B bjorsi skrev:
Svarar mig själv.
Dammsugaren är verkligen klockren att använda i köket för att och trappen istället för att dra fram "vanliga" dammsugaren eller röja för roboten.

Har kommit fram till att jag behöver en excenterslip. Ska man gå på nätansluten eller batteridriven?
Beror lite på vad du skall göra. Har en DBO180 som jag fick köpa av en Buggahusare mot att jag skrev en recension. Den funkade inte alls för det han ville göra med den (slipa ek), men för det jag använder den till (blandade småprojekt, men ingen direkt avverkning av material i större mängd) så är den kanon.

Edit:
Här är min gamla recension: https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-klubben-foer-noerdar.282885/post-4132611
 
B bjorsi skrev:
Svarar mig själv.
Dammsugaren är verkligen klockren att använda i köket för att och trappen istället för att dra fram "vanliga" dammsugaren eller röja för roboten.

Har kommit fram till att jag behöver en excenterslip. Ska man gå på nätansluten eller batteridriven?
Kan starkt rekommendera denna, så fyller du inte den lilla påsen som finns i dammsugaren.
Fungerar kanon på min👍
Makita 191D75-5 Tillbehörsset, Grön, Silver, En Storlek https://amzn.eu/d/5EajV6Q
 
På min 12V-dammsugare är det ingen påse. Bara en behållare.
Men tack för tipset. Kommer inte köpa den då dammsugaren blir klumpigare och mer iögonfallande i köket
 
Snart ska vinterhjulen på och jag blev sugen på en 18v mutterdragare! DTW300z ser fint ut. Vad har ni för erfarenheter? Om man inte överdrar hjulet så borde det väl inte vara några problem att lossa?

En starkare maskin tycker jag blir för klumpig.

Jag såg dock att priset på dessa skjutit rejält! Drygt 2600kr är billigast nu. Det var inte längesedan man hittade den för under 2k. Jag kanske får vänta och hoppas på ett bra Black Friday-erbjudande.
 
Jag har kört 300an några säsonger till just hjulbyte. Har aldrig varit svårt att dra av bultarna, inte ens när däckverkstaden kört mutterknack. Mer än så har jag dock inte testat
 
A Amrich skrev:
Snart ska vinterhjulen på och jag blev sugen på en 18v mutterdragare! DTW300z ser fint ut. Vad har ni för erfarenheter? Om man inte överdrar hjulet så borde det väl inte vara några problem att lossa?

En starkare maskin tycker jag blir för klumpig.

Jag såg dock att priset på dessa skjutit rejält! Drygt 2600kr är billigast nu. Det var inte längesedan man hittade den för under 2k. Jag kanske får vänta och hoppas på ett bra Black Friday-erbjudande.
Det borde vara uppdateringar på gång, Makita är lite efter på mutterdragarfronten, förutom den senaste xgt-modellen då....
 
E Etnoy skrev:
Jag har kört 300an några säsonger till just hjulbyte. Har aldrig varit svårt att dra av bultarna, inte ens när däckverkstaden kört mutterknack. Mer än så har jag dock inte testat
Tack för det, låter lovande!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det borde vara uppdateringar på gång, Makita är lite efter på mutterdragarfronten, förutom den senaste xgt-modellen då....
Intressant! Är det en gissning eller har du nått mer konkret? Dtw300 är väl inte jättegammal så jag tänkte att det är den som gäller i mellanklassen ett tag framöver.
 
K
Jag köpte en 300:a förra våren och har hittills bytt däck på fyra olika bilar både vår och höst
Lossningsmomentet är på 580mn så det räcker nog för de flesta hjulbytena.
Jag är i alla fall helnöjd.
 
Det är en gissning, med tanke på vad dewalt släppt i mid-klassen på det senaste.. 🙂
 
Låter som att dtw300z är rätt väg för mig att gå! Nu gäller det bara att invänta rätt pris…
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Min dtw285 har svårt att lossa när det är spänt av däckverkstad men aldrig om jag själv varit på det.
 
K
P Prodigys skrev:
Min dtw285 har svårt att lossa när det är spänt av däckverkstad men aldrig om jag själv varit på det.
Jag tror 285:an har samma nm. på att lossa som att dra åt, mao. 285nm, medans 300:an har 580nm för att lossa muttrarna.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är en gissning, med tanke på vad dewalt släppt i mid-klassen på det senaste.. 🙂
Vilken DeWalt tänker du på där? Jag har själv Makita 300 och tycker den är rätt ok faktiskt. Men vi har allt DeWalt på jobbet och tittar man tex på 922 så får man förbannat mycket moment i ett nätt format och för bra pengar.
 
Redigerat:
K K. L skrev:
Jag tror 285:an har samma nm. på att lossa som att dra åt, mao. 285nm, medans 300:an har 580nm för att lossa muttrarna.
Mycket möjligt men den har som sagt inga problem om det är åtdraget på ett vettigt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.