Tack för alla synpunkter!

Vad gäller ursprungliga felet på skåpet vid mätarbytet har allt klarnat helt nu. Jag träffade på montören som hastigast och har för mig att han sa något om "blöt vägg" eller åtminstone något i den stilen. Jag brydde mig inte om detta då (i våras) eftersom jag trodde att allt detta var nätägarens problem. Nu vet jag bättre, både vad gäller mina skyldigheter, att mätarskåpet är mitt, och det fel som skåpet har. Det brev jag fick från nätägaren sa bara att det fanns fel i mätarskåpet och att felen behövde åtgärdas, inget om vad som var fel.

Alldeles tills nyligen var jag osäker på vad felet var eftersom jag inte uppfattat att det var något vatten eller ens fukt i skåpet. Men nu efter en regnig natt hittade jag alltså att en igensatt fläns på ovansidan skåpet läckte in vatten och det var lite blött. Sannolikt var det alltså blött i skåpet när mätaren skulle bytas och självklart avbröts arbetet pga fara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bra att du såg vätan och tätat den, samt att du fick tag på en central och kunde ta locket. Det är gamla centraler och är svåra att få tag enbart lock till, invertes är inga problem med delar. Lycka till nu med att få ett mätarbyte som nätägaren ska göra enligt lag.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Är godkänt från första dagen skåpet sattes upp och är det i dag med.
Jag håller med elmont här. Tycker det är märkligt att de grundisolerade trådarna som är berörbara skulle vara godkänt.

Räknas skåpet som kopplingsutrymme möjligen?
Jag tänker mig en liknelse med ett vanligt apparatskåp av något slag där grundisolerade trådar med starkström ofta är berörbara. Då blir arbetssättet i dessa spänningssatta skåp egentligen arbete nära spänning enligt handbok 446 om man inte monterar beröringsskydd.

Jag erkänner att jag är lite osäker själv på detta.
Men det är mycket möjligt att nätägaren inte har synpunkter på det och övriga skåp som länkats här.

Så om någon vet bättre skriv gärna eller skicka ett pm. Detta drar väl iväg off topic redan nu

Bra jobbat med att täta och fixa skåpet förresten. Får vi någon bild på hur det blev?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Jag ser ingenting annat än att budord 2 gäller - dubbla skyddsbarriärer. Man var uppenbarligen inte så noga med det förr. Det måste alltså finnas ett felskydd, men jag ser inget skydd som kan appliceras på en grundisolerad ledare, inte ens JFB. Ledaren måste vara dubbelisolerad eller innesluten så att skyddsjordning kan tillämpas, eller nåon annan lösning.

Dagens mätarskåp är skyddsjordade och det förekommer alltså inga grundisolerade ledare. Vid installation av elmätare är ju strömmen bruten. Likaså vid andra slags arbeten.

Så dessa gamla mätarskåp skulle behöva en dörr som endast kan öppnas med nyckel eller verktyg.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Angående det med stängt skåp så är det trekantsnyclel som gäller för dörr med gångjärn och skjutlucka har för hänglås på nedre delen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då är det bara dom enkelisolerade trådarna kvar att fixa då.
Dra eltejp runt dom. Problem solved.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vill man åtgärda de grundisolerade ledarna så kan man utan att göra för mycket arbete så går det trä på PVC isolerslang, då skapar man en dubbel barriär.
Slangen finns i flera färger. Även transparent.
(Eltejp blir klumpigt och kräver ganska många varv för att komma upp i acceptabel tjocklek) men har fördelen att man kanske inte behöver koppla loss ledare.


Och vill man att verktyg ska krävas så kan man
Komplettera de gamla skjutluckeskåpen med låsbygel "BL 2" från Linjedon.

Tre U-formade bultar med gängade ändar och muttrar, metalliska, verktyg eller fästdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De kräver spår mejsel för att öppnas.
(De finns även i modell för trekantsnyckeln)
Obs nätbolagen tycker inte om hänglås om nu någon tycker det går lika bra.


Kom ihåg att börja koppla loss och återansluta ledare i skåpet är ett elektriskt arbete med allt vad det innebär. Och får inte utföras av vem som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Ps. TS skåp är med stor sannolikhet skyddsjordat genom den vita ledaren som sitter med en kabelsko på skruven vid nedre högra kabelflänsen. Det är dock svårt att se vart ledaren tar vägen.
I underhållssyfte bör anslutningen mot skåpet göras ren om det är dålig kontakt.

Det är mycket vanligt att skjutluckeskåpen jordades på det sättet.

I säkringslådan nedanför brukar PEN vara ansluten mot höljet i själva säkringslådan.

De var mig veterligen noga med att jorda mätarskåpen förr. Men har stött på att själva plåtcentralen i skåpen saknat skyddsjord
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det stämmer som HSP skriver både att mätarskåpet är skyddsjordat och att PEN är ansluten mot höljet i servissäkringslådan!
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ny mätare installerad! Tack än en gång för all hjälp!
 
  • Elcentral med mätare, säkringar och automatsäkringar i öppet skåp utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP och 6 till
  • Laddar…
Jepp och den nya mätaren är lite längre, så nu behöver det inte divideras om något som att några tampar syns och skulle gå att vidröra, som många förfasade sig över. Med allsköns åtgärdsprogram för TS att ta tag i. Till TS riktigt snygg kåpa till centralen
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det såg mindre bra ut på jordskenans anslutningar under det fina locket. Annars är det ju ett gammalt skåp i ovanligt bra och vettigt skick.

Även jordningen av skåpet hade behövt en lätt översyn med sin blandning av metaller. Som sagt en kvarts riktat jobb och allt hade kunnat bli mycket bättre.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja, den centralen jag köpte och använde kåpan från var i fint skick, verkar ha suttit inomhus. Ska byta till det nya innanmätet vid tillfälle. Jordningen till skåpet är dålig, det var där i hörnet som vattnet samlades som värst. Byter den vid samma tillfälle :) Men nu var fokus att fixa mätarbytet!
 
A
Riktigt fint blev det.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Skarpt att få tag på ett lock som passar!
Byt propphuv också, så du får en omgång med glasen kvar.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.