3587 kr med frakt från axminster. Dubbla skenor , ihoppkopplare ,systainer och som det ser ut på bilden även en väska. Är det nåt mer man borde köpa till om man ändå ska handla ?
 
En uppsättning lämpliga klingor, varav en skall vara en klyvklinga


Skickat med Tapatalk
 
Ett par lämpliga tvingar då man ibland vill kunna fixera skenan/skenorna mot underlaget.
 
Om jag då ändå ska beställa från Axminister vilka klingor bör jag satsa på? Personligen hittade jag nog ingen favorit förutom då kanske festool klyvklinga? Vilken skillnad gör tjockleken på skivan då de billigare verkar vara tjockare och det lär väl göra ett bredare spår i styrskenan?
 
Jag köpte Makitas tvingar på XL-bygg. 150kr paret.
 
När har man egentligen rättvisa av en sänksåg? Ett snitt blir ju aldrig bättre än det man mäter och bör man då ha extremt fina mätverktyg för att kunna fixa till lite möbler i hemmet. T.ex en sittmöbel i hallen som man kan lyfta sitsen på och där finner man t.ex 3 styckna lådor som man kan ha att samla plast/metall/glas i. Eller om man ska tillverka en sängram ? Är en sänksåg verkligen ett superbra kompliment i verkstadssortimentet för en vanlig villaägare?
 
Smältarn skrev:
När har man egentligen rättvisa av en sänksåg? Ett snitt blir ju aldrig bättre än det man mäter och bör man då ha extremt fina mätverktyg för att kunna fixa till lite möbler i hemmet. T.ex en sittmöbel i hallen som man kan lyfta sitsen på och där finner man t.ex 3 styckna lådor som man kan ha att samla plast/metall/glas i. Eller om man ska tillverka en sängram ? Är en sänksåg verkligen ett superbra kompliment i verkstadssortimentet för en vanlig villaägare?
Om man gör rätt, d.v.s. gör saker i rätt ordning så är det oftast inte så viktigt att det är exakt rätt mått, bara att alla liknande bitar är av samma storlek, repeterbarheten är alltså viktigare i sådana fall. Sen så kan man ju alltid titta på var klingan skulle skära istället för att lita på splitterskyddet på skenan för snittet hamnar inte exakt där.
Jag har gjort en del precisionsgrejer, i alla fall relativt till materialet och då är det viktigt att planera konstruktionen innan man sätter igång, d.v.s. börja kapa alla bitar som ska vara samma storlek först med hjälp av t.ex. FS-PA eller annan typ av anslag beroende på vad det är man håller på med. Och ibland kapar jag ett par extra ifall någon av bitarna skulle skadas, så man slipper försöka återskapa just detta mått, men bara kritiska bitar då förstås. Därefter ställer jag om anslaget till nästa gupp bitar som ska sågas. Samma procedur där, kapa alla samtidigt innan man ställer om anslaget igen.
 
Y
Angående makitan... Har bytt kontakt på den nu och provsågade. Förvånad hur tyst/lågvarvig den lät. Men sågade lätt av brädan. Motorbromsen var inte den snabbaste, och såga baklänges var inte så smart eller för då hoppa maskinen, haha.


Hade jag kört maskinen på skenan så hade den kapat gummi-listen. Är det meningen eller är det någon inställning som ska justeras?


Tror jag får skaffa en liten cirkelsåg också för känns inte som den mest smidiga maskin till att klyva en 120cm bräda eller bara kapa av något mindre/smalare i allmänt där skenan inte kan placeras...
 
En mindre cirkelsåg blir väl inte så mycket smidigare än att använda sänksågen utan skena? :)

På Festool så kapar man väl gummiläppen vid första snittet, och får på så sätt en kant att måtta emot, alltså man ser med hjälp av skenan var snittet hamnar. Skulle kunna tänka mig det funkar lika med Makitan.

Ska du klyva brädor är ett alternativ att lägga en till bräda av samma tjocklek bredvid som skenan kan vila på/mot.
 
Y
Vill tro det är mer utmärkt på en cirkelsåg var man är påväg att såga.
Denna är utan märkningar då det är tänkt att skenan ska styra än på rätt väg.
Skulle bara på skoj testa att kapa av en tjock regel, utan skena då givetvis, men man ser inte vart man är påväg att såga.

Kändes logiskt att man snittar av listen lite så det verkligen blir en list som stämmer med klingan.. Eller iaf denna klingan, får hoppas de andra har samma tjocklek sen bara.:)


Är de tvingarna som man borde ha, speciellt utformade eller duger vanliga tvingar?
Iofs, kostade dom inte mer än 150kr på XL som någon skrev så är det ju inte hela världen.
 
De avsedda tvingarna kan nog fästas i skenans hål för skarvstycket, och på så vis inte vara ivägen för sågen. :)
Men ska du inte såga hela skenlängden så funkar vanliga tvingar, bara du inte placerar dom så att du förstör skenan.
 
Antar att man kan byta gummiläpp på skenan, men var köper man dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.