M Magnus_78 skrev:
Jag är i nästan exakt samma situation; har beställt en FH35 och skulle vilja placera den över ett fönster. Avståndet från tak till fönstrets kant (samma mätreferens som trådstartaren) är 33 cm. Det hade ju varit helt fantastiskt om det gick att klämma in den där (A) med så små marginaler.

PS. Inte menat att kapa tråden på något vis. Återkom gärna med hur din installation gick. Min är bokad den 29/3.
Klart nu, tog runt 2 1/2 timme pga att min vägg hade typ massa järn fast jag har trä fasad hehe, han hade aldrig varit med om det.
Men annars gick de bra, tyckte inte det blev något konstigt.
 
  • Installation av luftkonditioneringsenhet ovanför ett fönster med frostat glas i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en vit köksfläkt ovanför ett fönster i ett rum med tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Klart nu, tog runt 2 1/2 timme pga att min vägg hade typ massa järn fast jag har trä fasad hehe, han hade aldrig varit med om det.
Men annars gick de bra, tyckte inte det blev något konstigt.
Skönt att den är uppe, vad tog han i timpeng?
 
Ser jag fel eller är kabelkanalen till kablarna och avrinningen lutad uppåt?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Skönt att den är uppe, vad tog han i timpeng?
Jag köpte installation till när jag köpte pumpen =)
 
H Holmspel skrev:
Ser jag fel eller är kabelkanalen till kablarna och avrinningen lutad uppåt?
Nea, det är inte lutad uppåt. :)
 
Kanske är mer luft upp till taket än vad det ser ut att vara!
Är det så tajt som det ser ut att vara så kan det bli svårt att hålla rent värmepaketet samt att få bort höljet vid en ordentlig rengöring eller reparation.
 
C Comfort Thomas skrev:
Kanske är mer luft upp till taket än vad det ser ut att vara!
Är det så tajt som det ser ut att vara så kan det bli svårt att hålla rent värmepaketet samt att få bort höljet vid en ordentlig rengöring eller reparation.
Han visade hur jag skulle rengöra alla filter och hur man tog ut filter osv chassit gick upp väldigt lätt och var inga problem att komma åt sakerna.
Så i detta fall är det inget problem med något, han var väldigt skeptiskt först men sen när han var klar sa han att det blev bättre än väntat.
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Han visade hur jag skulle rengöra alla filter och hur man tog ut filter osv chassit gick upp väldigt lätt och var inga problem att komma åt sakerna.
Så i detta fall är det inget problem med något, han var väldigt skeptiskt först men sen när han var klar sa han att det blev bättre än väntat.
Ja ta ut filtren är inga problem men det var inte det jag menade då filtren inte fångar upp allt.

Chassit gick upp lätt ???
Tog han bort skruvarna och tog bort chassit eller är det filterluckan som man viker upp du menar?
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag köpte installation till när jag köpte pumpen =)
Det var egentligen inte så riktat till dig, tycker bara det är intressant
hur luft/luft installatörerna lyckats med att få 5000:- att kännas som en rimlig
ersättning för 2-3 timmars jobb.
Inte ens elektriker kostar så mycket.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det var egentligen inte så riktat till dig, tycker bara det är intressant
hur luft/luft installatörerna lyckats med att få 5000:- att kännas som en rimlig
ersättning för 2-3 timmars jobb.
Inte ens elektriker kostar så mycket.
Visst kan det vara ”dyrt” om företaget ligger bredvid kunden och det är 1m att dra rör och elen finns direkt bredvid

Men i kostnaden ingår det oftast lite resa, kanaler, vinklar , konsol, dämpare, tätningsdetalter efter håltagning samt att verktygen som vacumpumpar , tömningsaggregat, våg, certifieringskostnader ochverktyg inte håller för evigt och ska underhållas eller bytas samt att kostnaden ska bekosta eventuellt lager/kontor och så kanske företagen gärna göra en liten vinst
känns det som att det måste vara en guldgruva att montera luft/luft så bör du satsa på det yrket då det är stor brist på kylmontörer
 
  • Gilla
Fredrikkarlsson1992 och 3 till
  • Laddar…
Jag har ju luftburen elvärme, jag har dragit ner den från kl 7 till kl 3.
Har värmepumpen på 22 grader och ändå 23.4grader i huset!
Jag vill ju inte stänga av mitt system helt för andra delar av huset måste få lite värme som inte värmepump når.
Men jag tänkte på sommaren då behöver jag inte ha systemet igång men funkar all ventilation då normalt ändå?
Jag har ju ACF som jag har igång hela tiden men om jag stänger av FTX-anläggningen så påverkar det väl inte ventilationen?
Vill ju inte få mögel eller dålig luft i huset.
 
Varför sänker du inte värmepumpen då?? Spärra el tillskott i den luftburna värmen, ventilationen funkar väl som den skall ändå..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför sänker du inte värmepumpen då?? Spärra el tillskott i den luftburna värmen, ventilationen funkar väl som den skall ändå..
Jag har sänkt värmepumpen till 19.
Vadå spärra luftburna värmen?
 
Tack för återkoppling och bilder! Då hoppas jag att det blir en liknande installation hos mig om en månad. Behövde du övertala installatören att gå med på denna placering?
 
Vad värmer den luftburna värmen? Stäng av elvärmen, och kör endast fläkten som får fördela värmen från luftvärmepumpen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.