Jag hade ett hus med fula rosa grovhuggnaa tegel i bottenvåning och smutsig vitt panel i ÖV. Teglet blev putsat med genomfärgad puts och OV målad i exakt samma nyans. Enligt min mening blev det skitsnygg och jag ångrar bara som vanligt att inte gjort det innan.
 
Ja rosa mexitegel kan man undra vem som kom på att det var en bra idé :thinking:
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Håller helt med Harry här ovan i frågan, synd att förstöra det tidstypiska och att lägga till underhåll. Framförallt hade jag avvaktat med sådana beslut, det kan hända att du ändrar dig och börjar gilla det!
 
  • Gilla
Linnea86 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vit puts med trä! :)
 
Fint hus!
Håller med om att man bör låta bli att måla på tegel. Bättre att låta tegel vara tegel. Ett alternativ om man vill ändra uttrycket något men samtidigt behålla tegelkänslan är att ”säckskura” huset. Det ger en något mer rustik karaktär men kan bli riktigt snyggt med rätt färgval på övriga huskomponenter (dörrar, fönster, takfot, plåt, etc.). På detta sätt skulle fasaden också upplevas som lite ljusare, vilket det låter som ni är lite ute efter.
 
  • Gilla
Natalia75
  • Laddar…
Kanske samma färg som entrédörren?
Låt teglet vara, skulle gärna ha tegel istället för trä!
 
Behåll teglet, det är ett tidstypiskt material för hur av den typen och passar bra med byggnaden. Om något skulle jag istället lägga om markstenen runt huset till något ljusare som inte tar upp det röda lika mycket.

Att måla teglet gör att det ser ut som, målat tegel vilet blir lite kosntigt. Vi har normalt målade trähus, tegelhus som är omålade eller färgade putsade hus. Om du tvunget vill ändra färg på huset så skulle jag putsa det. Det kommer dock att kräva underhåll i gorm av omputsning och eventuella putssläpp vilket tegelfasaden inte kräver.
 
om du målar om fasad partierna
 
  • Tvåvåningshus med vita och tegelröda fasader, garage och grönskande trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guss82 och 4 till
  • Laddar…
Måla teglet kommer bli hur snyggt som helst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KristinaRT
PerSundin PerSundin skrev:
om du målar om fasad partierna
Hur blir det med sandfärgat (samma som tegelfogen)? Det är väldigt vitt så här.....
 
Typ så?
 
  • Ett enfamiljshus med beige fasad, tegelvägg, garage och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
PerSundin PerSundin skrev:
Typ så?
Precis så! Mycket mindre skarp kontrast mellan tegel och trä, och ändå avsevärt mycket mer ljust intryck (y)

Jag röstar för detta förslag ;)
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
harry73
Panelen på fasaden skulle jag byta panel och lack i samma nyans som garageporten/dörren.
en sandfärgad ton längs taket är mycket bra
 
  • Gilla
Joachim Johansson och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade ett hus med fula rosa grovhuggnaa tegel i bottenvåning och smutsig vitt panel i ÖV. Teglet blev putsat med genomfärgad puts och OV målad i exakt samma nyans. Enligt min mening blev det skitsnygg och jag ångrar bara som vanligt att inte gjort det innan.
Nu vet jag vilket hus du bor i. :)
Var där och kollade när det skulle säljas typ 1997/1998 nångång dvs innan vi köpte där vi bor nu. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.