FredrikR skrev:
OT: Men är det någon som hört eller sett nån om Bosch har nån sänksåg på gång? :)
Detta tror jag är Bosch motsvarighet till sänksågen
LÄNK
Har utag för skena i foten, men har inte sett en demo på denna. ser lite enklare ut vad det gäller finnesser.

Redigerat:
Bosch har haft skenor till sina cirkelsågar sedan några år, jag har själv en GKS65 med FSN140 skenan.
Dock skulle det inte alls vara dumt med en sänksåg avsedd för Boschskenan osv. :)

Ni som har såg med bara en skena (140)... Hur ofta saknar ni en 2:a skena alt en längre???

:)
alltför ofta när skivor ska delas på längden, överväger starkt att inhandla en 140cm skena samt skarvbleck till.

Jag har två 1400-skenor vilket iofs inte var det du frågade om Benjamin men i och med att jag ofta(st) arbetar med skivor på 1200< så kör jag oftast med kopplade skenor.
Det GÅR att kapa en 1200 skiva med bara en 1400 skena men det känns inte direkt optimalt.
Oftast så vill man ju ha lite start och stoppstrecka.
Dock så hade det varit smidigt med en skena på typ 2000, de 2800 som två 1400 skenor bygger känns lite flaxigt att fäkta runt med... :rolleyes:

Nimajneb skrev:
Ni som har såg med bara en skena (140)... Hur ofta saknar ni en 2:a skena alt en längre???
Jag har TS55 + två 1400-skenor, och det är inte sällan jag kopplar ihop dem (främst för att kapa skivor som FredrikR skriver).

Om jag bara hade haft en 1400-skena idag skulle jag nog satsat på att köpa en längre (3 m) istället för att köpa en likadan till + skarvstycken. Två likadana skenor har man inte så mycket nytta av var för sig. Visst, det blir dyrare, men man slipper pillet med att se till att skenorna koppas ihop så att det blir rakt. Lite av ett i-landsproblem skulle man kanske kunna säga... men personligen tycker jag att det hade varit värt det.

Hade jag behövt släpa med mig skenorna hade jag nog resonerat annorlunda och valt två 1400-skenor av praktiska skäl. En 3 meters skena är ganska otymplig...

Om vi nu säger en vanlig 120x250 skiva

Kortsidan måste väl gå bra med 140-skenan...
Hur bra blir det med att köra långsidan i 2 omgångar.
Naturligtvis inte optimalt, speciellt om man ska köra 100 skivor på en dag..
men om man för hemmapysslandet bara kör detta snitt ibland......
.....hmmm är jag kanske lite dumsnål här...

bygga_bo skrev:
Jag har TS55 + två 1400-skenor, och det är inte sällan jag kopplar ihop dem (främst för att kapa skivor som FredrikR skriver).

Om jag bara hade haft en 1400-skena idag skulle jag nog satsat på att köpa en längre (3 m) istället för att köpa en likadan till + skarvstycken. Två likadana skenor har man inte så mycket nytta av var för sig. Visst, det blir dyrare, men man slipper pillet med att se till att skenorna koppas ihop så att det blir rakt. Lite av ett i-landsproblem skulle man kanske kunna säga... men personligen tycker jag att det hade varit värt det.

Hade jag behövt släpa med mig skenorna hade jag nog resonerat annorlunda och valt två 1400-skenor av praktiska skäl. En 3 meters skena är ganska otymplig...
Håller helt med i allt ovanstående, matchar precis mina erfarenheter.

Nimajneb skrev:
Om vi nu säger en vanlig 120x250 skiva

Kortsidan måste väl gå bra med 140-skenan...
Hur bra blir det med att köra långsidan i 2 omgångar.
Naturligtvis inte optimalt, speciellt om man ska köra 100 skivor på en dag..
men om man för hemmapysslandet bara kör detta snitt ibland......
.....hmmm är jag kanske lite dumsnål här...

Eftersom man gärna vill ha lite start och stoppsträcka så är en 1400 skena väl kort för en 1200 skiva. Men precis som du skriver så kan man såga, flytta skena och såga igenom. Är man noggrann blir det bra. Tror dock att suget efter en skena till+skarvkopplingar eller en längre skena blir stort ganska snart...

När det gäller längden på skenorna förstår jag faktiskt inte hur festool har tänkt (vet inte hur det är med andra tillverkare).
  • 1400 är för kort för att kapa en 1200 skiva
  • 1900 känns onödigt lång för att kapa en 1200 skiva och den är för kort för att kapa längs långsidan på en skiva.
  • 2400 återigen för kort för att kapa längs långsidan på en skiva.
  • 3000 känns onödigt lång.

Är det bara jag som inte förstår hur dom tänkt? 2400 skenan exempelvis känns ju helt oanvändbar.....

ottot skrev:
När det gäller längden på skenorna förstår jag faktiskt inte hur festool har tänkt (vet inte hur det är med andra tillverkare).
  • 1400 är för kort för att kapa en 1200 skiva
  • 1900 känns onödigt lång för att kapa en 1200 skiva och den är för kort för att kapa längs långsidan på en skiva.
  • 2400 återigen för kort för att kapa längs långsidan på en skiva.
  • 3000 känns onödigt lång.

Är det bara jag som inte förstår hur dom tänkt? 2400 skenan exempelvis känns ju helt oanvändbar.....
håller helt med dig

Jag tycker att det går utmärkt att kapa 1200mm skivor med 1400mm-skenan. Man behöver lite startsträcka, men stoppsträckan som krävs är ju bara några centimeter. Dessutom sänker man ju ned klingan i starten, i stället för att sänka före snittet. Då sparar man någon cm i startsträcka. 2400mm-skenan förstår jag inte heller vitsen med.

Jag har två mer eller mindre permanent ihopmonterade 1400-skenor för långa snitt, en 800mm-skena som jag sällan använder och en 1400mm-skena som jag har borrat 32mm-hålrad i. Anledningen till att jag använder 1400mm-skenor är att de är billigast per mm.

Den långa skenan har fördelen att den kan monteras isär för transport och nackdelen att den inte garanterat är rak. Därför lägger jag alltid mina mätta markeringar så att jag har en i början, en i slutet och en i mitten på snittet.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Jag tycker att det går utmärkt att kapa 1200mm skivor med 1400mm-skenan. Man behöver lite startsträcka, men stoppsträckan som krävs är ju bara några centimeter. Dessutom sänker man ju ned klingan i starten, i stället för att sänka före snittet.
Angående detta så kanske du har rätt helt "matematiskt", anledningen till att jag tycker att den är kort är att:

1) Jag har läst på FOG att klingan bör vara helt nerfälld innan man påbörjar snittet, för att få bäst kvalitet på snittet. Om det stämmer vet jag inte, jag bestämde mig helt enkelt för att tro blint på det eftersom det stod på FOG;)

2) På slutet måste ju skenan skjuta ut minst så mycket att man har kommit helt igenom skivan innan den främre sken-justerings-hjulet lämnar skenan.

Men som sagt, det är säkert så att man kan lösa det med en 1400-skena. Kanske är en av anledningarna till att jag tycker att den känns så kort är att man måste lägga den på centimetern rätt om den ska vara tillräckligt lång. Hade den varit 10-15cm längre hade man kunnat vara lite slarvigare och ändå haft tillräckligt med skena på bida sidorna. För när man har lagt ner skenan och passat den till markeringarna så är det svårt att flytta den i längsled.

mattiasp skrev:
Jag tycker att det går utmärkt att kapa 1200mm skivor med 1400mm-skenan...
Daniel_N skrev:
...Hade den varit 10-15cm längre hade man kunnat vara lite slarvigare och ändå haft tillräckligt med skena på bida sidorna. För när man har lagt ner skenan och passat den till markeringarna så är det svårt att flytta den i längsled.
Jag tycker att ni har rätt båda två. Det går att kapa en 1200-skiva (1220/1250), men precis som Daniel skriver så behöver man vara lite väl noggrann. Jag hade också välkomnat en 1 dm extra. I min värld hade 1500 och 2700 mm varit de optimala skenorna för skivkapning.

Daniel_N skrev:
...1) Jag har läst på FOG att klingan bör vara helt nerfälld innan man påbörjar snittet, för att få bäst kvalitet på snittet. Om det stämmer vet jag inte, jag bestämde mig helt enkelt för att tro blint på det eftersom det stod på FOG;)...
Kan det vara så enkelt att splitterskyddet (den gröna plastbiten) inte är verksamt förrän man sänkt ner klingan en bit? När man sänker ner klingan ökar alltså riken för splitter på höger sida de första centrimetrarna. Då skall det kanske vara 2 dm extra i så fall ;)

Jag satt och klurade lite på om man skulle kunna göra en teleskopisk skena, men kom inte på något bra... undrar om tyskarna skulle kunna förädla idéen?

Nu är vi väldigt OT...

Mikael_L
mattiasp skrev:
och en 1400mm-skena som jag har borrat 32mm-hålrad i.
ehhh, nu förstod jag nada ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.