Ja, när kommer recensionen? ;)

Det här med splitterskydd på sågen (och därmed splitterskydd på båda sidor av snittet) skiljer väl ändå fortfarande Makitan från Festoolen?

jag skäms lite , har bara rivit i 5 veckor nu så jag har inte hunnit att testa makitan men den ligger i bilen

får hoppas jag hittar något jobb som jag kan använda makitan efter helgerna

Har ingen köpt och testat en Makita än?

Kände på den senast idag på Fredells faktiskt, men kan inte motivera ett sånt köp tyvärr. Den kändes, trots viss kritik i tråden imponerande, men det är ju inget test!

Den saknar ju också klyvkniv som jag ser som rätt viktigt...

Fredrik.engdahl skrev:
jag skäms lite , har bara rivit i 5 veckor nu så jag har inte hunnit att testa makitan men den ligger i bilen

får hoppas jag hittar något jobb som jag kan använda makitan efter helgerna
Grunnar på om du har hunnit prova sågen än.

Sitter och väger mellan en Festo eller makita

jag har testat den och jag kommer aldrig att rekomendera en Makita sänksåg till någon . det som jag tycker är värst är höjd reglaget som är en knapp på festooln och är en "skruv" på Makitan , väldigt irreterande när man är van att ställa in höjden med en hand.

det har till och med blivit så att jag tagit med min privata ts 55 till jobb för jag är missnöjd med makitan

köp makitan om du tycker om makita som märke , köp festool ts 55 om du vill ha den bästa sänksågen

jag har en makita såg och är mycket nöjd med den, det ända är att skenan skulle vara längre men det har ju inget med sågen i sig att göra.

Fredrik.engdahl skrev:
jag har testat den och jag kommer aldrig att rekomendera en Makita sänksåg till någon . det som jag tycker är värst är höjd reglaget som är en knapp på festooln och är en "skruv" på Makitan , väldigt irreterande när man är van att ställa in höjden med en hand.

det har till och med blivit så att jag tagit med min privata ts 55 till jobb för jag är missnöjd med makitan

köp makitan om du tycker om makita som märke , köp festool ts 55 om du vill ha den bästa sänksågen
Så man släpper lossar lite på en vinkmutter och för den upp eller ned typ som min blackndecker alltså.

Har någon koll på hur systemet fungerar på makitan avseende splitterfri yta (festool har ju en pressarfot i plast som går på yttersidan klingan), enlig denna brochyr så skall snittet bli 100% flis/splitterfritt: http://www.verktygsladan.nu/images/sp6000.pdf ?

PS Tror makitan är bättre på ett område nämligen att damsugaruttaget inte tar i väggen när man kör nära en vägg eller dyligt. DS

//PPalm

ppalm skrev:
Så man släpper lossar lite på en vinkmutter och för den upp eller ned typ som min blackndecker alltså.

Har någon koll på hur systemet fungerar på makitan avseende splitterfri yta (festool har ju en pressarfot i plast som går på yttersidan klingan), enlig denna brochyr så skall snittet bli 100% flis/splitterfritt: [länk] ?

PS Tror makitan är bättre på ett område nämligen att damsugaruttaget inte tar i väggen när man kör nära en vägg eller dyligt. DS

//PPalm
Tar damsugaruttaget i väggen med festoolen? det är ju vridbart, eller hur menar du?

Daniel_N skrev:
Tar damsugaruttaget i väggen med festoolen? det är ju vridbart, eller hur menar du?
Själva alu godset där det vridbara munstycket går in medför vad jag har läst att man inte kommer nära väggar då detta tar i. Makitan har en liknande utbuktning men den ser inte ut att ta något extra utrymme i anspråg vid sågning.

Strunt samma det lutar åt en festool.

Hur är kampanj läget nu ni som har koll

är det detta paketet dom bara kör under våren
http://www.smsservice.se/productView.php?pid=377 TS ebq + 2skenor (inkl förbinning) +väska + systainer
Har ett pris på 4900:- i en butik i min närhet

makitan har inte splitter skydd på felsida av arbetsstycket som festool har

ppalm skrev:
Själva alu godset där det vridbara munstycket går in medför vad jag har läst att man inte kommer nära väggar då detta tar i.
Då är det ju en himla tur att man har en AP55:a också! :D

• Framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollat lite mer på Makitans fördelar

+Fördefinerade "program" i vikling av klinga -1°, 22,5°, 45° & 48° +valfritt.
+Låsning så inte sågen kan tippa ur skenan vid vinkelsågning
+Laminat/faner djupinställning (2mm) för att försnitta ytan så det inte splittras finns på snabbvalsknapp

Makita SP6000 ser ut att sakna klyvkniv, är det någon som kan bekräfta detta?
Undrar lite på detta med festools splitterskydd som ser ut som en grön pressarfot i plast. Använder folk denna pressarfot?
Eller kan splittring förebyggas med att såga 2mm snittning?

//Palm

jag använder plastbiten ibland , och jag använder också 2 mm metoden särskilt på laminerade material

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.