E
Skrivet av: Fysikern

"...vilket innebär att den avger drygt tre gånger mer värmeenergi än den el som tillförs pumpen."
Kan någon förklara för mig hur detta går till?
Enligt fysikens alla lagar kan man inte skapa energi (förutom vid fission och fusion, då man omvandlar materia till energi).
 
E
Skrivet av: Fysikern

Tack för en bra länk!

Nu förstår jag att det handlar om att förflytta värme (=energi) snarare än om att generera energi och att det är kvoten förflyttad mängd energi kontra tillförd el som absolut kan vara större än ett.
 
E
Skrivet av: JohanT

Värmepump är en SMART elpanna. Effekterna börjar bli riktigt bra nu, 4-5 ggr effekt ut mot tillförd MEN det är räknat vid +7 graderC. Sedan sjunker effekten o v någonstans vid 15-20 grader ger den inget x-tra
Jag installerde själv en IVT luft-luft värmepump då vi var borta mycket. Den ger INGET tillskott vid -20 grader kallt. Hade det varit luft -vätska hade en elpatron gått in, detta finns inte på luft-luft.
Är jag nöjd? Svar ja, fast vi inte har bra planlösning. Väljer man luft-luft bör man ha öppen planlösning (vi har ju många rum) eller tänka på att fördela värmda luften på något sätt.
Har ni vattenburet system är luft-vatten absolut att rekomendera.
Bergvärme är "hetast" idag, men du kanske har en åker/äng som det går att gräva ner en slinga i?? Ligger en sjö intill så kan slingan (kollektorn) ligga i där. Men vad ni gör, följ rekommendationer på djup o metrar, snålar vi fel så kan vi få ångra oss.
Lycka till
 
E
Skrivet av: rånad av bosse

Tänk er för mer än en gång innan ni skaffar fläkt[ar].
Fläktar låter, skapar drag och virvlar upp damm.
.
.
 
E
Skrivet av: thomas

Har bergvärme men funderar på luft/luft i verkstad. Borde man inte kunna ta luft (vintertid) från nedgrävt luftintag i mark. Där blir ju sällan kallare än 4+. Innebär att man ställer utedelen i isolerad låda och matar den med friskluft som gått genom frostfri jord ett antal meter (30-50m ?). förstår att det inte är någon vits vid varmare väder men vad tror ni om ide´n?
 
E
Skrivet av: Jan Apelsin

Om du har ett oanvänt bunkersystem från andra världskriget att ta luften ifrån kanske du kan få effekt. men med tanke på de enorma mängder luft utedelen förbrukar kyls nog ditt "jordrör" ner rätt snabbt vintertid. Och bara tanken på arbetet som krävs för att gräva något sådant gör ju idén absurd.
 
E
Skrivet av: Lane

Intressant det här med ljudet, hur människor upplever det olika. Mina vänner ska bygga ut och har valt L/L i hela huset. De har en idag och är nöjda. vi har också L/L pump och den ska bytas ut fortast möjligt, innedelen låter konstant och allt dammet den blåser ut... Jag har inte längre dammråttor utan däremot ett fint lager damm på allt. Och ja, jag hör mina vänners pump när vi är hos dem.
 
E
Skrivet av: Ingemar

Vet någon hur lång tid man ska på sig när man vakuumsuger en luftvärmepump?
Har en som är installerad så jag tänker inte göra detta själv, men är nyfiken på hur lång tid det ska ta.
 
G
Vacumsugningen går på mindre än 5 minuter. Vänta därefter en stund och konstatera att det låga trycket inte har ändrat sig. Dvs det är tätt i de anslutningarna. Nu är det ok att öppna och släppa ut kylmediet i systemet. Det viktigaste med vacumsugningen är att få bort den luftfuktighet som kan finnas i ledningarna. Lycka till. Inte alls så svårt som många vill göra det till. Bara vara noggrann.
 
Hehehe, efter drygt ett år har nog Ingemar säkert fått facit redan.

Men 5 min låter lite lite.
Men det beror väl på lrörlängder och annat kan jag tänka mig.
 
Oljeradiator 800W, värmefläkt 1000-2000W, LED lampan 1,9W, tydligt. men vad är d för bruklig W på en luftvärmepump egentligen 😁 Läste 27W på min innedelen men det kan ju inte stämma - nytt hus med tillhörande LVP(utan instruktioner) och min första LVP.

Har flera radiatorer(olja) - visst borde deras termostat känna av rumstemperaturen och då dra mindre ström när LVP är på? Eller hur ska man samspela dessa på bästa sätt 😣
 
Blwrgrl skrev:
...men vad är d för bruklig W på en luftvärmepump egentligen 😁 Läste 27W på min innedelen men det kan ju inte stämma - nytt hus med tillhörande LVP(utan instruktioner) och min första LVP...
Det låter väl rimligt att innerdelen drar 27W. Det är ju bara en luten fläkt.
Ytterdelen, där "jobbet" görs drar naturligtvis mermed sin stora fläkt och pump.
På min L/L-värmepump är det specat max 700 Watt för att avge nominellt 3,2 kW värme
(egentligen 1,3 - 4,5 kW).


Blwrgrl skrev:
...Har flera radiatorer(olja) - visst borde deras termostat känna av rumstemperaturen och då dra mindre ström när LVP är på? Eller hur ska man samspela dessa på bästa sätt 😣
Det är klart att elradiatorerna skall slå ifrån när värmepumpen värmer tillräckligt.
Annars är termostaterna fel inställda eller felaktiga.
 
KnockOnWood skrev:
Det låter väl rimligt att innerdelen drar 27W. Det är ju bara en luten fläkt.
Ytterdelen, där "jobbet" görs drar naturligtvis mermed sin stora fläkt och pump.
På min L/L-värmepump är det specat max 700 Watt för att avge nominellt 3,2 kW värme
(egentligen 1,3 - 4,5 kW).




Det är klart att elradiatorerna skall slå ifrån när värmepumpen värmer tillräckligt.
Annars är termostaterna fel inställda eller felaktiga.
Men så skönt att höra! 😀😀 ( tänkte att om min lilla värmefläkt gick på 1000-2000W vad skulle då inte den större LVP dra) nu vågar jag ha på LVP-elementet konstant - tack tack tack å bock!

Var ev inne på att komplettera med ngn termostatstyrning från elementfläkten.se man skulle ha i uttaget - låter som jag inte behöver det då ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.