406 970 läst · 2 268 svar
407k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Min 482:a börja lukta bränd plast för några år sen när jag hjälpte en kompis med fönstermontage. Slutade innan den blev skrot, och den funkar fint fortfarande. Har en 484:a men sparar på den lite.
//AA
//AA
Vad är den specad till för Max diameter? Har för mig att vanliga borrmaskiner inte är specade för så stora hål egentligen.Putten skrev:
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Låter oroväckande, fine att den kanske kan vara för klen men den ska väl vara skyddad från att döda sig själv?
tja ~ca 50mm om man vill bränna på i 2ans växel och 152mm om man gör lungt och sansat i 1ansW Willewonka skrev:
kan säga 152mm i 2ans växel genom 32mm melaminbänkskiva tog död på min maskin. men fick en ny på garanti ^_^
Har idag ca 12st makita LXT 18v maskiner, har verkligen misshandlat i princip alla i div byggen senaste 10 åren och ingen har gett upp ännu.
Älskar min borrmaskin med kolborstar för att man kan köra 30mm borr i trä och när den inte orkar får man hjälpa till med handkraft och jucka sig fram, har kört intervall mellan frysen och skruvat 240mm långa träskruv för att det inte går att hålla i maskinen pga värmen, osv.
Borstlösa har ju den "jobbiga" egenskapen att dom ger upp innan dom tar stryk
Har en kompis som gick över till Milwaukiee pga att dom slutade sälja Makita på lokala Swedol, han har haft ca 50st+ maskiner och endast ett fåtal som har failat under ca 10år.
Den du har är ett tillverkningsfel på, skuva trall är inget som ens är i närheten av att belasta maskinen för mycket.
Älskar min borrmaskin med kolborstar för att man kan köra 30mm borr i trä och när den inte orkar får man hjälpa till med handkraft och jucka sig fram, har kört intervall mellan frysen och skruvat 240mm långa träskruv för att det inte går att hålla i maskinen pga värmen, osv.
Borstlösa har ju den "jobbiga" egenskapen att dom ger upp innan dom tar stryk
Har en kompis som gick över till Milwaukiee pga att dom slutade sälja Makita på lokala Swedol, han har haft ca 50st+ maskiner och endast ett fåtal som har failat under ca 10år.
Den du har är ett tillverkningsfel på, skuva trall är inget som ens är i närheten av att belasta maskinen för mycket.
Jag tycker att tredjepartsbatterier ofta håller en ganska låg nivå. Visst kan du ha tur att batterikapaciteten är likvärdig, men man får nog räkna med ett betydligt sämre bygge, celler och säkerhet. Det verkar även vara problem med kompatibiliteten mellan Makita-laddaren och vissa tredjepartsbatterier.SkitOxe skrev:
Ave <3.screamin-daemon skrev:Jag tycker att tredjepartsbatterier ofta håller en ganska låg nivå. Visst kan du ha tur att batterikapaciteten är likvärdig, men man får nog räkna med ett betydligt sämre bygge, celler och säkerhet. Det verkar även vara problem med kompatibiliteten mellan Makita-laddaren och vissa tredjepartsbatterier.
[media]
Sett det klippet. men tänkte om det fanns bättre exempel? Jag skulle i sånt fall använda dom som extra batterier utöver dom skocken jag redan har medans dom är på laddning. Så att få verktyget att tugga vidare under den korta tiden dom riktiga laddar upp bör vara good enough.
Har du kikat något på Tradera eller konkursauktioner, typ Netauktion eller PS? De flesta av mina Makita-batterier är begagnade och har inte lyckats ha ihjäl något av dem.SkitOxe skrev: