Hej!

I maj förra året tittade jag på ett hus, och deltog i budgivningen. Fiber var på väg enligt mäklare, men ej beställt till denna fastighet. Flera fastigheter runt om som sålts senaste tiden och även under samma tid hade texter som att fiber är beställt, fiber på gång. Detta hus ligger utmed en större riksväg, mellan två städer. I princip varje hus på flera mil lång sträcka hade skyltar om att de ska få fiber.

Jag ville kolla så jag fortfarande kunde ansluta mig, och att de inte kommit för långt i bygget. Jag får svaret att de befinner sig i planeringsstadie, att de samlar in markavtal, nödvändiga tillstånd och upphandlar en entreprenör. Men att jag fortfarande kan göra en beställning, dock till ett högre pris. Jag känner att det känns bra, fiber är ändå ett krav för mig men att leva kanske ett år med 4g det överlever jag. Jag köper huset och beställer fiber såfort jag skrivit på pappren.

Flyttar in i september och har levt här ett tag nu, 4G börjar irritera mig nu då det kvällstid är överbelastat och trots full täckning får ut låga hastigheter. Tur jag kan spela nästan varje kväll med acceptabel ping, men göra två saker samtidigt, glöm det. Men flera servrar jag väntar på att starta upp igen. :/

I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".. På grund av att anslutningsgraden varit för låg.

Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.

Jag dubbelkollade innan jag skrev på, de sa ingeting om att det var låg anslutningsgrad utan att de planerade och samlade tillstånd och avtal. Fanns ingen tveken utan det var helt klart på gång...

Nu sitter jag med ett hus, som jag köpte rätt billigt, men som troligtvis redan nu sjönk i värde rätt skapligt när möjligheten till fiber försvann. Kopparnätet är borta här sedan flera år, och 4G-nätet under all kritik trots "full täckning".

Någon annan som åkt på samma käftsmäll? Kan man hävda att jag blivit lurad då de i mejlet inte skrev något om detta utan låtsades som att allt var okej och att de fixade med upphandlingar och avtal/tillstånd? Jag anser att hade de vetat att det var låg anslutningsgrad skulle de ha skrivit det.

Jag antar att jag är "fucked", som ungdomarna säger. :(

Finns nog inget att hämta tyvärr. Tråkigt att så få ville ansluta sig.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Det finns säkert en friskrivningsklausul i avtalet du skrev under som ger fiberbolaget rätt att avbryta utbyggnaden vid för låg anslutningsgrad.

• Gilla
Larszen
  • Laddar…
Du är rökt. Bygg nätet själv eller flytta. Ursäkta bryskheten.

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Nog väldigt svårt att göra något åt. Att du blivit lurad är väl inte helt fel att säga men eftersom du inte betalat något, anntar jag, så finns det nog inte så mkt att göra åt det.
Kanske försöka kontakta leverantören och fråga om dom kan tänka sig skicka ett nytt anslutningserbjudande till alla i berört område och så får du ge dig ut på en pilgrimsresa och försöka övertala samtliga att det är en bra idé att ansluta sig.

Som mäklaren sa till våra grannar som skulle flytta mitt i fiberläggandet och tänkte spara dom 19 900kronorna:

-"jag kan inte lova att huset stiger i värde pga. fiber, men ni kan räkna med att intresset kan bli bra mkt mindre utan".

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar att det är IPonly. Hemma hos mig sa dom först att dom hade fått in tillräckligt många intresseanmälningar för att gå vidare. Efter ett år utan synlig aktivitet fick vi ett nytt meddelande om att dom väntar på att tillräckligt många ska anmäla intresse innan dom går vidare...
Troligen har dom insett att dom inte har tid/möjlighet/kapacitet att bygga ut vårat område den närmsta tiden, men skyller på något annat.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Skyltarna du ser kan man räkna som ren reklam........Här hemma har de flesta fiber via servanet redan men det hindrade inte IPonly att slå ner skyltar hos precis allihop. De lovade både vitt och brett hos de som inte hade att det skulle bli av men det har jag inte sett nånting av än och de som är utan har redan fått via servanet. De har fiber i backen redan så för deras del var det ju inte mycket jobb.

• Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
M MickeOj skrev:
I veckan fick jag ett brev från leverantören, kuvertet märkt "Framtidssäkra din fastighet", och jag tänker äntligen ska de börja. Och jag läser "Annullering av din fiberbeställning".
M MickeOj skrev:
Någon annan som åkt på samma käftsmäll?
Ja visst är det lite småkomiskt... :mad:

Ett öppnat brev med texten "Framtidssäkra din fastighet" bredvid en annulleringsnotis för fiberanslutning från IP-Only.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Hammelstrup och 3 till
  • Laddar…
C
M MickeOj skrev:
Det känns som ett knytnävslag i magen, och jag vet inte var jag ska ta vägen. All lust till att renovera och fixa med mitt drömhus har bara försvunnit, jag är helt apatisk.
He he, hoppas du skojar :crysmile:

Min spekulation är att "för låg anslutningsgrad" är ett svepskäl som IP-Only kör med nu när de verkar vara i full gång med att skala ner sina insålda projekt. Svårt att kontrollera och ett avtalsmässigt giltigt skäl att smita ut genom bakdörren utan att det kostar dem något. Som du skriver, om det sitter en IP-Only-skylt utanför i princip varenda hus, hur kan då anslutningsgraden vara för låg?

Det kommer att gå flera tåg. En släkting fick också sitt IP-Only-avtal anullerat. Nu bygger de istället tillsammans med en fiberförening i närheten som var intresserade av att expandera, vilket dessutom innebär ett betydligt trevligare pris.

• Gilla
Helgeman och 7 till
  • Laddar…
Trist att du har hamnat i denna situation! Vet du om det finns fiber i närheten och i så fall vem som äger den? Kolla med kommunen! Skulle det vara möjligt att bygga i egen regi? Alternativt kontakta en annan leverantör? Kolla runt med kommun och grannar! Det är säkert många som är lika besvikna som du och kanske kan ni få till något tillsammans. Det finns många fiberföreningar som byggts med gemensamma och ideella krafter här i landet!

Var befinner du dig?

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Här sitter jag med mina tvåtusenfyrahundra baude och tycker du kan–ursäkta det raka språket–ta dig i kragen & starta en fiberförening med dina grannar. Prata med kommunen och större leverantörer och ta in offerter på vad kalaset kan kosta vetja.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
H
Allvarligt, jag tycker du ska sluta spela på kvällarna och börja renovera ditt drömhus.

Jag är övertygad om att du kommer få fler erbjudanden om fiberanslutning framöver.

• Gilla
  • Haha
Harald Boye och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.