171 140 läst · 1 838 svar
171k läst
1,8k svar
Människans bästa vän? (Bilder och annat om våra hundar)
Det uppstår allt som oftast mörka fläckar på nya saker här hemma.. vet inte hur vi ska lösa det mysteriet
Försenad (återanvänd) julhälsning också 🥰
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Försenad (återanvänd) julhälsning också 🥰
Logga in
Skapa konto
Gott nytt år!
Skönt när fyrverkerier är mer spännande än läskigt
Skönt när fyrverkerier är mer spännande än läskigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte lätt att vara greyhound när det är -30 🥶😢
Det är för kallt för promenader. Vi har Hurttas ”extreme warmer”-täcken och det håller kroppen varm men ben och tassar är fortfarande exponerade. Vi kommer inte många meter innan båda står still med tassar i vädret och inte vill/kan gå.
Så just nu är det bara snabba turer i trädgården som gäller, men även det har visat sig vara problem. Två gånger nu har jag fått springa ut och pulsa genom snön för att bära in Pingis då han konstaterar att han inte orkar gå och sätter sig/halvligger i snön och kollar uppgivet på mig. Första gången var mitt i natten och jag är glad att jag höll extra koll på dem med ficklampa så han inte la sig ner helt.
Vi har inte lyckats hitta några skor som passar, och senast när pingis behövde ha skor över sitt bandage så fick han till slut skavsår av det, huden är så tunn. Funderar på att beställa Honeyboots som är gjorda för greyhounds, men 2000kr + frakt och ev moms och tull från Australien är rätt mycket pengar, speciellt om det inte funkar.
Kläder med längre ben är också svårt då han, som vissa snubbar är, är ganska kass på att sikta. Så vi skulle behöva ha så många uppsättningar eller tvätta mellan varje rastning 😅
Nåväl, till helgen ska det bli mildare iaf.
Det är för kallt för promenader. Vi har Hurttas ”extreme warmer”-täcken och det håller kroppen varm men ben och tassar är fortfarande exponerade. Vi kommer inte många meter innan båda står still med tassar i vädret och inte vill/kan gå.
Så just nu är det bara snabba turer i trädgården som gäller, men även det har visat sig vara problem. Två gånger nu har jag fått springa ut och pulsa genom snön för att bära in Pingis då han konstaterar att han inte orkar gå och sätter sig/halvligger i snön och kollar uppgivet på mig. Första gången var mitt i natten och jag är glad att jag höll extra koll på dem med ficklampa så han inte la sig ner helt.
Vi har inte lyckats hitta några skor som passar, och senast när pingis behövde ha skor över sitt bandage så fick han till slut skavsår av det, huden är så tunn. Funderar på att beställa Honeyboots som är gjorda för greyhounds, men 2000kr + frakt och ev moms och tull från Australien är rätt mycket pengar, speciellt om det inte funkar.
Kläder med längre ben är också svårt då han, som vissa snubbar är, är ganska kass på att sikta. Så vi skulle behöva ha så många uppsättningar eller tvätta mellan varje rastning 😅
Nåväl, till helgen ska det bli mildare iaf.
Logga in
Skapa konto
Bella fick vi hämta o bära in många ggr i snön, hon gillade snön men om hon stod stilla för lång tid var det som om benen ’frös’.. hon blev som förlamad och kände inte benen 😳
Räckte med att bajsningen tog ”lite för lång tid” så kom hon liksom inte upp../ kunde räta ut sig..
Funderade ett tag.. sedan bad jag svärmor sticka benvärmare till henne! Funkade bra.. lätta att dra på (även om de kanske åkte av).. all snö fastnade på benvärmarna (slapp duscha bort snökokor som fastnat i pälsen).. och hjälpte att hålla värmen lite mer… 👍
Räckte med att bajsningen tog ”lite för lång tid” så kom hon liksom inte upp../ kunde räta ut sig..
Funderade ett tag.. sedan bad jag svärmor sticka benvärmare till henne! Funkade bra.. lätta att dra på (även om de kanske åkte av).. all snö fastnade på benvärmarna (slapp duscha bort snökokor som fastnat i pälsen).. och hjälpte att hålla värmen lite mer… 👍
Ingen rast, ingen ro. Precis hemkommen från akutbesök hos veterinär då Pingis inte kunde kissa. Väl där så började han droppa lite i väntrummet och sen kom det mer och mer och mer. Stod säkert 5 min och droppade.
Sen blev det röntgen följt av tappning med kateter. Skönt nog så var han så duktig att han klarade av alla momenten utan att behöva sövas/lugnande. Men satan vad han hade kiss att tappa.
Röntgen visade inget konstigt, urinen såg bra ut, ett snabbt urinprov visade inte heller något. Så initialt så är det inte så mycket mer att göra än att hålla koll så att det funkar. Rita fick följa med som stöd och båda var jätteduktiga (Rita sympatikissade i väntrummet även hon 😅)
Snipp, snapp, snut och så var pengarna slut.
Blir att försöka sova lite också.
Sen blev det röntgen följt av tappning med kateter. Skönt nog så var han så duktig att han klarade av alla momenten utan att behöva sövas/lugnande. Men satan vad han hade kiss att tappa.
Röntgen visade inget konstigt, urinen såg bra ut, ett snabbt urinprov visade inte heller något. Så initialt så är det inte så mycket mer att göra än att hålla koll så att det funkar. Rita fick följa med som stöd och båda var jätteduktiga (Rita sympatikissade i väntrummet även hon 😅)
Snipp, snapp, snut och så var pengarna slut.
Blir att försöka sova lite också.
Logga in
Skapa konto
Vera gick i strejk vid -14. Vi fick med henne på en längdåkningstur per dag men alla vanliga promenader fick kortas ner till ett minimum - kissa och sedan hem och in under filt igen passade bättre. Trots tjock jacka. Sånt är livet med kort päls och inget fett under huden….
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När det är minus 32 grader och man till slut MÅSTE kissa så får man stå ut med det mesta, tom de löjliga sockorna.
Logga in
Skapa konto
Sen direkt hem till soffan.
Idag är det iaf ”bara” -20 så vi har tagit en lite längre promenad och allt var till synes fungerande. Rita är dock fortfarande inte speciellt intresserad av att gå i den kylan, men hon accepterade den lilla plätten jag skottade upp för att hon skulle vara så snöfri som möjligt, men inte behöva gå hela vägen bort i trädgården 😅
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vår lilla schäfer är en polarmodell. Den älskar snö och kyla verkar inte störa nämvärt . Det är dock väldigt irriterande när det är så kallt att andedräkten fryser fast i morrhåren. Vi har -20 just nu och den vill inte komma in. Det är så roligt i snön.