Mycket diskussion om huruvida det blev bättre eller sämre - med det är väl inte relevant? Frågan handlar ju ifall det behövs bygglov eller inte. Kanske hade nämnden beviljat fasadändringen om de tillfrågats, men det som prövas är väl kommunens möjlighet att i detaljplan kräva bygglovsansökan för att ändra fasadfärg?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Mycket diskussion om huruvida det blev bättre eller sämre - med det är väl inte relevant? Frågan handlar ju ifall det behövs bygglov eller inte. Kanske hade nämnden beviljat fasadändringen om de tillfrågats, men det som prövas är väl kommunens möjlighet att i detaljplan kräva bygglovsansökan för att ändra fasadfärg?
Skulle vara intressant att veta hur det är med de andra fastigheterna. Är deras kulörer i linje med detaljplanen?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
personligen tycker jag att byggnadsnämnden har alldeles för mycket tid att lägga på skitsaker
+1 på den.
"Ibland testar vi ett fall för att se om våra styrdokument är starka nog."
Skrämmande maktmissbruk, både att dj-vlas med folk för att 'testa lite', och att överhuvudtaget använda skattepengar till att skapa såna regler.
 
  • Gilla
Jakobk och 11 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Skulle vara intressant att veta hur det är med de andra fastigheterna. Är deras kulörer i linje med detaljplanen?
Jag antar att kommunen kommer agera på dem också efter att domen fallit, om rätten ger dem rätt?

Edit: De andra husen kanske hade bygglov förresten?
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E eleson skrev:
+1 på den.
"Ibland testar vi ett fall för att se om våra styrdokument är starka nog."
Skrämmande maktmissbruk, både att dj-vlas med folk för att 'testa lite', och att överhuvudtaget använda skattepengar till att skapa såna regler.
Om reglerna ska finnas eller inte kan man ju så klart diskutera, men om de finns ska de väl följas?
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Jag antar att kommunen kommer agera på dem också efter att domen fallit, om rätten ger dem rätt?
Edit: De andra husen kanske hade bygglov förresten?
Så kan det vara. Men jag tycker inte fasaderna uppvisar en enhetlighet....
 
A arkTecko skrev:
Mycket diskussion om huruvida det blev bättre eller sämre - med det är väl inte relevant? Frågan handlar ju ifall det behövs bygglov eller inte. Kanske hade nämnden beviljat fasadändringen om de tillfrågats, men det som prövas är väl kommunens möjlighet att i detaljplan kräva bygglovsansökan för att ändra fasadfärg?
Ja, men det bör ha räckt med att be henne skicka in ett bygglov i efterhand - alternativt begära återställning/ommålning. Det är vitet jag tycker är helt vrickat..
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
[bild]

Gatan precis bakom har någon målat gaveln.

"– Ibland testar vi ett fall för att se om våra styrdokument är starka nog. "

Är det verkligen rimligt att man plockar en enstaka medborgare som labbråtta för att kolla om kommunens styrdokument är korrekta? Vilket resulterar i 50k i böter + ommålning?
Borde inte kommunen i sådana fall betala till medborgaren för att de får sina styrdokument kvalitetskontrollerade?

Edit: Då kronor kan vara lite abstrakt brukar jag översätta det i tid. Säg att det kostar 50k att måla om också om man tar hantverkare.
-100k för en medborgare, medianlön i Sverige på 35500? Runt 26300:- kvar efter skatt. Det tar alltså medianpersonen nästan 4 månader att tjäna in, om denna nu inte hade några andra utgifter under tiden. Troligen närmare ett år alltså om man är turlig nog att kunna lägga undan 10k / månad.
Minst 10 månader av en slumpmässig persons arbetsliv får denna alltså betala för att kommunen ska kvalitetskontrollera ett styrdokument.
Det där är en mycket intressant synpunkt.
Hur mycket kostar det i C02 för att tjäna in dessa pengar helt i onödan vore också intressant.
 
K Kane skrev:
Så kan det vara. Men jag tycker inte fasaderna uppvisar en enhetlighet....
Från början var det olika kulörer, kanske repeterat några få olika kulörer i någon form av mönster? Så enhetligheten bestod av flera kulörer ursprungligen. Nu verkar det vara ommålat lite olika på varje hus på framsida, i fält och ramar, gavlar, garageportar samt olika dörrar och fönster och trappor.
Att jag personligen tycker det ger ett helhetsintryck som är rörigt och att en del av förändringarna är fula har nog inte med sakfrågan att göra. Frågan är väl om någon form av lov krävdes. Samt som bonusfråga om det är rimligt att kräva ett sådant lov i det här specifika fallet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemskt vad alla hänger upp sig på vitet. Ett vite är ingen bot. Det är vad man får betala ifall man inte följer beslutet.
Målas det inte om inom den stipulerade tiden så måste vitet betalas. Det i sin tur kommer att följas upp av ett nytt vite tills beslutet följs.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Fario och 6 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Hemskt vad alla hänger upp sig på vitet. Ett vite är ingen bot. Det är vad man får betala ifall man inte följer beslutet.
Målas det inte om inom den stipulerade tiden så måste vitet betalas. Det i sin tur kommer att följas upp av ett nytt vite tills beslutet följs.
Lite mer info kring ”Vite”, för av kommentarerna att döma är det många som verkar ha koll på vad vite innebär.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/tillsyn/verkstallighetsmedel/vite/

Vi vet inte mycket om bakgrunden i detta ärende, mer än det som stod i artikeln från Falkenbergs Posten, vilken inte ger någon detaljerad information i ärendet. Det är svårt att få en uppfattning av ärendet utifrån artikeln.

Om jag förstått artikeln rätt gick Länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen på byggnadsnämndens linje. Aubergine-hus-kvinnan ska överklaga till högsta instans Mark-och miljööverdomstolen, säger hon, men har hon fått prövningstillstånd där?
 
DonPablo R134a skrev:
ÖversittarSverige, inte ens huset får man ha i den färg man gillar, då ska någon bry sig i det också
Nja. Jag skulle inte uppskatta att alla grannar kör Villa Villekulla-stil.
Alla klagar på att det finns regler - ända tills grannen öppnar skrotupplag.
Sen är det lite gulligt att damen säger att hon inte fattade att man inte får måla hur man vill. Du är fastighetsägare, klart du omfattas av regler.
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Ett annat problem är väl att kommunen inte berättar i förväg vilken nyans man får måla i? Så om man vill ha en liknande nyans men bygglov, så får man skicka in en ansökan och prova, får man avslag får man skicka in en ny ansökan med en annan nyans tills det går igenom. Så var det i alla fall när jag skulle göra om mitt avlopp, de kunde inte säga vad som skulle bli godkänt, bara att de besiktar efteråt och godkänner om det blev tillräckligt bra.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Ett annat problem är väl att kommunen inte berättar i förväg vilken nyans man får måla i? Så om man vill ha en liknande nyans men bygglov, så får man skicka in en ansökan och prova, får man avslag får man skicka in en ny ansökan med en annan nyans tills det går igenom. Så var det i alla fall när jag skulle göra om mitt avlopp, de kunde inte säga vad som skulle bli godkänt, bara att de besiktar efteråt och godkänner om det blev tillräckligt bra.
Avlopp är ju betydligt enklare än nyanser på fasad.
Om du följer tillämpliga regelverk så uppfyller du kraven och det kommer bli godkänt.
BBR, Säker vatten och så vidare.
 
P Plutus skrev:
Ett annat problem är väl att kommunen inte berättar i förväg vilken nyans man får måla i? Så om man vill ha en liknande nyans men bygglov, så får man skicka in en ansökan och prova, får man avslag får man skicka in en ny ansökan med en annan nyans tills det går igenom. Så var det i alla fall när jag skulle göra om mitt avlopp, de kunde inte säga vad som skulle bli godkänt, bara att de besiktar efteråt och godkänner om det blev tillräckligt bra.
Du kan välja mellan fyra nyanser av brunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.