Jag har funderat på det där med enkelisolerade kablar. Det ni menar är kablaget från servislådan till elmätaren och från elmätaren till den lilla elcentralen antar jag?

Om det skulle gå att föra igenom en jordkabel 4G6mm2 med ytterdiameter på 17mm igenom VP20-röret som är 17,6mm så skulle kabeln från servislådan till mätaren kunna bytas ut. Från mätaren till centralen är det ju bara att dra jordkabel direkt istället för det där tramset som är draget nu. Tänker jag rätt?
 
Så ser det ut i de flesta gamla skåp från forntiden och var godkänt. inte mycket att orda om. Sen det övriga kan diskuteras.
 
I injonil skrev:
Jag har funderat på det där med enkelisolerade kablar. Det ni menar är kablaget från servislådan till elmätaren och från elmätaren till den lilla elcentralen antar jag?

Om det skulle gå att föra igenom en jordkabel 4G6mm2 med ytterdiameter på 17mm igenom VP20-röret som är 17,6mm så skulle kabeln från servislådan till mätaren kunna bytas ut. Från mätaren till centralen är det ju bara att dra jordkabel direkt istället för det där tramset som är draget nu. Tänker jag rätt?
Ska du behålla skåpet gör då bara det nätägaren anmärkt på.

Lägga inte ner för mycket arbete på det gamla skåpet.

Utan satsa på ett nytt skåp i "närtid" istället.
då kanske du i lugn och ro kan hitta en elfirma som du kommer överens om priset med.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Gå över till grannen och mät höjden på deras nya mätare, bara för att veta om den nya får plats.
 
J jonaserik skrev:
Gå över till grannen och mät höjden på deras nya mätare, bara för att veta om den nya får plats.
Har kollat upp det faktiskt, enligt specen ska nya mätaren vara ca 2-3 cm högre än den jag har så det borde inte vara några problem.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tittade lite närmare med zoom , reviderar mig. Det finns två utgående kablar och dom ligger dubbelt på säkringselementen , får inte vara så , centralen ett nummer för liten, klart är att ev byte/uppgradering är det dags för.
Varför får det inte ligga dubbelt menar du? Det är inget problem i sammanhanget. Man ska se till att det blir bra anslutningar, men det gäller oavsett.

Hursomhelst så är dom lite roliga dom där som byter mätare. Vi avbryter jobbet! Det var väl lite väl när det gick att ta ur säkringarna under mätarskåpet. Man har uppenbarligen kunnat byta mätaren tidigare… Hursomhelst bör du byta ut det där skåpet som redan sagts.
 
I injonil skrev:
Jag har funderat på det där med enkelisolerade kablar. Det ni menar är kablaget från servislådan till elmätaren och från elmätaren till den lilla elcentralen antar jag?

Om det skulle gå att föra igenom en jordkabel 4G6mm2 med ytterdiameter på 17mm igenom VP20-röret som är 17,6mm så skulle kabeln från servislådan till mätaren kunna bytas ut. Från mätaren till centralen är det ju bara att dra jordkabel direkt istället för det där tramset som är draget nu. Tänker jag rätt?
Nej, vid 4 ledare måste PEN vara minst 10mm2. Förr var det vanligt med 4G6 men det är inte tillåtet.
 
A
J Johan456 skrev:
Varför får det inte ligga dubbelt menar du? Det är inget problem i sammanhanget. Man ska se till att det blir bra anslutningar, men det gäller oavsett.

Hursomhelst så är dom lite roliga dom där som byter mätare. Vi avbryter jobbet! Det var väl lite väl när det gick att ta ur säkringarna under mätarskåpet. Man har uppenbarligen kunnat byta mätaren tidigare… Hursomhelst bör du byta ut det där skåpet som redan sagts.
Precis det ska bli bra anslutningar. Det är det viktiga. Det är faktiskt tillåtet med flera ledare under samma kopplingsklämma eller skruv om tillverkarens anvisningar medger det.
 
Och sedan kan man ha i minnet att nätägaren kan vägra leverera ström om anläggningen inte uppfyller gällande krav och om dom anser att det föreligger fara. Och det gör det helt klart med tanke på hur det i dag ser ut i skåpet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu hittar jag inget som säger att man inte får ansluta 2 ledare till den plinten men har svårt att se hur den anslutningen är säker med ek så jag skulle nog påstå att det är ett fel
 
Jag känner till att det inte är lämpligt att montera mer än en ledare på en och samma skruvplint, men detta är inget som lär påverka mätarbytet.

Det jag undrar är vem som dragit kablarna mellan servislådan och mätaren samt mellan mätaren och elcentralen? Kan detta vara gjort av tidigare installatör av mätare? Har installatörer av mätare med sig utrustning för att dra om kablar vid behov?
 
Dett är troligtvis inte ens en elektriker som kommer så
 
Ok, så mätarinstallatören har inte befogenhet att göra mer än att koppla in den nya mätaren på exakt samma sätt som den tidigare var kopplad?
 
Den som kommer får inte byta några ledningar osv. nej. Personen kan mycket väl ha kunskaper för detta men det omfattas inte av uppdraget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
I injonil skrev:
Jag känner till att det inte är lämpligt att montera mer än en ledare på en och samma skruvplint, men detta är inget som lär påverka mätarbytet.

Det jag undrar är vem som dragit kablarna mellan servislådan och mätaren samt mellan mätaren och elcentralen? Kan detta vara gjort av tidigare installatör av mätare? Har installatörer av mätare med sig utrustning för att dra om kablar vid behov?
Nej det är helt säkert en installatör som utfört jobbet och oavsett vem som utfört arbetet i begynnelsen så är det i dag ditt ansvar. Trådarna från servislådan till mätarskåpet är inget stort problem det är inne i mätarskåpet som det "ballar ur".
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.