Och jag skulle tro att även servislådan i dag är din. I "mina trakter" överlät nätägaren alla servislådor av den typen till kunderna som då fick ansvaret för lådorna. Det var rätt ofta nått problem i dom och dom allra flesta har i dag plockas bort av en installatör och det på kundens bekostnad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde att servislådan alltid varit kundens egendom och ansvar? Det är anslutningspunkten för anläggningen. Men det kanske inte var så förr? Nätägaren äger idag bara rätten att bestämma storleken på säkringen som sitter där.
 
Servislådan var tidigare överlämningspunkten samt ofta även vidarematning av servisen till nästa hus och var nätägarens egendom (där dom användes).
Ps
Här "överlämnades" lådorna till fastighetsägaren någon gång på tidigt 70-tal.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Det har förekommit servislådor långt fram i nutid men inte placerade likt de gamla som tex här. Och i de fallen har nätägaren kontroll över både låda och kabeln efter som anslöt till mätarplatsen som vanligt.

TS borde kunna antingen städa upp i det gamla skåpet eller som sagt hellre byta. Märkligt att priserna skenar på så enkla raka jobb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur ser man skillnad på dem jämfört med hur SS 437 01 02 beskriver det idag? Står det i nätägarens papper ifall de äger servislådan och eventuellt huvudledningen därefter fram till mätaren?
 
E elmont skrev:
Nej det är helt säkert en installatör som utfört jobbet och oavsett vem som utfört arbetet i begynnelsen så är det i dag ditt ansvar. Trådarna från servislådan till mätarskåpet är inget stort problem det är inne i mätarskåpet som det "ballar ur".
Om man ändå skulle behålla mätarskåpet, vad skulle du föreslå att man gör för förändringar?
 
Kanske montera dit ett "Plexiglas" som är format så att det blir tätt utom för säkringar och huvudbrytare. Plasten kan man ju värma och bocka lite som man vill.
 
Det visade sig att en igensatt flänsöppning på "taket" av mätarskåpet inte var helt tät. Det är sannolikt därför som allt ser så risigt ut. Flänstätningen är bytt och skåpet ska nu vara tätt.

Jag har också satt dit en (korrekt) huv till den lilla centralen, lyckades hitta en likadan central på Tradera :)
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Då är det bara dom enkelisolerade trådarna kvar att fixa då.
 
E elmont skrev:
Då är det bara dom enkelisolerade trådarna kvar att fixa då.
Är godkänt från första dagen skåpet sattes upp och är det i dag med.
 
Det kan ju handla om mer än ta sig genom nålsögat, man ska ju ha dubbla barriärer av någon (för vissa svårförstådd) anledning.
 
Hehe, ja, men jag är inte helt säker på vad du tycker ska göras. Kablarna från servisskåpet tyckte du var ok om jag förstår dig rätt. Då återstår VP-röret från mätaren till centralen. Frågan är vad som är bäst att göra med PEN. Just nu är detta en egen liten dragning från servisskåpet till centralen, den är inte så snygg. Tycker du att PEN hellre ska dras vidare från mätaren och ner till centralen? Ska VP-röret vara kvar eller ska det ersättas med markkabel eller likande?
 
E elmont skrev:
Det kan ju handla om mer än ta sig genom nålsögat, man ska ju ha dubbla barriärer av någon (för vissa svårförstådd) anledning.
Inget svårförstått, men kanske för andra. Så att försöka lägga ut pekpinnar är inte bra. Nu var det inte något om dubbla barriärer, utan det med godkänt eller inte och därom är det ingen tvekan, det finns inget retroaktivt för detta utförande att ändras. Däremot om skåpet är i ett sådant skick att det har korriderat/rostat sönder, då ska det bytas.
 
I injonil skrev:
Hehe, ja, men jag är inte helt säker på vad du tycker ska göras. Kablarna från servisskåpet tyckte du var ok om jag förstår dig rätt. Då återstår VP-röret från mätaren till centralen. Frågan är vad som är bäst att göra med PEN. Just nu är detta en egen liten dragning från servisskåpet till centralen, den är inte så snygg. Tycker du att PEN hellre ska dras vidare från mätaren och ner till centralen? Ska VP-röret vara kvar eller ska det ersättas med markkabel eller likande?
Kanske sättas ett berörinsskydd? En liten bit klar plastskiva på lite distans över trådarna och jag blir nöjd
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske sättas ett berörinsskydd? En liten bit klar plastskiva på lite distans över trådarna och jag blir nöjd
Att du blir nöjd med en sådan lösning är inget som har med godkänt eller inte, eller har inte med själva utförandet att göra. Här finns lite att begrunda för dig elmont, dessa skåp är fortfarande godkända
Det finns många äldre sommarstugeområden med mätarskåp av aluminumtyp, med dörr eller skjutlucka. Monterade kanske på 50 talet och endast 2,5 2m och PEN + 16 amp huvudsäkring Och hur ser det ut i dom då, inte ombyggda utan fungerar fortfarande. det som kan ställa till det är att dom nya mätarna tar större plats och skåpet är för litet. Ser kanske ut så här, kolla länkarna, anser du att dom inte är godkända eller vad
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-ett-16a-uttag-vid-skapet.214540/
https://www.byggahus.se/forum/threads/finns-det-plats-foer-en-extra-matarkabel.100047/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.