin skrev:
Och ökat attraktiviteten på området. Skulle förstå om hon skulle behöva skicka in bygglov i efterhand, men vite på 50tkr + ommålning?! Lägg ner!

• Gilla
REX111 och 1 till
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Och ökat attraktiviteten på området. Skulle förstå om hon skulle behöva skicka in bygglov i efterhand, men vite på 50tkr + ommålning?! Lägg ner!
Hur har hon ökat attraktiviteten på området?

P Pin skrev:
Hur har hon ökat attraktiviteten på området?
Personlig åsikt. Huset ser 100ggr mer inbjudande ut än övriga hus man ser på bilderna. Jag hade hellre köpt ett hus i det området om alla såg ut som hennes, och varit beredd att ge mer pengar för det. Som sagt, personlig åsikt

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
kapten_krok kapten_krok skrev:
Personlig åsikt. Huset ser 100ggr mer inbjudande ut än övriga hus man ser på bilderna. Jag hade hellre köpt ett hus i det området om alla såg ut som hennes, och varit beredd att ge mer pengar för det. Som sagt, personlig åsikt
Jo men hon har ju bara målat sitt eget hus. :DGrannarna verkar ha målat i diverse olika färger. :D Med vetskapen om vite och ommålning tycker jag attraktiviteten sänks. Men jag förstår hur du menar (y)

P Pin skrev:
Jo men hon har ju bara målat sitt eget hus. :DGrannarna verkar ha målat i diverse olika färger. :D Med vetskapen om vite och ommålning tycker jag attraktiviteten sänks. Men jag förstår hur du menar (y)
Så är det, men man borde snarare tacka henne ;-)

P Pin skrev:
Just dörren missade jag faktiskt. Där kan jag dock hålla med om ajabaja (även om du säkert var ironisk), om den gamla dörren kunde renoveras kan det möjligtvis vara brott mot miljöbalken som pratar om renovering istället för att byta saker. Den gamla var ju sjuuukt mycket finare också.

• Gilla
kapten_krok och 2 till
  • Laddar…
Riktigt smakfullt. Aubergine går fint ihop med grannes gråa! Kanske är det någon som anmält detta till kommunen pga avundsjuka?
__
Ser att fönster verkar bytta också, plus ytterdörren som sagt. Moderniserat, snyggt och prydligt.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Just dörren missade jag faktiskt. Där kan jag dock hålla med om ajabaja (även om du säkert var ironisk), om den gamla dörren kunde renoveras kan det möjligtvis vara brott mot miljöbalken som pratar om renovering istället för att byta saker. Den gamla var ju sjuuukt mycket finare också.
Kan hålla med, men vitet är fortfarande horribelt. Förra ägarna till vårt hus hade målat sidoljus och dörr svart.. så håller på att återställa till original faktiskt (y)

• Återställningsprocess av en entrédörr och sidoljus med tidigare svart målning, nu delvis målade vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmålad ytterdörr med sidoljus i pågående återställningsprocess till sitt originalutseende.
    Skapa konto
  • En svartmålad träförrådsdörr under renovering med bortskrapad färg och glas med bubblig struktur vid sidan.
    Skapa konto
  • En fönstrad ytterdörr delvis slipad med synlig svart underfärg, i återställningsprocess till originalutseende.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Någon öppnade pandoras låda i området,
Lär bli flera som kommunen måste ta tag i efter anmälan på hennes lila hus. :crysmile:
Dessa exempel har till skillnad från aubergine-huset inte målats i sin helhet. Gavlar och knutar har kvar den grå kulören. Det tycker jag gör en viss skillnad. Husen har olika starka (udda) kulörer men det finns ändå kvar sammanhängande element som gör området enhetligt (vilket jag tror var grundtanken när området byggdes).

Är det någon som vet numret på domen?
Radhus med olika kulörer i gult och rött, grå gavlar och knutar, med en liten trädgård framför.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
ÖversittarSverige, inte ens huset får man ha i den färg man gillar, då ska någon bry sig i det också

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
svenska myndigheter i ett nötskal

• Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fast dörren matchar ju plötsligt fönstren ovanför.
Byggnadsnämnden: Gör om gör rätt!

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
App app, inte tänka själv, staten bestämmer. / Castro

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
engs
M MetteKson skrev:
Dessa exempel har till skillnad från aubergine-huset inte målats i sin helhet. Gavlar och knutar har kvar den grå kulören. Det tycker jag gör en viss skillnad. Husen har olika starka (udda) kulörer men det finns ändå kvar sammanhängande element som gör området enhetlig

Färgglad hustavla med blått och vitt, som kan vara föremål för omdebatterad målning enligt kommunens styrdokument.
Skapa konto

Gatan precis bakom har någon målat gaveln.

"– Ibland testar vi ett fall för att se om våra styrdokument är starka nog. "

Är det verkligen rimligt att man plockar en enstaka medborgare som labbråtta för att kolla om kommunens styrdokument är korrekta? Vilket resulterar i 50k i böter + ommålning?
Borde inte kommunen i sådana fall betala till medborgaren för att de får sina styrdokument kvalitetskontrollerade?

Edit: Då kronor kan vara lite abstrakt brukar jag översätta det i tid. Säg att det kostar 50k att måla om också om man tar hantverkare.
-100k för en medborgare, medianlön i Sverige på 35500? Runt 26300:- kvar efter skatt. Det tar alltså medianpersonen nästan 4 månader att tjäna in, om denna nu inte hade några andra utgifter under tiden. Troligen närmare ett år alltså om man är turlig nog att kunna lägga undan 10k / månad.
Minst 10 månader av en slumpmässig persons arbetsliv får denna alltså betala för att kommunen ska kvalitetskontrollera ett styrdokument.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Jakobk och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.