420 140 läst · 2 299 svar
420k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 934 inlägg
1,6 funkar säkert. Det kan vara sådär att gå upp i dimension då den kanske inte orkar kapas med inbyggda kniven.Jocce81 skrev:
https://www.maskinklippet.se/skog/rojsag-trimmer/trimmerlinor-knivar?diameter=1,6
R Robert-san01 skrev:
Du bör inte gå upp i dimension. Använd 1.6mm. Risk för att bränna motorn annars. Den går för tungt. Vet av erfarenhet.Jocce81 skrev:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Kan även hända med 1,6mm tråd... Fläkten lossnade från motoraxeln på min idag så nu väntar jag på en DUX60! Motorn var 102°C när jag skruvat isär för att se om det bara var fullt med skräpP PP2019 skrev:
Med risk för att missat något väsentligt så undrar jag om det gör något?C Chentin skrev:
Om det inte är en mycket tjockare klinga du köpt, typ en dado klinga.
Det hade varit svårare om klingan är tunnare än klyvkniven.
Klingan är 1 mm tjockare men det märks tyvärr genom ganska påtagliga vibrationer.M maglin skrev:
Då känns det mer som det är något annat problem. vad jag förstått så är kniven mer en säkerhetsåtgärd (viktigt sådan) men när allt är rätt skall den inte påverka snitten alls.C Chentin skrev:
är klingan rak? har du snurrat och mätt den? se bilden. man kan bygga en själv rätt enkelt.
Redigerat:
Nix. Har inte kollat.M maglin skrev:
Tack för tipset
https://www.byggahus.se/forum/threa...d-en-riktigt-seg-byggtrad.283552/post-5372550
Se detta inlägg istället. Du kan kontrollera både om klingan vobblar (snurra klingan) och om det är parallellt med bordet (flytta det fram och tillbaka över bordet).
Se detta inlägg istället. Du kan kontrollera både om klingan vobblar (snurra klingan) och om det är parallellt med bordet (flytta det fram och tillbaka över bordet).
Svarar mig själv.B bjorsi skrev:
Dammsugaren är verkligen klockren att använda i köket för att och trappen istället för att dra fram "vanliga" dammsugaren eller röja för roboten.
Har kommit fram till att jag behöver en excenterslip. Ska man gå på nätansluten eller batteridriven?