66 426 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
IPonly är det företag du skriver avtal med. De är ansvariga, oavsett vem som gräver. Som konsument behöver du inte ha koll på hur IPonly driver sin verksamhet.useless skrev:Inte för att jag vill försvara iponly, men det är ju inte dom som gräver och drar fiber, utan det görs av inhyrda underentreprenörer. Problemet är att det inte är så lätt att få tag på rätt kompetens när det ska byggas fiber i hela landet samtidigt. Då blir det ofta någon lokal förmåga som råkar ha en traktorgrävare över.
Visst är det upp till iponly att kravställa och kontrollera arbetet, men mycket fusk beror på entreprenörer som inte vet vad dom håller på med och/eller bara vill tjäna snabba pengar.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 335 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 335 inlägg
Det med tre är rätt roligt faktiskt. Visst de har halvdålig täckning i obygden. Men under stormen alfrida som härjade straxt efter nyåret i Roslagen så var tre ett av de näten som fungerade i skärgården.N Nisken skrev:Trist läge Micke.
Reservplan 1b, medan du väntar på alternativa fiberleverantörer (för de kommer, var så säker), är att få ditt 4G att fungera bättre.
En riktantenn, som förstärker signalen till/från den operatörsmast du vill använda är enkelt och billigt.
[länk]
eller
[länk]
Du ansluter antennens "sma-kontakt" till en router med sådan kontakt (inte alla har sådan, kolla först) och kör sedan wifi-från routern till din terminal (mobil/padda/PC/MMC).
10db är 10x förstärkning av signalen.
Behöver du fortfarande bättre signal/fart? Kolla vilka fysiska nät som är aktuella på din ort. I princip finns det 4 nät i Sverige. 3 (Tre) har sitt eget och är ofta bra utom i glesbygd. Sedan finns det Net1 (Inte 4G bara LTE 450Mhz) Sedan samarbetar Telia, Telenor och Tele2 i olika konstellationer, olika på olika orter. Att byta leverantör kan, men behöver inte ge en annan mast.
Du tycks ju använda 4G nu, så att förbättra bandbredden med bättre kvalité på signalen verkar vara best bet kortsiktigt.
Många i Roslagen, där jag bor, som har haft trubbel med IP only. Dels för "få" intresserade så de drar sig ur. Och de som har IP only har haft mycket avbrott i uppkopplingen vad jag har erfarit. Jag har fiber från annan leverantör (Norrtälje Energi) och Bahnhof som tjänsteleverantör. Har haft ett avbrott på tv år.
Så se det positiva i eländet. Du slipper IP only.
Så se det positiva i eländet. Du slipper IP only.
Vad har du för 4G utrustning idag?
Köp rikitga saker så fungerar det bra..
https://www.lohelectronics.se/mega_blog/blog/view/paket-for-mobilt-bredband-i-huset
Köp rikitga saker så fungerar det bra..
https://www.lohelectronics.se/mega_blog/blog/view/paket-for-mobilt-bredband-i-huset
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Fyfan vad matt jag blir på sånt här.... hur kan bakåtsträvare få stå ivägen för utvecklingen av infrastrukturen... det borde var tvång på att ansluta sig till fiber precis som det ofta är till avlopp...
Beklagar att dina grannar är ******...
Beklagar att dina grannar är ******...
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 649 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 649 inlägg
Tecknade avtal med IP-Only om fiberinstallation i maj 2017. Så gjorde även alla mina grannar så i det här området är intresset i princip hundraprocentigt. Sedan maj -17 har det inte hänt ett dugg. Inte ens ett byggbeslut har IP-Only lyckats hosta fram. Telia gick ut med en intresseanmälan för deras fiber för en tid sedan men ingen vågar hoppa på det eftersom ingen vet om IP.Only kommer att börja bygga eller ej. Några svar därifrån får man inte.
Jag har tillgång till ett riktigt snabbt 4G via Telia (ser masten genom fönstret och använder dubbla riktantenner) och kör på det nu. Hastigheten ligger på mycket bra nivåer. Mätte nyss och fick 68 Mbit/s ner och 22 upp. Under "höglasttid" d.v.s. på kvällarna ligger hastigheten inte under 50 Mbit/s ner och 22 upp.
Har nu sagt upp avtalet med IP-Only och avser att fortsätta köra med 4G tills någon seriös aktör kommer och erbjuder fiber igen. Skickade min uppsägning till IP-Only med rekommenderat brev som hämtades ut den 27:e november. Om de svarat? Inte en chans det är ju IP-Only det handlar om. Har f.ö. heller inte för avsikt att betala någon avgift för min uppsägning som de har för vana att kräva när man vill häva avtalet. Om de på de 20 månader som gått sedan jag tecknade avtalet inte ens tagit ett byggbeslut (skall göras inom sex månader enligt deras avtalsvillkor) kan de glömma att få någon ersättning från mig.
Jag har tillgång till ett riktigt snabbt 4G via Telia (ser masten genom fönstret och använder dubbla riktantenner) och kör på det nu. Hastigheten ligger på mycket bra nivåer. Mätte nyss och fick 68 Mbit/s ner och 22 upp. Under "höglasttid" d.v.s. på kvällarna ligger hastigheten inte under 50 Mbit/s ner och 22 upp.
Har nu sagt upp avtalet med IP-Only och avser att fortsätta köra med 4G tills någon seriös aktör kommer och erbjuder fiber igen. Skickade min uppsägning till IP-Only med rekommenderat brev som hämtades ut den 27:e november. Om de svarat? Inte en chans det är ju IP-Only det handlar om. Har f.ö. heller inte för avsikt att betala någon avgift för min uppsägning som de har för vana att kräva när man vill häva avtalet. Om de på de 20 månader som gått sedan jag tecknade avtalet inte ens tagit ett byggbeslut (skall göras inom sex månader enligt deras avtalsvillkor) kan de glömma att få någon ersättning från mig.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Ge inte upp. I mitt område har det varit tre vändor så här långt med olika leverantörer som hävdar att det är sista chansen och att de är de enda som nånsin ska gräva.M MickeOj skrev:Hej!
I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.
Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.
Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/
I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.
Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.
Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...
Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".
Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.
Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger.
K
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 335 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 335 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag har jobbat som "fiberambassadör" 2 gånger nu, dels utmed gatan där jag bor dels hos min dotter.
Vi är 25 hus på min gata, fick med 23 stycken, fick in nätet inom 6 månader (kommunens stadsnät). När senare de 2 kvarvarande ville koppla in sig gick inte detta, det var för få intresserade, "bara 2" av 25.
På min dotters gata gick jag runt grannarna och delade ut informationslappar och pratade med alla, c:a 30 stycken. Hur många som anslöt sig vet jag inte helt, cirka hälften tror jag. Tog c:a 6 månader.
Båda gångerna gjorde jag på samma sätt, ringde kommunen och frågade vad de visste om fiberutbyggnad, svar: INGET.
Sedan började jag ringa runt till olika leverantörer och frågade hur många anslutningar de ville ha för att börja dra fiber, var lite påstridig och ringde upp flera gånger för att de skulle kunna ge datum när anslutning kunde ske. Om de angav lite svävande 2-3 stycken så visste/gissade jag att dem inte var seriösa, om man skall gräva upp en gata måste man ha minst 10 anslutningar, annars blir det för dyrt.
Sedan runt till grannarna igen, nu med förslag på pris m.m.
Skickar intresselistan till leverantören.... o.s.v.
Vi är 25 hus på min gata, fick med 23 stycken, fick in nätet inom 6 månader (kommunens stadsnät). När senare de 2 kvarvarande ville koppla in sig gick inte detta, det var för få intresserade, "bara 2" av 25.
På min dotters gata gick jag runt grannarna och delade ut informationslappar och pratade med alla, c:a 30 stycken. Hur många som anslöt sig vet jag inte helt, cirka hälften tror jag. Tog c:a 6 månader.
Båda gångerna gjorde jag på samma sätt, ringde kommunen och frågade vad de visste om fiberutbyggnad, svar: INGET.
Sedan började jag ringa runt till olika leverantörer och frågade hur många anslutningar de ville ha för att börja dra fiber, var lite påstridig och ringde upp flera gånger för att de skulle kunna ge datum när anslutning kunde ske. Om de angav lite svävande 2-3 stycken så visste/gissade jag att dem inte var seriösa, om man skall gräva upp en gata måste man ha minst 10 anslutningar, annars blir det för dyrt.
Sedan runt till grannarna igen, nu med förslag på pris m.m.
Skickar intresselistan till leverantören.... o.s.v.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Ip Only har ju dragit igång massor med projekt som står runt om i landet halvfärdiga eller inte ens påbörjade mer än i planeringsläget. hos oss började dom med slang längs riksvägen och alla hus som beställt fick dosor men den vart det stopp vintern för 2 år sen. sen har det inte hänt ett skit allt står bara still pratas om konkurs och säkerställa kvaltiteten och byte av underleverantörer osv men det händer iaf inget. nu är väl problemet att dom hade väl 2 år i kontrakten som folk skrivit på så nu är dom väl utgångna. Fanns folk i grävmaskinerna som fått en dags utbildning... man kabelplöjde i vägverkets dikeskant utan lov med en 30 tons grävmaskin på vägen utan tillstånd och utan avspärrningar. kusin var där och jobbade för ett annat grävföretag som vattenfall hade dit och lagade alla elledningar man dragit sönder..
Ang 4 g så kan ju riktantenner till en mindre hårt belastad mast hjälpa att få upp farten. ta reda på vilka master du har inom rimliga avstånd. Sen kan ju en ensam router till spelandet hjälpa så inte 20 andra grejer i hemmet använder samma uppkoppling och stjäl hastighet.
Sista lösningen är ju att skicka trådlös wifi med riktantenner till nån som har fiber. om du har nån granne eller så som har fiber några kilometer bort. Har en kompis som kör ett sånt system och det går i hans fall med ca 2 km att överföra ca 400-500 mbit över det. och då har han ena antennen innaför fönster och den andra innanför lagårdsväggen så skulle man flytta upp dessa antenner på master som tv antenner med fri sikt till varandra så går det långt. han kör 2 såna här antenner https://www.kjell.com/se/sortiment/...link-riktad-wifi-antenn-2-4-ghz-24-dbi-p30224
Ang 4 g så kan ju riktantenner till en mindre hårt belastad mast hjälpa att få upp farten. ta reda på vilka master du har inom rimliga avstånd. Sen kan ju en ensam router till spelandet hjälpa så inte 20 andra grejer i hemmet använder samma uppkoppling och stjäl hastighet.
Sista lösningen är ju att skicka trådlös wifi med riktantenner till nån som har fiber. om du har nån granne eller så som har fiber några kilometer bort. Har en kompis som kör ett sånt system och det går i hans fall med ca 2 km att överföra ca 400-500 mbit över det. och då har han ena antennen innaför fönster och den andra innanför lagårdsväggen så skulle man flytta upp dessa antenner på master som tv antenner med fri sikt till varandra så går det långt. han kör 2 såna här antenner https://www.kjell.com/se/sortiment/...link-riktad-wifi-antenn-2-4-ghz-24-dbi-p30224