L
Jag har ett hus med mexitegel och ful kant lite som en svamp. Jag skall måla mitt hus vitt och byta ut trädetaljerna till lärk tänker jag.

Blev väldigt inspirerad av detta hus. Visserligen har de putsat men tror att målat kan bli väldigt fint också. Målade vårt förra hus (gult tegel) blev ett helt nytt hus. Underhållsfritt eller ej vill man få en modernare ton är målning att rekommendera.

https://www.byggahus.se/forum/threads/foere-och-efter-70-tals-sutteraeng-funkis.224256/
 
  • Vitputsat hus med lärkträdetaljer och en inbyggd garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Nu vet jag vilket hus du bor i. :)
Var där och kollade när det skulle säljas typ 1997/1998 nångång dvs innan vi köpte där vi bor nu. :)
Det var ju tur att du inte köpte det för då hade inte jag fått chansen. O andra sidan hade grannarna sluppit mig!
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
för 12 år sedan köpte vi vårt tegelhus.... jag hatade teglet till en början. ville måla/brädslå/putsa.
nu när jag fått bo in mig lite, så älskar jag det! vi målade grunden i mörkgrå, med vita detaljer/fönster/dörrar och ett svart tak så blev det jättebra. och jag är så lycklig varje gång jag går förbi ett slitet trähus och inser att jag behöver inte bekymra mig om fasaden.
(målade en tegelvägg i vårt uterum, den lilla biten tog evigheter att måla, teglet söööög i sig färg, och gick mer än dubbelt upp vad som beräknats)
så mitt tips är att bo in dig lite först :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Excel
Smaken är ju olika, har en granne som målat. Ser skabbigt ut.

Föreslår att du köper ett hus som du vill ha istället.
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Som tidigare nämnt så är det väl generellt dumt att skaffa sig utgifter och åtaganden som man inte måste, men:

Minns alla som ville hänga med lite i modet på 90-talet och skulle måla den bruna lasyren på sina 60 och 70-talskåkar. Inte helt ovanligt att det blev klarblått. Kanske fönstren också om man orkade. 20 år senare var blått kanske inte riktigt lika hett, då blev dessa hus gråa. Skulle inte överraska mig det minsta om några av dom blivit bruna igen.

Min poäng är: är det original så är det iallafall original. De hus som ännu inte är ommålade känns betydligt mer "rätt" än de som bytt färg och fönster tre gånger. Sen kanske man tycker det inte är så jävla hett just nu, men det hör till hustypen och tidsandan. Ska man göra något åt ett sådant hus så får man nog gå all-in med puts och cederträ, typ.

Edit: snyggt hus
 
  • Gilla
Linnea86 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
"Tidlöst", är ett ord som saknar mening när det gäller smak. På sjuttio och åttiotalet var vitt inte "tidlöst". Det var hopplöst omodernt. Bonnigt! Folk med stil och smak målade allt i senap och bruna kulörer.
Som sagts. Låt teglet vara. För om ett tag är ditt hus högsta mode igen.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Spar pengarna och tiden. De flesta målade tegelhus jag sett har partier med flagnande färg, påväxt eller numera(återigen?) omodern färgsättning. Att måla tegel är lite som att tatuera sig, minst sagt besvärligt att få ogjort ifall man ångrar sig...
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
PerSundin PerSundin skrev:
Typ så?
Snyggare med en grå ton. Vi målade om grund och bytte plåt till aluzink samt fönster i Alu.

Annars kan det bli snyggt med helt svart på trä och fönster.
 
Bor i ett område med bara bruna tegelhus med inslag av träpanel. Många har kvar sin bruna tegelfasad och har då olika färgvarianter på det trädetaljer som finns. Personligen tycker jag gråsvart passar bäst på trädetaljerna (dvs nästan svart). Några har målat teglet vitt och det kan se ok ut.

Men det som jag tycker blivit bäst ( om man nu vill bli av med det bruna teglet), är dom som har lagt på vit puts. Blir ett helt annat hus. Lite mer funkis kanske, men slät vit fasad
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Står huset inom detaljplan och du bor i en kommun med nån koll på kulturmiljöfrågor och kunskap om PBL:s varsamhetsparagrafer kan du glömma att få göra några fasadändringar i de omfattnignar du pratar om. Står huset dessutom i ett område med liknande arkitektur finns en risk att det tillsammans med helheten utgör en s.k. värdefull miljö. Då är det inte helt osannolikt att även PBL:s s.k. förvanskningsförbud träder i kraft och då kan du verkligen glömma dina planer.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har ett par grannar som målar sitt bruna grått, dom målar direkt på teglet och det ser inte klokt ut.
Jag håller med där, målade tegelhus är inte vackert.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja rosa mexitegel kan man undra vem som kom på att det var en bra idé :thinking:
Ja, jag skäms lite för deras skull :crysmile:
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Hade själv ett rött 60 tals tegelhus med mörkgröna betong takpannor.
Hur otroligt det än låter (för alla som älskar konstiga färger) så la jag tunnputs på och nya glaserade tegelpannor och huset blev 40 år nyare.
Värt varenda krona
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J&A&S J&A&S skrev:
Står huset inom detaljplan och du bor i en kommun med nån koll på kulturmiljöfrågor och kunskap om PBL:s varsamhetsparagrafer kan du glömma att få göra några fasadändringar i de omfattnignar du pratar om. Står huset dessutom i ett område med liknande arkitektur finns en risk att det tillsammans med helheten utgör en s.k. värdefull miljö. Då är det inte helt osannolikt att även PBL:s s.k. förvanskningsförbud träder i kraft och då kan du verkligen glömma dina planer.
Man brukar säga att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse. Det finns tyvärr gott om exempel på handläggare som paragrafrider de där delarna av PBL. Helt förkastligt, jag hoppas verkligen för TS skull att det är ett sansat bygglovskontor som har bättre saker för sig.
 
Eric Öbo
Det gäller nog att gå till sig själv och fråga sig om man är en person som brukar bestämma sig för vad man tycker är snyggt/fult med en gång och sällan ändrar sig, eller om man är är en person som i smakfrågor är benägen att ändra uppfattning efter olika lång tid.

Är du den första personen och känner att du inte kan ”leva med teglet”- köp ett annat hus.
Är du den andra personen - se tiden an. Jag lovar att du kommer att se värdet av originalfasaden.

Dessvärre går det trender i fasadmaterial och färgval vilket har gjort att många äldre hus ”moderniserats” på mer eller mindre fantasifulla sätt. Jag kommer så väl ihåg när jag som 13-14-åring på 90-talet började få åka in till Göteborg ensam. Jag promenerade runt i stan och njöt av alla ”fina gamla landshövdingehus”. När jag kom till Nya Masthuggets 70-talskolosser tyckte jag att det var helt sjukt att de ens fått byggas. I dag ser jag området som ett av de allra mest estetiskt tilltalande i hela Göteborg medan de utsmyckade landshövdingehusen från förra sekelskiftet, som jag älskade då, känns rätt förutsägbarara och lite påklistrat romantiska.

Ska du göra något med huset hade jag valt att byta fasadträet från fur till något ädellövträ. Det bästa hade nog varit en hyvlad, falsad panel som liknar teak. Det kommer att gå mycket fint ihop med teglet samtidigt som huset får ett utseendemässigt kvalitetslyft. Dessutom kan det, till skillnad från målat tegel, återställas i framtiden. En sak kan vi vara säkra på:
70-talets laserade lockpanel kommer att ses som mycket modern och het någon gång i framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linnea86 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.