46 704 läst · 156 svar
47k läst
156 svar
Makita sänksåg, nån som testat?
Känns som att det är vilket som om man väljer en Makita eller en Festool, prismässigt ligger Makitan på ca 4000kr medans Festoolen ligger på ca 5000kr här i Sverige, andrahandsvärdet ligger väldigt högt på Festoolen kan jag tycka efter att ha granskat Tradera och blocket, hur ser det ut med tillbehör till de båda? Längd på skenor etc?
Någon som har koll på prisbilden på skenor dessa märken emellan?
Har kollat lite videoklipp på Makitan och den verkar ju bra, frågan är bara om splitterskyddet och klyvkniven är såpass viktigt så att man ska gå upp på Festoolen istället.
Har kollat lite videoklipp på Makitan och den verkar ju bra, frågan är bara om splitterskyddet och klyvkniven är såpass viktigt så att man ska gå upp på Festoolen istället.
Har haft en Bosch GKT55GCE i några år nu, den saknar klyvkniv och hittills har det gått bra, oftast är det skivmaterial (dött, utan spänningar) som sågas. Och ser man till att det man sågar ligger bra och plant så..Jimmu skrev:Känns som att det är vilket som om man väljer en Makita eller en Festool, prismässigt ligger Makitan på ca 4000kr medans Festoolen ligger på ca 5000kr här i Sverige, andrahandsvärdet ligger väldigt högt på Festoolen kan jag tycka efter att ha granskat Tradera och blocket, hur ser det ut med tillbehör till de båda? Längd på skenor etc?
Festools skenor lär nog vara de dyrare.
På tillbehörssidan vinner nog Festool iom deras systemtänk.
Även om du är inne på Makita eller Festool så tänkte jag tipsa om att du får Boschen för ~4300:- ink frakt från Tyskland, då med 2st 1600mm skenor och skarvstycke och väska (mjuk) till skenor och L-boxx till såg.
En fördel med Boschen är att du kan använda den både på Bosch, Makita och Festools skenor.
Både Makitan och Festoolen möjliggör tightare sågning mot vägg då deras dammutsug inte bygger lika mycket utåt som på Boschen.
Redigerat:
https://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=561580Jimmu skrev:
Kolla där för att se vad de olika versionerna heter.
Jimmu, du tänker inte på skillnaden mellan RQ och REBQ plus ? För där skiljer elektroniken och klinga tror jag.
Produkter som diskuteras i tråden