En annan minst lika viktig egenskap är att silikatfärgen reagerar kemiskt med tegel och betong och kan sitta många många år. Kanske 100 år om man målat på rätt sätt (tror jag postade en länk om det tidigare).

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så här ser det runt hela huset.
Vit tegelvägg med skador och saknade tegelbitar vid spiraltrappa utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Ser det inte ut som frostsprängt tegel? man har uppenbart målat över minst en sten (till höger) som inte varit hel.

Ja, det finns båda delarna. Man kan se på framsidan (ej på bild) där har det släppt färglager och stenen är helt fin under.

Åsa Lund
Dåligt rengjort före målning så det inte fäster?
Tvättat med högtryckstvätt och pressat in vatten i fasaden som sedan gör att färgen lossnar när vattnet vill avdunsta?

Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Är det bara jag som inte tycker det är snyggt, ens utan färgsläpp? Kan inte se annat än just målat tegel som mest ser ut som att man hellre ville ha ett hus i vitt mexitegel. Nä, vill man inte tegelfasad ska man helt inte ha tegelfasad. Byt fasad eller låt den vara.

• Gilla
Linnea86 och 5 till
  • Laddar…
Exakt precis just så.

Innan:
Tvåvåningshus med tegeltak och svensk flagga framför en sjö, markerat som "Innan" renovering.
Skapa konto

Efter:
Vitputsat hus före renovering med svart tak, grönska och utsikt över vatten.
Skapa konto

• Gilla
kitco och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Innan:
[bild]

Efter:
[bild]
relevans?

L Lewdis skrev:
Målade det gula teglet på mitt förra hus.

Varför skall man välja ett annat hus om fasaden är fel.
för det första - annat hus, annan material. helt irrelevant.

för det andra - för att man ska inte köpa ett hus man inte gillar. nu handlar det inte om något nyproduktion svennevilla 1a med träpanel som funkar i princip i vilken färg som helst, utan ett genomtänkt, formstarkt manér med väldigt specifika färg- och materialval. det går inte att bara 'måla om' utan att katastrofalt förstöra den. vissa hus, som vissa personer, har en väldigt stark karaktär, andra är mesiga och är enkla att ändra. den som helt saknar föståelsen och känslan att fatta detta är den som kan tycka sig att 'måla om' ett sånt hus. huset är bortkastad på en sån ägare.

• Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Jädra vad sur Daos verkar vara. Jag försökte bidra med en bild på en tegelfasad som blev förbättrad med puts. I mina ögon makalös, andra kan tycka annorlunda.

• Gilla
  • Haha
O.Hult och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Thomas_Blekinge skrev:
Innan:
[bild]

Efter:
[bild]
Det var bra mycket snyggare före.

Ja, på första bilden ser man ett ganska trevligt hus, hade man bara sett bild 2 skulle det kunna vara en el station.

På nära håll var huset inte så trevligt innan, snarare gräsligt och mossigt. Vi trivs mycket bättre nu och det var värt varenda krona. El-station? En sån trevlig elstation har jag nog aldrig sett. Och jag har sett många.

T Thomas_Blekinge skrev:
På nära håll var huset inte så trevligt innan, snarare gräsligt och mossigt. Vi trivs mycket bättre nu och det var värt varenda krona. El-station? En sån trevlig elstation har jag nog aldrig sett. Och jag har sett många.
Du har gjort ett fint hus ännu finare tycker jag!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.