martin43 martin43 skrev:
Vilken luft ska man ersätta den utblåsta luften med menar du?
Antingen imploderar huset eller så suger man hela tiden in ny varmluft utifrån i takt med att man blåser ut luft. Detta gör att ACn måste gå hela tiden för att kyla den nya varma luften som fylls på så länge ACn går. Den blir så att säga aldrig klar.
Därför är separat utedel avlägset. Inga extra luftflöden in/ut från huset.
Jag menar att man stänger till så att man släpper in så lite varm luft som möjligt, att luft kommer in är ju en självklarhet
 
Hade något liknande för många år sedan. Funkade faktiskt hyfsat. Långt ifrån AC eller luft/luft men fick ner temperaturen någon grad i ett ganska litet sovrum. Bättre att fläkta in kyla på morgonen/kvällen istället…
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mamma hade en luftkylare, men det blev mest hög luftfuktighet i rummet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vilken luft ska man ersätta den utblåsta luften med menar du?
Antingen imploderar huset eller så suger man hela tiden in ny varmluft utifrån i takt med att man blåser ut luft. Detta gör att ACn måste gå hela tiden för att kyla den nya varma luften som fylls på så länge ACn går. Den blir så att säga aldrig klar.
Därför är separat utedel avlägset. Inga extra luftflöden in/ut från huset.[/QUOTE

Ventilationen skall vara igång hela tiden för att undvika dålig luftkvalitet i bostaden. Att skriva att huset imploderar.. det är inte seriöst, för det kan aldrig ske med dessa förutsättningarna pratar om, eller hur. ett system som fungerar ypperligt till den befintliga/obefintliga ventilationen är en ll-vp. Den kyler och påverkar inte ventilationen nämnvärt.
 
Jag har bott i Arizona i USA och där var dessa kylare vanliga och fungerade bra under maj - juni. De kunde sänka temperaturen från 40C till 26C under förutsättning att luftfuktigheten låg på 30% eller lägre.l I Juli blev luften fuktigare pga monsunregn men fortfarande 40C och då fungerade dessa evaporative coolers inte längre utan då var det AC som gällde. I Sverige kommer vi aldrig ner på så låga RF värden så dessa kylare blir användbara men de kan fungera bra i länder med extremt torrt klimat och de är mycket billigare i drift än AC.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
När det är varmt, typ som vi har det nu. Då kan man begränsa ventilation på dagen, för att inte dra in varm luft i bostaden, dra för rullgardiner för fönsterna osv. När kvällningen närmar sig och utetemperaturen börjar falla/sjunka så kan man börja öppna upp fönster lite osv. Att köpa någon apparat som tillför fukt i bostaden är bara dumheter, det gör bara att det upplevs varmare och fuktigare, medrätta. Har ni medel så bibehåll ventilationen och köp en llvp om ni bor i hus så ni får kyla, bor nii lägenhet, sorry.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Märkligt hur olika uppfattning man kan ha om saker. Då tänker jag inte primärt på dessa små luftfuktighetshöjande fläktar. Dom marknadsförs så gott som alltid med snudd på bedrägliga namn, beskrivningar etc. Dom borde fan inte få kallas för rumskylare eller luftkylare i.a.f. Gällande dom så verkar vi hur som helst vara hyffsat överens att dom är (i varierande grad) värdelösa.

Jag tänker på hur meningarna går isär kring s.k. portabla AC's. Jag köpte min Comfee PDA-12 i panik under tokvarma sommaren 2018. Den är specad från tillverkaren att kyla rum på upp till 40 kvm och det kan nog stämma rätt bra. Jag har en liten lgh. där vardagsrum, sovrum och hall tillsammans utgör ca 38 kvm och med min förra lösning där jag bytte ut "gallret" som satt på utsidan av vädringsfönstret mot en vitlackerad plåtbit (från ett kylskåp i miljörummet) med genomföring för slangen och ordentligt tätat överallt så gick jag från 29,5 grader i vardagsrummet till 20,5 på typ 90 minuter, ett par grader varmare i sovrum och hall. Då räckte det att köra maskinen när jag inte var hemma och jag kunde köra den på lägre effekt på natten vid behov eftersom jag sover lätt i relativt oväsen.

Nu när dom bytt fönster i huset till fula plåtmonster och mitt vädringsfönster försvunnit så har jag tillfälligt fått använda ett sånt universellt fönster-kit av något billigt polyestertyg med kardborrband och dragkedja och det är stor skillnad. Det tar längre att få ner temperaturen men jag tycker fortfarande att AC'n är det bästa köpet jag gjort. På semestern ska jag försöka få till någon lösning med plexiglas eller någon annan plastskiva förstärkt med metallprofiler att sätta innanför balkongdörren, ta upp ett hål i den skivan etc. Tricket är bara att få den skivan att bli tillräckligt styv för att klara vind etc. och att klämma fast den på något säkert sett.

Jag misstänker att dom tre största anledningarna att folk inte är så nöjda med sina AC's är att dom snålar och köper för "små" maskiner och/eller har orimliga förväntningar och slutligen att dom inte lägger lite energi på "installationen".
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det många inte förstår är att det bara kostar ett par - tre kWh per dygn att driva en modern L/L-värmepump i kyldriftsläge, med en enormt effektiv kylfunktion.

Mycket av komforteffekten kommer av att AC-anläggningen avfuktar luften mycket effektivt, man upplever en viss temp mer behaglig om luftfuktigheten är lägre.

De ”luftkylare” som föreslås här i denna tråd är dels väldigt ineffektiva i faktisk kyleffekt i grader C räknat, samt ökar luftfuktigheten vilket kan vara kontraproduktivt om man är ute efter en kyligare upplevelse.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Vänta lite nu, så du har 2 stycken slangar som går ut genom fönstret? :thinking: Du låter din AC ta luft utifrån :rolleyes: som den sen avlägsnar värmen på genom att blåsa ut den varma luften igen? :rofl:
Som sas tidigare, krävs att maskinen har två insug, annars är din kommentar helt rätt. :)


Sen tror jag många missat ångbildningsentalpin på vatten som är rätt stor.
Att göra vattenånga av vatten kräver rejäla mängder energi, som då sänker temperaturen på vatten/luft-blandningen.

Så maskinerna har potentialen att fungera i verkligheten.
Om man då har varmt och torrt i rummet, en kombination vi i Sverige nästan aldrig har.

Någon nämnde Arizona(?), där är väl typiskt ett klimat där det faktiskt skulle kunna fungera.
En ökendesign helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!

Köpte en golvfläkt från Jula till mitt sovrum och som gör sitt jobb
Med andra ord, den fläktare lite på högsta hastighet och sprider runt värmen i sovrummet. Öronproppar ingår tyvärr ej
Så den tar mer plats än gör någon nytta...
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
engs
O [old rusty] skrev:
Sen tror jag många missat ångbildningsentalpin på vatten som är rätt stor.
Att göra vattenånga av vatten kräver rejäla mängder energi, som då sänker temperaturen på vatten/luft-blandningen.

Så maskinerna har potentialen att fungera i verkligheten.
Om man då har varmt och torrt i rummet, en kombination vi i Sverige nästan aldrig har.
Precis det jag tänkte nämna, men det kräver väl också att man hela tiden vädrar ut vattenångan? Men en vanlig fläkt mot en fuktig handduk borde fungera lika bra / dåligt så man kan testa innan köp.
Samma effekt borde man få med luftfuktare som oftast används vintertid, dvs att man förlorar lite värme när man ventilerar ut den fuktigare luften som "snott" värme från huset.

Har haft lite fundering på om man skulle kunna använda denna effekt för att sänka värmen någon grad i växthuset. Använda befintliga droppbevattningen men med ett relä mot ett gäng munstycken för vattendimma. Som får gå igång med automatik när tempen går för högt. Uteserveringar på varmare breddgrader brukar väl ha nått sånt system för att sänka tempen lokalt.
 
engs engs skrev:
Precis det jag tänkte nämna, men det kräver väl också att man hela tiden vädrar ut vattenångan? Men en vanlig fläkt mot en fuktig handduk borde fungera lika bra / dåligt så man kan testa innan köp.
Samma effekt borde man få med luftfuktare som oftast används vintertid, dvs att man förlorar lite värme när man ventilerar ut den fuktigare luften som "snott" värme från huset.

Har haft lite fundering på om man skulle kunna använda denna effekt för att sänka värmen någon grad i växthuset. Använda befintliga droppbevattningen men med ett relä mot ett gäng munstycken för vattendimma. Som får gå igång med automatik när tempen går för högt. Uteserveringar på varmare breddgrader brukar väl ha nått sånt system för att sänka tempen lokalt.
Finns mängder med fungerande kylanläggningar baserade på principen att förånga vatten.
Tror faktiskt växthus är ett av de vanligare, även större kyltorn vid kraftverk (dom stora tornen som ryker mycket och alltid visas när nyheterna vill visa hur smutsig kolkraft är).

Att prova en blöt handduk eller liknande är väl inte så dumt.
 
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
Köp en begagnad bilkylare på skroten inklusive 1 eller 2 fläktar (12 V)
Kör igenom kallt vatten i kylaren med någon form av reglerbar strypning på utgående vatten till avloppet. Effektiv men det går åt en hel del vatten, har inte räknat på vad driftkostnader blir.
Man kan göra en snygg låda i trä som man bygger in den i.
Koppla in ingående vatten nertill.
 
Håller med många tidigare skribenter i tråden, en luft/luft vp är bästa lösningen.
Lite större investreringskostnad, men då fungerar det istället.
Den håller skönt klimat inomhus, med avfuktad luft.
Och ställer man in den på läge "kyla" och ca 24 grader så känns det komfortabelt.
Sedan får den gå konstant, stäng inte av den, men försök att hålla dörrar och fönster stängda.
Den är ju tyst, så den stör inte, inte ens en ljudkänslig sambo.
Jag har tagit in den i "smarta-hem-systemet", och mätningen visar att den i snitt tagit mindre än 1kWh/dygn, och som mest knappt 2kWh/dygn (med nedkylningsfasen).
Huset är ett enplanshus på 120kvm.
Oerhört lättmotiverad investering ur min synvinkel, och har jag inte räknat helt tokigt så kommer jag att ta hem investeringen innan garantitiden löper ut i och med att jag kör den som värmekälla på vintern.

Grafer som visar förbrukningen av en luftkonditionering över tid och utetemperatur i samband med byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vissa här behöver en liten termodynamisk grundkurs. Här kommer den!

Technology Connections - Personal "air conditioners" aren't what they seem
 
  • Gilla
GoGetLost och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.