48 574 läst · 94 svar
49k läst
94 svar
Måla om ett brunt tegelhus?
En annan minst lika viktig egenskap är att silikatfärgen reagerar kemiskt med tegel och betong och kan sitta många många år. Kanske 100 år om man målat på rätt sätt (tror jag postade en länk om det tidigare).
Redigerat:
Är det bara jag som inte tycker det är snyggt, ens utan färgsläpp? Kan inte se annat än just målat tegel som mest ser ut som att man hellre ville ha ett hus i vitt mexitegel. Nä, vill man inte tegelfasad ska man helt inte ha tegelfasad. Byt fasad eller låt den vara.Stefan N skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
för det första - annat hus, annan material. helt irrelevant.L Lewdis skrev:
för det andra - för att man ska inte köpa ett hus man inte gillar. nu handlar det inte om något nyproduktion svennevilla 1a med träpanel som funkar i princip i vilken färg som helst, utan ett genomtänkt, formstarkt manér med väldigt specifika färg- och materialval. det går inte att bara 'måla om' utan att katastrofalt förstöra den. vissa hus, som vissa personer, har en väldigt stark karaktär, andra är mesiga och är enkla att ändra. den som helt saknar föståelsen och känslan att fatta detta är den som kan tycka sig att 'måla om' ett sånt hus. huset är bortkastad på en sån ägare.
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Jädra vad sur Daos verkar vara. Jag försökte bidra med en bild på en tegelfasad som blev förbättrad med puts. I mina ögon makalös, andra kan tycka annorlunda.
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
På nära håll var huset inte så trevligt innan, snarare gräsligt och mossigt. Vi trivs mycket bättre nu och det var värt varenda krona. El-station? En sån trevlig elstation har jag nog aldrig sett. Och jag har sett många.