5 695 läst · 63 svar
6k läst
63 svar
Mätarskåp och huvudsäkringar
En tanke jag fick: om man i samband med att man byter innanmätet i den lilla centralen använder t ex Wago-klämmor, 3x6mm, för att slå ihop de två utgående matningarna och därmed undviker att ha dubbla ledare på en och samma skruvplint. Vore det en bra lösning? Det finns t ex lite plats bakom säkringarna som jag tror är tillräcklig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 462 inlägg
Jag ser inget behov av det, inte ens i nuvarande central. De må ha funnits ett förbud i gamla föreskrifter men det som gäller i verkligheten är att de sitter bra. De har uppenbarligen gjort det i X antal år så det vore dumt att röra det.
Om du byter till en exakt likadan central med samma typ av skruv kan man eventuellt fundera över det, men jag skulle se till att två sitter bra t.ex genom att tvinna dem och dra åt lagom.
I en modern dvärg med hissklämmor är det heller inga problem. Men man måste alltid vara vaksam och se vad man gör. De två ledarna ska ligga bredvid varandra i mitten av hissklämman. Den ena får inte ligga klämd längs kanten (hissklämmor är ofta svagt U-formade) för det kan göra att den andra inte får samma kontakttryck.
Om du byter till en exakt likadan central med samma typ av skruv kan man eventuellt fundera över det, men jag skulle se till att två sitter bra t.ex genom att tvinna dem och dra åt lagom.
I en modern dvärg med hissklämmor är det heller inga problem. Men man måste alltid vara vaksam och se vad man gör. De två ledarna ska ligga bredvid varandra i mitten av hissklämman. Den ena får inte ligga klämd längs kanten (hissklämmor är ofta svagt U-formade) för det kan göra att den andra inte får samma kontakttryck.
Produkter som diskuteras i tråden