A
B Bästerortarn skrev:
Märkligt hur olika uppfattning man kan ha om saker. Då tänker jag inte primärt på dessa små luftfuktighetshöjande fläktar. Dom marknadsförs så gott som alltid med snudd på bedrägliga namn, beskrivningar etc. Dom borde fan inte få kallas för rumskylare eller luftkylare i.a.f. Gällande dom så verkar vi hur som helst vara hyffsat överens att dom är (i varierande grad) värdelösa.

Jag tänker på hur meningarna går isär kring s.k. portabla AC's. Jag köpte min Comfee PDA-12 i panik under tokvarma sommaren 2018. Den är specad från tillverkaren att kyla rum på upp till 40 kvm och det kan nog stämma rätt bra. Jag har en liten lgh. där vardagsrum, sovrum och hall tillsammans utgör ca 38 kvm och med min förra lösning där jag bytte ut "gallret" som satt på utsidan av vädringsfönstret mot en vitlackerad plåtbit (från ett kylskåp i miljörummet) med genomföring för slangen och ordentligt tätat överallt så gick jag från 29,5 grader i vardagsrummet till 20,5 på typ 90 minuter, ett par grader varmare i sovrum och hall. Då räckte det att köra maskinen när jag inte var hemma och jag kunde köra den på lägre effekt på natten vid behov eftersom jag sover lätt i relativt oväsen.

Nu när dom bytt fönster i huset till fula plåtmonster och mitt vädringsfönster försvunnit så har jag tillfälligt fått använda ett sånt universellt fönster-kit av något billigt polyestertyg med kardborrband och dragkedja och det är stor skillnad. Det tar längre att få ner temperaturen men jag tycker fortfarande att AC'n är det bästa köpet jag gjort. På semestern ska jag försöka få till någon lösning med plexiglas eller någon annan plastskiva förstärkt med metallprofiler att sätta innanför balkongdörren, ta upp ett hål i den skivan etc. Tricket är bara att få den skivan att bli tillräckligt styv för att klara vind etc. och att klämma fast den på något säkert sett.

Jag misstänker att dom tre största anledningarna att folk inte är så nöjda med sina AC's är att dom snålar och köper för "små" maskiner och/eller har orimliga förväntningar och slutligen att dom inte lägger lite energi på "installationen".
Jag gjorde hål i en kartong och använder kardborrband. Funkar för mig och AS:n hjälper bra i mitt rum. Köpte en AS i panik på Maxi förra sommaren.
 
A Aiglebak skrev:
Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?
Det är en apparat som fungerar i torra klimat. Används till exempel i Arizonas ökenklimat. I fuktiga klimat måste man däremot använda luftkonditionering, vilka ju dessutom torkar luften, och torr luft är mycket behagligare att sova i än luft med 90% till 100% luftfuktighet. Eftersom vi inte har ökenklimat i Sverige utan luftfuktigheten på natten går upp till 100% ute så skulle jag säga nej, köp en vanlig fläkt istället. Eller ännu hellre en luftkonditionering.
 
G GoGetLost skrev:
Kör man med AC så är det effektivast att stänga alla fönster och ventiler så inte den varma luften kommer in :) Anledningen att den blåser ut stora mängder luft är att den transporterar bort den varma luften och behåller den kalla :)
Nej för sjutton!
Stänger du alla fönster och ventiler så läcker luften in i alla fall, men nu genom väggspringor helt okontrollerat.
Det korrekta är att ha ett fönster/ventil öppen på husets skuggsida.
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
De fungerar men inte som många tror som en luftkylare för rummet. mer som en svalkare för en person.
En pluspoäng till mojjen som specificerar vad den där luftkylaren gör och dess begränsade användningsområde.
I övrigt är här bara åsiktsbingo i stil med "min cykel duger inte att transportera fyra personer. Helkass. Jag skällde ut handlarn och fick pengarna tillbaka.".
 
lasseman59 lasseman59 skrev:
Köpte en golvfläkt från Jula till mitt sovrum och som gör sitt jobb
Med andra ord, den fläktare lite på högsta hastighet och sprider runt värmen i sovrummet. Öronproppar ingår tyvärr ej
Så den tar mer plats än gör någon nytta...
Funderar också på en golvfläkt men lite orolig för ljudet (nej jag vill inte ha öronproppar!).
Vad är dB nivån på din?
Har någon köpt en relativ tyst fläkt som ni är nöjda med?
 
  • Gilla
lasseman59
  • Laddar…
Har nu läst igenom alla inlägg, och har under årens lopp prövat alla de föreslagna lösningarna.

Golv- och takfläkt som gör det fläktar ska göra, dvs fläkta bort svett för att öka komforten och öka känslan av svalka.

Luftkylare med isklampar är helt värdelöst. Minimal effekt och ökar luftfuktigheten i rummet.

Portabel AC med evakueringsluften ut genom en väggventil, alltså inget öppet fönster. Effektiv men förde ett förfärligt oväsen.

Luft/luft värmepump med utedelen på balkongen. Härlig komfort i lägenheten, tyst som en viskning så inga problem att ha de på under natten. Driftskostnad ca 1000 kr/år (fyra varma månader, 40 kvm lägenhet). Inköp och montering ca 15 000 kr som jag anser vara mycket väl investerade pengar.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
:worried::worried:
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
H HMX skrev:
Funderar också på en golvfläkt men lite orolig för ljudet (nej jag vill inte ha öronproppar!).
Vad är dB nivån på din?
Har någon köpt en relativ tyst fläkt som ni är nöjda med?
H HMX skrev:
Funderar också på en golvfläkt men lite orolig för ljudet (nej jag vill inte ha öronproppar!).
Vad är dB nivån på din?
Har någon köpt en relativ tyst fläkt som ni är nöjda med?
Tror den ligger på ca: 62dB...
Sen är vi ju alla olika känsliga för bakgrundsljud.

Att jämför för egen del...införskaffade mig en Conway luftrenarei våras. Den ligger på ca: 22-49dB och har den på dygnet runt i fullt läge. Tills pollensäsongen är över:cool:

Tror den ligger på ca: 63 dB...tror inte att den säljs längre.
Sen kan man ju va olika känsliga för bakgrundsljud.
Har även införskaffat mig en Conway luftrenare som ligger på mellan 22-49 dB
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
När det gäller fläktar är det nog de med stor diameter som hör till de tystare. Stor diameter betyder lägre varvtal och långsammare luftström (tystare) men ändå en stor volym luft som rör sig. Tystast är nog därför takfläktar med lågt varvtal.

Och sedan finns det förstås "högteknologiska" fläktar av olika konstruktion och olika pris som också är tysta och effektiva.
 
VardagsFixaren VardagsFixaren skrev:
Nej för sjutton!
Stänger du alla fönster och ventiler så läcker luften in i alla fall, men nu genom väggspringor helt okontrollerat.
Det korrekta är att ha ett fönster/ventil öppen på husets skuggsida.
VardagsFixaren VardagsFixaren skrev:
Nej för sjutton!
Stänger du alla fönster och ventiler så läcker luften in i alla fall, men nu genom väggspringor helt okontrollerat.
Det korrekta är att ha ett fönster/ventil öppen på husets skuggsida.[/QUOTE
Allt beror ju på vad man har för ventilation men att det drar in luft genom väggspringor, vad gör de? AC:n får jobba betydligt mindre om man har stängt alla fönster iaf. Även om man öppnar ett fönster på skuggsidan så kan ju luften vara ganska varm och som då kommer in
 
Budgetlösning. Sätt Petflaskor i frysen. ställ dom i en ring runt en vanlig bordsfläkt sen och låt fläkten gå tills flaskorna tinat.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
K kazzler skrev:
Budgetlösning. Sätt Petflaskor i frysen. ställ dom i en ring runt en vanlig bordsfläkt sen och låt fläkten gå tills flaskorna tinat.

Men det funkar inte, det låter bättre bra men det funkar tyvärr inte så :p
 
G GoGetLost skrev:
Men det funkar inte, det låter bättre bra men det funkar tyvärr inte så :p
dålig på fysik men varför skulle det inte funka?
Spontant kändes ju det genialt i sin enkelhet:crysmile:
 
K kazzler skrev:
dålig på fysik men varför skulle det inte funka?
Spontant kändes ju det genialt i sin enkelhet:crysmile:
Du har ju mycket material via YT etc som hänvisats till ovan. Gå igenom detta så bör du förstå.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du har ju mycket material via YT etc som hänvisats till ovan. Gå igenom detta så bör du förstå.
Ett klipp vad jag kan se i tråden. Tyckte den inte tog upp så mycket av det jag föreslog. En frusen flaska tillför ju ingen fukt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.