Skumpe
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
Köp en luftvärmepump så får du både kyla nu och extra värme till vintern.

De nya är ganska energisnåla och kanske kan du spara in den i vinter beroende på vad du har för uppvärmning idag.

Smidigt med appstyrning så du kan styra den innan du kommer hem.
Fast det kostar inte femhundra på Jula. Det kräver också installation. Tipset till ts är att köpa en vanlig fläkt och inte betala mer för en "luftkylare". Det är klart att en tjugo gånger så dyr lösning är bättre. Det behöver inte sägas.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
Har en luftkylare som man fyller med kallt vatten och kylklampar. Och visst blåser det kallare luft, men min känsla är att det blir mer fuktig luft bara. Köp en portabel AC om du vill ha kallt.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
N
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
Har luftvärmepump som jag kan köra som AC men det behövs aldrig. På nedervåningen blir det aldrig mer än 22 grader oavsett värme. På övervåningen där sovrummet ligger blir det desto varmare. Nu i dagarna 27 grader vid 18-tiden.
Lösningen är alltid densamma. I ett par fönster står kraftiga fläktar med timer. Klockan 21 drar de igång och vid läggdags har tempen gått ner till runt 23 grader vilket är okej för att kunna somna. På morgonen är det under 20 grader (i morse 18).
Så kraftfulla fläktar i fönstren är vår lösning.
Portabla luftkylare har jag inte hört mycket gott om men har å andra sidan inte provat dem själv.
 
  • Gilla
Aiglebak och 1 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Tack för svar!
Som jag antog då, kanske bättre att köpa vanlig fläkt om man inte vill spendera ett par tusen för en portabel AC
Jag köpte en portabel AC men enligt mig bortkastade pengar. Den har en evakueringsslang och blåser ut stora mängder luft. Det bildas då undertryck i huset och den varma ute luften kommer in igen. Den tar massor med ström och låter förfärligt för endast någon grad i rummet den står i trots att det är en större modell. Är nu lycklig ägare av en luft-luft värmepump :)
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Jag köpte en portabel AC men enligt mig bortkastade pengar. Den har en evakueringsslang och blåser ut stora mängder luft. Det bildas då undertryck i huset och den varma ute luften kommer in igen. Den tar massor med ström och låter förfärligt för endast någon grad i rummet den står i trots att det är en större modell. Är nu lycklig ägare av en luft-luft värmepump :)
Kör man med AC så är det effektivast att stänga alla fönster och ventiler så inte den varma luften kommer in :) Anledningen att den blåser ut stora mängder luft är att den transporterar bort den varma luften och behåller den kalla :)
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Kör man med AC så är det effektivast att stänga alla fönster och ventiler så inte den varma luften kommer in :)
I mitt hus behöver man inte öppna för att den varma luften ska komma in. Väl ventilerat med självdrag :rolleyes: och det är svårt att täta runt fönstret där man leder ut slangen
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Köp en luft-luft värmepump. Då har du både värme på vintern och skön kyla då det behövs. Låter inte en massa. Finns faktisk sådana som inte kostar så mycket längre. Har kört med fläktar och den typ av vattenkylare som du beskrivit men är nu lycklig ägare till en luft-luft pump. Fick ner våra värmekostnader rejält på vintern och har nu behaglig nästan helt ljudlös kylning när det är varmt. Vaknar som en ny människa varje morgon.
 
  • Gilla
VardagsFixaren och 1 till
  • Laddar…
A Aiglebak skrev:
Hej!

Nu när det är så sjukt varmt ute och det märks inomhus, speciellt när man sover. Kikade runt online och stötte på en luftkylare från webhallen, medlemspris på 649 kr - [länk]

Är detta något att ha tror ni eller är det bättre att köpa en vanlig golvfläkt?

Har just nu en Bordsfläkt som inte räcker under natten..
Jag hoppas jag även tog rätt forum - värme allmänt :)
Tack!
@Aiglebak - jag har en portabel AC med drygt 1 kW kyleffekt och slang som man hänger ut genom fönstret där varmluften går ut. I ett rum på 9 kvm fungerar den svinbra, sänker tempen från 28 till 18 grader på 2 timmar. Men i ett rum på knappt 15 kvm fungerar den avsevärt sämre, där blir det bara 23-24 grader ovasett hur länge jag kör den. I ett större rum än så blir det nog ingen skillnad alls. I det lilla sovrummet är den underbar, värd varenda krona!
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Vid slutet av dagen blev det denna luftkylare jag fick med mig hem efter jobbet. Det var antingen mellan denna eller en pelarfläkt från Jula.

Med tanke på priset så var jag tvungen att testa det. So far so good - sämre än en AC men bättre än min bordsfläkt. Precis som sägs.

Bor i en bostadsrättsradhus och har inte möjlighet att borra eller ha en slang ut mot fönstret.

Men men, endast använd i ett par timmar och får se hur nöjd man blir under hela sommaren. :)

Tack för alla svar!
 
Har luft luft värmepump på landet som vi kör när vi är där, sätter den på 24 grader, behöver inte vara kallare än så. Värre i stan där vi bor i hyreslägenhet i en fd vind. Här blir det varmt och någon värmepump/ac vägrar dom sätta in.. golvfläkt på stativ från Jula har varit den bästa lösningen - vi har testat det mesta - den är helt klart tystast på natten. Skulle gärna vilja ha en väggmonterad fläkt som man har i Asien så man slapp ha den på golvet, men hittar ingen. Någon som sett sådana till salu ??
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
Kör också portabel i ett litet sovrum där vi inte fick till luft-luft på ett vettigt sätt.
Har monterat slang även på insuget, så har två slangar ut genom fönstret, gjorde en hel del, så det kan jag rekommendera.
 
  • Gilla
Aiglebak
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Kör också portabel i ett litet sovrum där vi inte fick till luft-luft på ett vettigt sätt.
Har monterat slang även på insuget, så har två slangar ut genom fönstret, gjorde en hel del, så det kan jag rekommendera.
Vänta lite nu, så du har 2 stycken slangar som går ut genom fönstret? :thinking: Du låter din AC ta luft utifrån :rolleyes: som den sen avlägsnar värmen på genom att blåsa ut den varma luften igen? :rofl:
 
  • Haha
Puhnallen
  • Laddar…
Tillföra fukt för att kyla. Den tillför fukt, det är varmt, du får en miljö med fuktig, varm luft. Blir lite åt bastuhållet till.. Det blir inte svalare för människan för att man tillför vatten till en redan varm miljö, däremot om man redan är fuktig på huden (svett) så kan en fläkt som omsätter/rör om luften utan ytterligare tillsättning av fukt, kyla kyla ned kroppen. Allt detta som de gör reklam för är bara bullshit. Det de gör när luftfuktigheten stiger i rummet med tillsatt vatten är att kroppen blir varmare, men, dammpartiklar faller till golvet i större utsträckning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Kör man med AC så är det effektivast att stänga alla fönster och ventiler så inte den varma luften kommer in :) Anledningen att den blåser ut stora mängder luft är att den transporterar bort den varma luften och behåller den kalla :)
Vilken luft ska man ersätta den utblåsta luften med menar du?
Antingen imploderar huset eller så suger man hela tiden in ny varmluft utifrån i takt med att man blåser ut luft. Detta gör att ACn måste gå hela tiden för att kyla den nya varma luften som fylls på så länge ACn går. Den blir så att säga aldrig klar.
Därför är separat utedel avlägset. Inga extra luftflöden in/ut från huset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C
  • Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.