S
Testa olika 4g lev. (kolla vilka som delar nät, testa olika nät.) kan skilja en hel del!

• Gilla
ValterP och 2 till
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Allvarligt, jag tycker du ska sluta spela på kvällarna och börja renovera ditt drömhus.

Jag är övertygad om att du kommer få fler erbjudanden om fiberanslutning framöver.
Vem säger inte att man kan göra båda? =)

• Gilla
  • Haha
lopec och 4 till
  • Laddar…
lider med dig :/

IP-only håller på och går i konkurs och har därför fått avbryta många projekt eftersom de saknar finansiering. Därför går de bara vidare med de absolut mest lönsamma byggena.

• Gilla
  • Wow
The_Andy_Pandy och 4 till
  • Laddar…
C c_olsson skrev:
IP-only håller på och går i konkurs och har därför fått avbryta många projekt eftersom de saknar finansiering. Därför går de bara vidare med de absolut mest lönsamma byggena.
Ser gärna lite fakta bakom detta påstående

• Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Dom kommer inte gå i konkurs innan det sker så är bolaget förvärvat av någon konkurrent.

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Har du monterat bra utomhusantenner?Riktantenner för 3g och 4g hjälper rätt mycket för att få bättre drag i nätverket.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Är det fullt i nätet hjälper det inte med bättre antenner.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Testa att pointa ditt mobila bredband mot endast 3g och blocka 4g. Funkade mycket bättre för mig. Blev både stabilare och snabbare!

• Gilla
ValterP och 3 till
  • Laddar…
En hel del fiber i Sverige är byggt med egna föreningar. Det gjordes i en av mina fastigheter och då blev det också billigt. 10000. I min andra är det ett stadsnät och där kostade det dubbla.
Jag tycker du skall kolla runt lite bland grannarna och se om det finns någon annan som är av stort behov av fiber och den undersöka vad den verkliga teckningsgraden och sen, om den är tillräcklig, höra med entreprenörer eller köra i egen regi.

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Starta fiberförening. Såg inte vart i landet du befinner dig men om du möjligtvis bor i Dalarna så kan du skicka pm till mig så kan jag troligtvis slussa dig vidare till lite folk för att du ska komma igång.

• Gilla
Ja-Ma
  • Laddar…
S
Vilken del av Sverige är det här?

Trist läge Micke.

Reservplan 1b, medan du väntar på alternativa fiberleverantörer (för de kommer, var så säker), är att få ditt 4G att fungera bättre.

En riktantenn, som förstärker signalen till/från den operatörsmast du vill använda är enkelt och billigt.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...nn/4g-antenn/riktad-4g-antenn-9-10-dbi-p30061

eller

https://www.kjell.com/se/sortiment/...tenn/4g-antenn/riktad-4g-antenn-18-dbi-p30151

Du ansluter antennens "sma-kontakt" till en router med sådan kontakt (inte alla har sådan, kolla först) och kör sedan wifi-från routern till din terminal (mobil/padda/PC/MMC).

10db är 10x förstärkning av signalen.

Behöver du fortfarande bättre signal/fart? Kolla vilka fysiska nät som är aktuella på din ort. I princip finns det 4 nät i Sverige. 3 (Tre) har sitt eget och är ofta bra utom i glesbygd. Sedan finns det Net1 (Inte 4G bara LTE 450Mhz) Sedan samarbetar Telia, Telenor och Tele2 i olika konstellationer, olika på olika orter. Att byta leverantör kan, men behöver inte ge en annan mast.

Du tycks ju använda 4G nu, så att förbättra bandbredden med bättre kvalité på signalen verkar vara best bet kortsiktigt.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
IPOnly lär ha mycket problem runtom i hela landet, om man skall tro alla rykten. Kanske inte så stor förlust i alla fall. Vi bodde länge i vårt hus utan fiber. Vi testade olika lösningar och ADSL hos Telia fungerade bäst. Samtidigt kollade vi då och då planerna på stadsnät i vår stad. Nätet kom sent. När IPOnly började projektera här ringde vi dem och framställde önskemål om fiber i vårt centralt belägna område. Det dröjde och vi ringde ett flertal gånger genom åren. När området till slut blev aktuellt anslöt vi oss omedelbart. Men det dröjde ännu länge och vi ringde flera gånger och frågade. Svaret var hela tiden att man inte börjat här ännu. Sedan var de här och grävde ner kabel till alla fastigheterna i området. Därefter hände inget på flera månader. När vi ringde och frågade visade det sig att de glömt bort vår fastighet. De skulle eventuellt komma tillbaka någon gång i framtiden om de hade vägarna förbi och fick tid. När vi hotade med stämning började de lämna löften om snabb installation som aldrig uppfylldes. Inte förrän vi ingett stämningsansökan kom de hit och installerade. Frågan är dock om installationen är värd pengarna. ADSL från Telia fungerade faktiskt något bättre, trots mycket låga prestanda på pappret. Lita alltså inte på att fiber alltid är så bra som det borde. Månadskostnaden för Internet blev dock avsevärt lägre.

• Gilla
Ja-Ma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.