66 129 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Det där stämmer inte. Jobbar i branschen och har IPO som kund/partner. Dock har de tagit sig vatten över huvet när det gäller landsbygnaden. Deras primära mål är att ansluta storstäderna just nu och har lagt landsbygden på. De ser inte nån ekonomisk vinning i flera områden och försöker ta sig ur avtalen.C c_olsson skrev:
Deras uppförande, att vänta ut de två åren de har p sig att starta bygget eller smita ut bakvägen genom att påstå att det är för få intressenter, är förkastligt.
Hälsningar
Patrick
Tyvärr rinner det bara ut i sanden då det krävs otroligt mkt arbete med att få till alla markavtal, de flesta föreningar jag arbetat med har lagts ned för ingen vill lägga ner så många timmar som verkligen krävs!S Salaschenko skrev:
Sen har IP only ändå kommit in o tagit över.
Det har garanterat stått i avtalet vad som krävs för att installationen ska bli av!
Det som skrämmer mig mest är hur dom förlägger fibern, 5cm under asfalten...
Vissa sträckor utan sökband så dom kan ej markera ut sin fiber osv
Blur ett helvete för oss som redan har saker i backen som behöver gräva upp för att laga eller göra service på utrustning, speciellt nu under vintern då fibern är fast i tjälen, så mkt går sönder så fort man krafsar på ytan
Antar att det är IpOnly som varit framme igen. Har fått samma besked efter att ha varit låst av dem i två år. Under tiden har det inte gått att få besked om teckningsgraden. Påstods vara hemlig. De har gått ut rikstäckande utan att ha tillräcklig kapacitet.M MickeOj skrev:Hej!
I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.
Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.
Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/
I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.
Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.
Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...
Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".
Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.
Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger.
Nu får vi sätta vårt hopp till kommunen.
Känns väll aningen dystert att gå ner sig helt för att man inte kan få fiber. 5G nätet är i startgroparna och då kommer ett mycket mer pålitligt nätverk för dig. Med bra mycket högre hastigheter också. Nu kan du fokusera på att renovera istället för att spela, så när 5G släpps så är du färdig och kan spela för fullt!
Baud, det var inte igår man hörde det? Kul med lite "old school"redarn skrev:
Sitter i en liknande situation sedan nu 3 år. Är beroende av "fast lina" för mitt jobb (skriver läkarjournaler på distans). Går inte in nu på som hänt i mitt fall, men det är IP Only här också som strulat. Vill dock tipsa om Net1 som har fungerat för mig och jag får jobba "på nåder" under ständig kontroll av vår IT-avdelning. Har en extern antenn, som ger en stadig uppkoppling. Dock är hastigheten inget att hurra för direkt. Det går att titta på Youtube m m för det mesta. Det jag inte har någon kunskap om är onlinespel och om det skulle fungera. Jag har ingen begränsning i vad jag kan ladda ner. Bara ett litet tips, för att jag vet hur det känns att bli lurad.M MickeOj skrev:Hej!
I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.
Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.
Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/
I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.
Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.
Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...
Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".
Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.
Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger.
Net1 tar inte in nya abonnenter när det är för många i ett område. Jag har stått i kö länge.
Vad jag inte riktigt fattar är varför fiberförengar säljer ut sina nät till komersiella aktörer. De nätflreningar som sålt ut sina elnät till komersiella aktörer är inte så glada i dag. På datanät finns det inte ens begränsningsregler som på elnät. Lägg gärna ut driften på en komersiell aktör som har bra förutsättningar att drifta nätet. Men sälj inte nätet.
Vad jag inte riktigt fattar är varför fiberförengar säljer ut sina nät till komersiella aktörer. De nätflreningar som sålt ut sina elnät till komersiella aktörer är inte så glada i dag. På datanät finns det inte ens begränsningsregler som på elnät. Lägg gärna ut driften på en komersiell aktör som har bra förutsättningar att drifta nätet. Men sälj inte nätet.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 558 inlägg
Bra och kul inlägg som vanligt! IPonly har lagt fiber här på skånska landsbygden också. Kan bara hålla med alla som har haft strul: kabelrör lagda för grunt eller inte förlagda enl. ritning=grävs av=släcker hundratals anslutningar, flexibel tolkning av avtal, ”tappat bort” beställning, kundservice trevlig och meningslös. Jag är envis som f-n och fick letade upp en i företagets leding som fick ta del av ärendets alla tokerier. Dagen efter var allt klart med avtal. Grävde själv ner förläggningsrör. Sedan kom fiberinstallatörerna. De var underleverantörer till underleverantör. Katastrofal klåpare! Fummelpellar som jag fick slänga ut efter att de borrat söder en Ytonvägg. Nu har jag iaf. fiber, men undrar hur IPonly tänker. De åker ju kana i vartenda forum. Kanske de inte gillar kunder...?
Jag tycker du skall hänvisa till konsument lagen
Har man lovat på olika vis skall man också göra det
Men tyvärr är de juridiska fjoskerna väldigt svåra att förstå
Du bör kanske vända dig till en jurist
Hänvisa till att ni fått ord på att det skulle läggas in-
Hänvisa gärna till olika olika försvars källor som texter där det stod osv.
Men acceptera att det kan vara svårt att få igenom.
Inte för att jag vill försvara iponly, men det är ju inte dom som gräver och drar fiber, utan det görs av inhyrda underentreprenörer. Problemet är att det inte är så lätt att få tag på rätt kompetens när det ska byggas fiber i hela landet samtidigt. Då blir det ofta någon lokal förmåga som råkar ha en traktorgrävare över.
Visst är det upp till iponly att kravställa och kontrollera arbetet, men mycket fusk beror på entreprenörer som inte vet vad dom håller på med och/eller bara vill tjäna snabba pengar.
Visst är det upp till iponly att kravställa och kontrollera arbetet, men mycket fusk beror på entreprenörer som inte vet vad dom håller på med och/eller bara vill tjäna snabba pengar.
Forskare innom vilket område?
Att tådlösa mätverk haft en stor negativ påverkan på den psykiska hälsan håller jag med om. Men det beroende på att de medfört att folk sitter med sina telefoner och paddor på socialamedier, det har inte med strålningen att göra. Men det sammanfaller ju i tid.
Att tådlösa mätverk haft en stor negativ påverkan på den psykiska hälsan håller jag med om. Men det beroende på att de medfört att folk sitter med sina telefoner och paddor på socialamedier, det har inte med strålningen att göra. Men det sammanfaller ju i tid.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 558 inlägg
De har garderat sig i sin avtalsskrivning. Bättre att de får valsa runt i media, så minskar deras attraktionskraft och seriösa fiberbolag kan komma in.B birgitbolennart skrev:Jag tycker du skall hänvisa till konsument lagen