Storsockret
BrorErika BrorErika skrev:
Denna lilla klump vägrar snö o kyla, men ibland när solen tittar fram o man får ta på honom vinterjackan så är det ganska ok.
Och detta är södra Sveriges dyraste hund. Brutna sporrar, bitar av tuggben som fastnar i halsen och andra dumheter är saker som ingår i denna idiots liv ❤️
Kanske ligger i generna 😅

P-plats P-plats skrev:
Varför lägger man pengar på denna otacksamma sötnos?!? 🙄

[bild]
Känner igen mig 😄

Två hundar ligger på en säng i ett rum med sparsam inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukgymnasten idag, där det konstaterade att tant är mindre stel än farbror. Det hade vi inte förväntat oss. Rita var rent av helt ok. Ett återbesök till men sen bara köra 10 minuters pass med massage här hemma.

Tagit till nya metoder för att undvika att hon slickar upp sår, barnpyjamas från Lindex

Hund bakifrån med tecknade djur på klädesplagg framför, inomhus.
Skapa konto

Tidigare varianten med sönderklippta långkalsonger

Hund i gråa byxor, öppen mun, ser glad ut, står i ett hem.
Skapa konto

Its called fashion, look it up

• Älska
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 8 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Kanske ligger i generna 😅

[media]

Känner igen mig 😄

[bild]

Sjukgymnasten idag, där det konstaterade att tant är mindre stel än farbror. Det hade vi inte förväntat oss. Rita var rent av helt ok. Ett återbesök till men sen bara köra 10 minuters pass med massage här hemma.

Tagit till nya metoder för att undvika att hon slickar upp sår, barnpyjamas från Lindex

[bild]

Tidigare varianten med sönderklippta långkalsonger

[bild]

Its called fashion, look it up
Det ligger till 100% i generna! Det ingår i rasen 🤣❤️
Älskar för övrigt långkalsongerna!

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi har för ett tag sedan skaffat en valp. Nu är matsalen till honom renoverad o klar- fd köksingången. Vi har monterat automatisk tändning av taklampa i 3 min när det är tillräckligt mörkt. Här kommer en bild. Inomhusmiljö med trägolv, dörr, element, stor hundbild på vägg och hundskålar på matta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Bilden som inte blev som tänkt.
Klockan är snart 10, dax att gå upp sa jag. Kerstin hade en annan åsikt och la tassarna i kors över ansiktet, typ "Jag gömmer mig"
Det ser kul ut när hon gör så, och tänkte ta ett kort på det.
Men hunden var snabbare än kameran, så det blev en gäspning ist.
Hund gäspar eller leker på en ojämn grön säng med huvudet upp och ned.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
husdrommaren och 7 till
  • Laddar…
Patrik440
Rosa med sin mamma Judith i bakgrunden.
Närbild på en Papillonhund med stora öron och en annan hund i bakgrunden.
Skapa konto

Igår eftermiddag var Jesko lite extra rastlös så vi tog en runda.
Hund i snöig skog, svartvit päls, blöt, tittar bort, tallträd, smältande snö, stig.
Skapa konto

Hund går bredvid väg med vita linjer, smältande snö, skog i bakgrunden, dagsljus.
Skapa konto

Svartvit hund utomhus, blöt päls, vandrar på en grusväg, skogsbakgrund, vinter eller vår.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Inspektion av rotvälta på badplatsen. Det stormade visst natten till lördag.
Två hundar på lina vid en strand med skog och isbildningar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Kvällspromenad, skall man ha pannlampan av och undra vad som gömmer sig i skuggorna eller på och undra vem ögonen som följer en tillhör 🫣

Närbild på en hunds ansikte med fokuserade, glänsande ögon.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Jag måste erkänna att jag är rädd för vildsvin. Vid vårt andra hus är det jättemycket vildsvin och kvällspromenaderna innebär en hel del stress för min del. Jag har hört att om man pratar så hör grisarna att man är där så jag pratar med hundarna konstant och en aning forcerat.

En dag när jag testade vilket som var bäst med pannlampan, av eller på. Tände jag den och lyste rakt i ansiktet på en gris. Som tur var var hon och alla andra grisar på andra sidan ån. (Snälla berätta inte nu att de mer än gärna simmar i strömt vatten för att äta hundägare och deras hundar)

(Där jag kommer ifrån finns bara lo, varg och björn och det kan jag hantera men vildsvin förstår jag mig inte på.)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
TeroM och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
Fick idag vårt ”erbjudande” (kan knappt kalla det så) från Hedvig som tar över efter ManyPets när dom lägger ner.

Vi betalar idag 2300kr/månad för båda hundarna.

Priset här är för deras ”standard” med 0kr fast självrisk och 15% per tillfälle och 60 000kr vårdbelopp.

Som jämförelse vid nyteckning skulle deras premium med samma självrisk och 160 000kr vårdbelopp kosta ca 1100 per hund.

Det är ju helt bisarrt. Jag vet att vi inte får med redan kända åkommor osv om vi nytecknar (och vi har verkligen utnyttjat försäkringen i år), men även med våra librela-injektioner och femtusen mediciner så blir det billigare än dessa premier.

Blir nog att kolla runt lite.

Skärmbild av två hundförsäkringserbjudanden med priser 2369 kr/mån och 3269 kr/mån, totalt 5638 kr/mån.
Skapa konto

Jösses. Jag bytte försäkringsbolag från Agria till Folksam när Agria tokhöjde till 10 000, Folksam tar 5000 för samma sak. Men det är ju på helår.
Är det rasen generellt som har dyr försäkring eller just att era hundar har mycket skadeproblematik som gör att det blir så dyrt?

hsd
Det kan löna sig att kolla flera bolag, men generellt är det vansinnigt höga premier
Vi har if men det är trist när 2 hundar har högre premie än huset

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Storsockret
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jösses. Jag bytte försäkringsbolag från Agria till Folksam när Agria tokhöjde till 10 000, Folksam tar 5000 för samma sak. Men det är ju på helår.
Är det rasen generellt som har dyr försäkring eller just att era hundar har mycket skadeproblematik som gör att det blir så dyrt?
hsd hsd skrev:
Det kan löna sig att kolla flera bolag, men generellt är det vansinnigt höga premier
Vi har if men det är trist när 2 hundar har högre premie än huset
Ja vi ska se oss om. Bland annat har vi fortfarande kvar erbjudandet att gå till Agria i sammarbete med Hundar Utan Hem. Minns inte exakt vad det erbjudandet innebar men vi ska dubbelkolla. Även där fick vi med historik/karens osv, men tror inte dom erbjuder någon variant med låg självrisk.

Det är garanterat historiken som driver upp premien på just "erbjudandet". För som jag skrev:

"Erbjudande"
5600kr
60 000kr vårdbelopp
0% fast självrisk
15% rörlig självrisk

Nyteckning
2200kr
160 000kr vårdbelopp
0% fast självrisk
15% rörlig självrisk

Men dom är också till åren (födda 2015 och 2016) och det finns nog en del besvär med rasen också. Självklart vill man ju få med sig så redan existerande åkommor täcks osv men det finns ju en gräns.

Jag kollade nu när jag gick över till Hedvig. 1.339:-/mån med 25% självrisk som tidigare (160.000). Eftersom min prick blir 11 nu i vår och den månatliga vet+medicin går på drygt 1.000:-/mån kommer jag inte byta en gång till. Jycken har rörelseproblem men är glad och pigg med smärtlindring är det ändå bara fråga om tid.

Det har poppat upp många nya djurförsäkringar de senaste åren och med betydligt lägre premier. Hur har folk över huvud taget råd att hålla hund?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
hsd
Det skiljer på ersättningsnivåer och premier, ett heldags jobb att jämföra, veterinärvård är kostsamt så det gäller att inte ta för låg försäkringsnivå och kolla upp hur smidigt utbetalning sker

Kantarellhund på hösten, svanäggshund på våren? 🤔
Svart hund nosar på ett stort ägg som hålls i en människas hand utomhus.
Skapa konto

(Och nej, givetvis har vi inte snott ett ägg ur ett bo. Hon hittade det i skogen under en stubbe så rimligtvis är det räven som var tjuven)

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.