Håller på att fixa till dotterns rum.
Halva rummet var målat och halva tapetserat.
Jag har än så länge tagit bort tapeten på långväggen som är vit på fotona.
Hade tänkt måla rummet vitt, men nu när jag tar bort tapeten så ser jag att den var uppsatt på spånplatta (som var vitmålad tidigare). Vissa partier runt fönstret är spacklade pga ojämnheter.
Den vitmålade väggen har även lite struktur då man verkar ha dragit en svamp eller något för att få lite mönster i färgen.
Vad är bäst att göra här? Jag vill givetvis att resultatet ska bli så bra som möjligt.
Är detta ett underlag det som det går att måla på direkt eller bör man sätta någon form av renoveringstapet på spånskivan innan man målar?
Eller hade en tapet i hela rummet istället för måla gjort sig finare? 🙄
Om man går vidare och målar vitt utan att sätta upp renoveringstapet så finns kanske risken att strukturen lyser igenom. Behöver man slipa bort den lite försiktigt innan?
Många funderingar just nu.
Halva rummet var målat och halva tapetserat.
Jag har än så länge tagit bort tapeten på långväggen som är vit på fotona.
Hade tänkt måla rummet vitt, men nu när jag tar bort tapeten så ser jag att den var uppsatt på spånplatta (som var vitmålad tidigare). Vissa partier runt fönstret är spacklade pga ojämnheter.
Den vitmålade väggen har även lite struktur då man verkar ha dragit en svamp eller något för att få lite mönster i färgen.
Vad är bäst att göra här? Jag vill givetvis att resultatet ska bli så bra som möjligt.
Är detta ett underlag det som det går att måla på direkt eller bör man sätta någon form av renoveringstapet på spånskivan innan man målar?
Eller hade en tapet i hela rummet istället för måla gjort sig finare? 🙄
Om man går vidare och målar vitt utan att sätta upp renoveringstapet så finns kanske risken att strukturen lyser igenom. Behöver man slipa bort den lite försiktigt innan?
Många funderingar just nu.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det går att måla och tapetsera på spånskiva, det är inga problem men oavsett så kommer ni att behöva spackla en hel del och få det slätt. Tapet kräver minst lika bra underarbete som målning så det är ingen genväg att tapetsera.
Renoveringstapet har jag inte så mycket erfarenhet av så där får någon annan komma med råd.
Strukturen som ni har kan absolut synas om ni inte slipar eller spacklar över, men hur störande det är kan bero på ljusinläpp (dvs sidoljus så framträder det mer än med direkt ljus) och hur mycket ni har på väggarna i övrigt (med hyllor och konst på väggarna så syns mindre av väggen etc)
Den vita väggen är ju på samma vägg som fönstret så där blir det mindre släpljus så lite slipning kanske räcker?
När ni spacklar så är ett tips att spackla och slipa så ni tycker det är slått och sen dra ett varv med grundfärg och sen ha en lampa som ger släpljus mot väggen. Då kommer ni att se alla ställen där ni missat och behöver spackla mer - gissa hur jag vet
Renoveringstapet har jag inte så mycket erfarenhet av så där får någon annan komma med råd.
Strukturen som ni har kan absolut synas om ni inte slipar eller spacklar över, men hur störande det är kan bero på ljusinläpp (dvs sidoljus så framträder det mer än med direkt ljus) och hur mycket ni har på väggarna i övrigt (med hyllor och konst på väggarna så syns mindre av väggen etc)
Den vita väggen är ju på samma vägg som fönstret så där blir det mindre släpljus så lite slipning kanske räcker?
När ni spacklar så är ett tips att spackla och slipa så ni tycker det är slått och sen dra ett varv med grundfärg och sen ha en lampa som ger släpljus mot väggen. Då kommer ni att se alla ställen där ni missat och behöver spackla mer - gissa hur jag vet
haha 😀 Bra ide med att kolla med släpljus.T Testarn skrev:Det går att måla och tapetsera på spånskiva, det är inga problem men oavsett så kommer ni att behöva spackla en hel del och få det slätt. Tapet kräver minst lika bra underarbete som målning så det är ingen genväg att tapetsera.
När ni spacklar så är ett tips att spackla och slipa så ni tycker det är slått och sen dra ett varv med grundfärg och sen ha en lampa som ger släpljus mot väggen. Då kommer ni att se alla ställen där ni missat och behöver spackla mer - gissa hur jag vet![]()
Ok så en framkomlig väg är att slipa ner strukturen något, spackla och sedan måla med grundfärg först innan vanliga väggfärgen.
Är grundfärg nödvändigt? Blir det skillnad på resultatet mot att måla med väggfärg direkt?
Hade tänkt kleta på väggfärg från Beckers direkt, men en grundfärg går ju.
Jag tänker att grundfärg finns av en anledning, med annan pigmentkombination och kanske lite skillnad på halten av bindemedel osv så jag skulle inte låta bli den.
Brukar även vara en annan prislapp på grundfärg och istället för att måla ett extra lager med den dyrare väggfärgen skulle det också vara ett argument för att använda grundfärg.
Brukar även vara en annan prislapp på grundfärg och istället för att måla ett extra lager med den dyrare väggfärgen skulle det också vara ett argument för att använda grundfärg.
Var förbi Hornbarch på vägen hem och köpte deras grundfärg då säljaren i butiken rekommenderade den.T Testarn skrev:Jag tänker att grundfärg finns av en anledning, med annan pigmentkombination och kanske lite skillnad på halten av bindemedel osv så jag skulle inte låta bli den.
Såg nu recensionerna på produkten vilket inte alls var så positiva som säljaren hävdade. Lätt värt lite kvalitet för att slippa extra jobb, så jag tänkte fixa en Beckers interio imorgon istället.
Har du någon erfarenhet av Hornbachs grundfärg?
https://www.hornbach.se/p/grundfarg-for-vagg-och-tak-10l/6021455/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla direkt på vätskebaserat tätskikt?
Badrum -
Måla direkt på konstruktionsplywood?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tapetsera/måla direkt ovanpå konstruktionsplywood?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag måla direkt på träväggarna inomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Underlag under tapet? Måla direkt på?
Färg, Måla & Tapetsera
Populärt i forumet
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla direkt på underlaget?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eternitplattor målade i fel färg - vad göra?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plastic Padding som härdar dåligt/sakta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Färgsläpp från vägg, målad tapet
Färg, Måla & Tapetsera