K kazzler skrev:
Ett klipp vad jag kan se i tråden. Tyckte den inte tog upp så mycket av det jag föreslog. En frusen flaska tillför ju ingen fukt
En frusen flaska tillför (rätt förenklat svar nu) en högre energiförbrukning och mer värme :p

G GoGetLost skrev:
Allt beror ju på vad man har för ventilation men att det drar in luft genom väggspringor, vad gör de? AC:n får jobba betydligt mindre om man har stängt alla fönster iaf. Även om man öppnar ett fönster på skuggsidan så kan ju luften vara ganska varm och som då kommer in

Då frågan gällde en portabel AC med slang ut genom fönstret så är ju fysikens lagar så att lika mycket luft som går ut via AC måste in i huset!!!
Då hjälper det inte att stänga fönster och ventiler, samma mängd luft ut måste in....

• Gilla
VardagsFixaren och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
En frusen flaska tillför (rätt förenklat svar nu) en högre energiförbrukning och mer värme :p
jag ber om ursäkt om jag är dum och inte fattar.
jag förstår att det tar energi att frysa en flaska och den energin blir till värme. Jag förstår hur ett kylskåp fungerar.
Men om jag har frysen i garaget så är det ju där den energin bildas och blir till värme. Hur ett slutet fruset kärl som hämtas från ett annat rum och ställs framför en fläkt kan tillföra värme i det rummet den ställs förstår jag faktiskt inte

K kazzler skrev:
jag ber om ursäkt om jag är dum och inte fattar.
jag förstår att det tar energi att frysa en flaska och den energin blir till värme. Jag förstår hur ett kylskåp fungerar.
Men om jag har frysen i garaget så är det ju där den energin bildas och blir till värme. Hur ett slutet fruset kärl som hämtas från ett annat rum och ställs framför en fläkt kan tillföra värme i det rummet den ställs förstår jag faktiskt inte

Ja, jag menade såklart om man har frysen inomhus. För i en kyl eller frys så tar man bara bort värmen från det man ställt in, den värmen kommer ju sen ut i huset. Det blir ingen värmetillförelse i ditt hem om man te.x fryser in något hos grannen men flaskan du ställer hos dig sen kommer inte att kyla ner något heller. Vill man få ner värmen så måste man få ut den varma luften

Inget att debattera om. Vill man ha bra kyla med bra verkningsgrad - installera L/L värmepump. Portabla AC-aggregat är extremt bullriga och har tveksam funktion rent tekniskt. Undvik.

Om man redan har bra L/L VP som i vårt fall, här får man kanske se hur man kan sprida kylan på bästa sätt.

Vår gamla IVT (Sharp) Nordic inverter från ca 2013 har ett fläktläge när den kastar upp kalluften extra högt, bra eftersom den sitter monterad i bjälklagsnivå mellan botten/övervåning.

Så med merparten av kalluft som skickas ut på övre plan i vårt 1 1/2 plans hus plus källare så kan vi fördela ut denna kalluft enkelt via en supertyst takfläkt i nocken på övervåningen, trycker ner och ut den kylda luften i angränsande sovrum.

En del av våra gäster vill ha dörrar stängda och då funkar ju inte kylningsstrategin…

Har därför beställt ett par supertysta golvfläktar som kanske anländer imorrn. Xiaomi Smartmi 2s.

Visst vi skulle ju kunna fixa någon ny AC på övervåningen men känns omotiverat för behovet.

Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Då frågan gällde en portabel AC med slang ut genom fönstret så är ju fysikens lagar så att lika mycket luft som går ut via AC måste in i huset!!!
Då hjälper det inte att stänga fönster och ventiler, samma mängd luft ut måste in....
Vet inte om jag kapar tråden nu, men i så fall får gärna en moderator kan hjälpa till.. Har just byggt ett ekohus där jag angripit värmeproblemet med low tech. Har lagt 2 st markrör på vardera 8 m (D 110 mm) för att suga in sval luft via husets skafferi. Vintertid hoppas jag få förvärmd inluft. En fallgrop är kondens som ger mögel i rören, så jag lade dem med fall.

Någon som har erfarenheter av detta?

• Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
Precis, det är inte så att evaporativa kylare inte fungerar. Allt beror på vilket RF man startar med och om kylaren har tillräckligt kapacitet att avdunsta vatten till stora luftvolymer. Avdunstning av vatten tar mycket energi (som sänker lufttemperaturen) men eftersom RF också stiger blir det lätt en obehaglig fuktighet.

Att kyla med is (återigen under förutsättning att islagret är tillräckligt stort och att isen inte produceras av en maskin i samma rum som man vill kyla vilket avger lika mycket värme+kompressorns värme som isen senare tar bort) är bättre (avfuktar snarare en befuktar då det sker kondens mot iskyld yta) och det är nog ingen dum idé att lagra solenergi som is i klimat med stort kylbehov. Billigare än att lagra elen i batterier i alla fall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Duck_curve

undine
Jag köpte en mer bastant sak (denna) som körs med frysklampar. Den kyler lite mer än en vanlig golvfläkt. Låter knappt något heller, så på det sättet bättre än en vanlig golvfläkt.

Jag har en AC också men den låter ju som en fet kompressor :D Visst blir det svalt och skönt, men man får ha hörselskydd på sig för att inte få ont i huvudet efter flera timmar med den igång. Plus att det blir lika svettigt igen efter typ 1h man stängt av den.

Testa du en sån kylare men köp en bättre variant.

• Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Om du har en AC - eller L/L VP i kylläge - som låter som ett tröskverk så rekommenderar jag starkt att uppgradera till moderna varianter. Ska normalt vara tysta som en viskning.

Är det bara vanliga fläktar som krävs så finns ultratysta tak- och golvfläktar. Jag vet eftersom jag har ett antal sådana också.

G GoGetLost skrev:
Men det funkar inte, det låter bättre bra men det funkar tyvärr inte så :p
... och före du kan njuta av den eventuella svalkan från flaskorna så har du tillfört rummet all värmen som uppstod för att frysa in dem...

Nog bor man trångt då, vem har frysen i sovrummet?

K kazzler skrev:
Nog bor man trångt då, vem har frysen i sovrummet?
Inte ovanligt att man i brf-ettor tar bort hela eller delar av väggen mellan kök och rum, för att få öppen planlösning.

Z
Köpte en sådan förra sommaren. Var helt värdelös. Vanlig fläkt bättre, mobil AC ännu bättre!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.