50 786 läst · 101 svar
51k läst
101 svar
Måla om ett brunt tegelhus?
P plutoorjan skrev:hej!
Vi ska byta boende och har hittat drömhuset rent planmässigt, med ett totalt renoverat inre, men jag har svårt att förlika mig med de bruna 70:talsfärgerna...
Det ser ut en som mörk koloss, och jag kan inte låta bli att tänka på vilket otroligt lyft allt skulle få om huset istället hade haft en vit tegelfasad med ljusgråa överbyggnad eller liknade.
Är det ens möjligt att måla om en hel fasad med gott resultat?
Kostad på ett ungefär om man låter någon göra detta?[/QUOTE
[länk]
Det är såklart ditt hus och du kan ju måla det rosa om du vill, eller sätta en ny panel gjord av grönmögelost. Om du hade målat teglet vitt så hade du fått ett hus som låtsas vara modernt, men hade inte ens kommit i närheten av ett nybyggt sådant, och även dessa tappar sin charm inom ett årtionde. Ditt hus just nu är tidlöst.
Hej, vi ska bygga på en våning på vårt hus som har ”brunt sandat tegel", om man inte kan hitta eller få till exakt samma ton för påbyggnaden som det befintliga huset, vad skulle ni då ha använt er av för tegel på påbyggnaden? jag är inne på att bryta av med något brun/svart men tar gärna emot tips och idéer.
M
M
Är det tvunget att det är tegel även på påbyggnaden? Svart eller mörkt brunlaserad träpanel brukar funka mot brunt tegel.MadeleinL skrev:
Hej, vi ska bygga på en våning på vårt hus som har ”brunt sandat tegel", om man inte kan hitta eller få till exakt samma ton för påbyggnaden som det befintliga huset, vad skulle ni då ha använt er av för tegel på påbyggnaden? jag är inne på att bryta av med något brun/svart men tar gärna emot tips och idéer.
M

Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 137 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 137 inlägg
Huset är kulturmärkt så vi får bara bygglov för tegel på påbyggnaden, vårt tidigare bygglov fick avslag när vi sökte för svartbrun träpanel och patinerad koppar som vi tänkte va snyggt mot teglet på undervåningen…Gammelnörden skrev:
Huset är kulturmärkt så vi får bara bygglov på tegel för påbyggnaden, vårt tidigare bygglov fick avslag när vi sökte för svartbrun träpanel och patinerad koppar som vi tänkte va snyggt mot teglet på undervåningen…A Arga ingenjörn skrev:
Välkommen till forumet. Ett tips är att du startar en ny tråd med din fråga istället för att lyfta en gammal som handlar om något annat.MadeleinL skrev:
M
Om huset nu är kulturmärkt och ni redan fått ett avslag så skulle jag råda er att diskutera med er bygglovshandläggare inom vilka ramar ni har att välja på.