Svart hund täckt med snö står i snölandskap, tittar upp, ser glad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör något matte! Snön fryser fast i skägget!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 13 till
  • Laddar…
Svart hund leker i snön, snötäckt nos, slickar sig om munnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dumma snö. Får väl lösa det själv då, hmpf...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Brun hund framför gult leksaksboll inomhus. Uttrycksfull blick. Lugnt. Närbild. Oskärpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ta bollen då Husse - om du vågar!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
I januari blir vi med valp. Eftersom vi anmälde oss först så får vi privilegiet att välja valp först.
Hur lyckas man välja ut "rätt" charmtroll? :crysmile:
Ska bli så härligt att bli med hund igen :D
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
I januari blir vi med valp. Eftersom vi anmälde oss först så får vi privilegiet att välja valp först.
Hur lyckas man välja ut "rätt" charmtroll? :crysmile:
Ska bli så härligt att bli med hund igen :D
Gå på magkänslan...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
I januari blir vi med valp. Eftersom vi anmälde oss först så får vi privilegiet att välja valp först.
Hur lyckas man välja ut "rätt" charmtroll? :crysmile:
Ska bli så härligt att bli med hund igen :D
I vårt fall enkelt (katt), Bärra valde oss när vi egentligen hade tänkt hans bror.. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
hsd
Hälsa på hos valparna, och fråga vem som vill komma till Er
Det är oftast en som kommer att gilla Er mer än de andra
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Lite beroende på ras. Min uppfödare (som känner mig väl) har valt till mig förutom de två avelshannar "som gjort sitt" och som inte skulle utsättas för fler familjebyte.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Berätta för uppfödaren vad ni tycker är viktigt. Uppfödaren har bäst koll på valparna och brukar vara bäst på att matcha.

En enda gång under den perioden när jag hade valpar blev det inte som jag hade tänkt, utan då valde valpen. Den gången var det så att en av valparna i kullen var faktiskt inte särskilt trevlig. Inte ens hans mamma eller syskon gillade honom. Valparna tjöt i högansky när han bet dem och mammahunden tuktade honom ständigt. (hon var en väldigt duktig mamma i övrigt) Men han var snygg så jag tänkte att jag får väl behålla honom och se om det går att träna honom till att åtminstone bli hyfsat ok och ställa ut. Kanske inte avla på men det är ju kul att ha en riktigt fin hund man fött upp tänkte jag.

Det här valpen var en riktig bråkstake, tex smög han upp på en och högg sina små valptänder i vaderna på den som stod och diskade. Det här var på sommaren så alla var barbenta och det var inte alls som det kan vara med valpar och tänder utan på ett sätt jag aldrig upplevt varken förr eller senare. Han låg i bakhåll för sina syskon och bet dem tills de skrek av smärta. Gillade inte att bli klappade och gosad med.

Hur som helst hade jag en valpköpare som skulle komma och titta lite och jag hade tänkt en liten hanne som var väldigt söt och mjuk och följsam till henne och var väldigt nöjd för alla andra valpar var tingade redan. Bråkstaken skulle jag ju behålla.
Samma dag hade jag haft besök av tidigare valpköpare och andra med samma ras och alla hundarna hade haft jätteroligt i trädgården, även Bråkstaken. När valpköparen kom satte hon sig på golvet och Bråkstaken klättrade upp i hennes knä, pussade henne och somnade. Jag visade ändå upp den valp jag tyckte att hon skulle ha men hon kände sig utvald av Bråkstaken och menade att det var rätt. Så några veckor senare när hon skulle hämta tänkte jag att nu ångrar hon sig. (På den tiden var det inte så vanligt att man la handpenning i förväg som idag). Men samma sak hände. Bråkstaken sprang i hennes famn, pussade och somnade. De for hem och när jag ringde veckan efter för att kolla hur det gick var allt bara underbart. "Han bits inte?" frågade jag. "Nej, absolut inte, han är så försiktig." Blev svaret. Så fortsatte det. Jag hörde av mig då och då och allt var fantastiskt. Ett tag började jag fundera på om de lämnat bort hunden men inte ville berätta men så träffade jag en med samma ras som bodde i närheten av Bråkstakens nya hem och hon bekräftade att det var en fantastisk hund som följde matte på jobbet, lekte med barnen och dessutom var ursnygg.

Så jag hade fel. Valp och ägare hade rätt. Dessutom tror jag att Bråkstaken hade en taskig uppväxt hos oss med en mamma och syskon som inte förstod honom. När han blev ensam hund blev han lycklig.

Men det är ett undantag.
 
  • Älska
  • Gilla
SueSue och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Uppfödarna är väldigt bra, enkla och trevliga att ha med å göra. :D

Vi ska dit och träffa valparna i mellandagarna så då får vi bestämma oss eller vilken valp som bestämmer sig för oss helt enkelt :heart::crysmile:
Förresten så blir det en tik av rasen labrador :D
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Finn finner det fantastiskt fint med främmat!

Två ettåringar tävlade om vem som kan ge honom mest ärtor och köttbullar.
bäst var när en av dem tappade en hel prinskorv :rofl:
Ett småbarn i matstol sträcker ut handen mot en hund. Matrest på bord, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
[bild]

Ta bollen då Husse - om du vågar!
Hälsningar från en rasfrände! Jag såg bilden i soffan, kan er verkligen sova utan filt?!
 
  • Brun hund sover på soffa täckt med filt med snögubbar, bredvid en korg och docka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Hälsningar från en rasfrände! Jag såg bilden i soffan, kan er verkligen sova utan filt?!
 
  • Svartvit hund tittar upp, grönt dinosaurie mjukdjur, person i tofflor, trägolv, vit köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Hälsningar från en rasfrände! Jag såg bilden i soffan, kan er verkligen sova utan filt?!
Nämen vad trevligt!! Bästa rasen , inte sant??
Jo hon sover utan filt. Hon har tvingats acklimatisera sig till norrländskt klimat trots uppfödarens farhågor. :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Hund på en kudde, lädersoffa, vardagsrum, växt, TV, lampa, modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Jag har inte sett den där Gant-patchen i läder… :lying:
 
  • Älska
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.