14 585 läst · 84 svar
15k läst
84 svar
Luft/Luft värmepump, tips?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Mycket välisolerat, samt en Nibe 750 som värmer golvvärme i badrum och tvättstuga, samt att den värmer Vv, vi har 22gr inomhus.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Köpte Nocrian av dig typ för 10år sedan och vi hade ett samtal om detta, även skrivits om detta på värmepumpsforum, så ja detta är känt, men funkar otroligt dåligt som värmepump om den trycker värme nedåt..C Comfort Thomas skrev:Låter märkligt om man inte kan ändra vingen manuellt till att blåsa rakt fram i värmedrift om det läget finns i kyldrift!!
Har inte hört eller sett någon skriva det tidigare men har du provat och det inte går så är det så, någon med nocria på forumet kan kanske kolla om det fungerar på sin om det skiljer mellan årgångar.
Klarar du att hålla värmen/värma 150kvm med 2-2,5kW så är det bara att gratulera till ett väldigt energisnålt hus och du har minimal årsförbrukning för att värma.
Ett välisolerat hus har normalt högre transmitionsförluster och ventilationsförluster än så
Visst ger en FH35 mer än 2-2,5kw i -25? Vad förbrukar den i maxeffekt?
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Alldeles för länge sedan jag sålde nocria för att minnas att det inte går att ställa vingen rakt framH Husqvarna220Ac skrev:
Men stämmer såklart om du och flera på forumet haft samma ”problem”
Vad en FH35 förbrukar i maxeffekt beror på tex utetemperaturen.
Vid tex -15 så drar den nästan 2kW och levererar 4,3kW inkl avfrostningar
Har inte databladet framför mig men FH35 vid -25 gav vid den temperaturen inte över 2,5kW, bör då dra ca 1500W
Måste nästan kolla i Mitsubishis datablad igen så det blir rätt uppgifter på både max effekt och effektivitet vid -25
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Jo manualen kom upp på vp forum precis och det var helt klart tydligt att det är så
Nu har knappast någon garanti kvar på sin maskin så vill man trixa lite så bör det gå att haka av vingarna från motorn och med fingrarna ställa den rakt fram om man skulle vilja detta, säker är jag dock inte då det var väldigt länge sedan jag var i kontakt med en nocria
Nu har knappast någon garanti kvar på sin maskin så vill man trixa lite så bör det gå att haka av vingarna från motorn och med fingrarna ställa den rakt fram om man skulle vilja detta, säker är jag dock inte då det var väldigt länge sedan jag var i kontakt med en nocria
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Det är nog tack vare att det ”läcker” ut värme från badrum och tvättstuga till fastigheten som ni klarar er på en FH35 vid -25 längre perioder, om ni nu har långa perioder med -25.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Läker knappast ut från badrum, men är inte heller -25 så långa perioder, årsförbrukning på mellan 5800-6800kwh, totalt.
Tomas, vad säljer du för värmepumpar idag? Kan man köpa en värmepump ”lös” idag eller måste man handla inkl installation?
Vad finns det för moderna luftvärmepumpar idag som förstår när den verkligen behöver avfrosta, inte att den bara avfrostar på tid, samt bra med effekt i minusgrader, och bra kvalitet..och givetvis billig..eller prisvärd säger man väl..
Tomas, vad säljer du för värmepumpar idag? Kan man köpa en värmepump ”lös” idag eller måste man handla inkl installation?
Vad finns det för moderna luftvärmepumpar idag som förstår när den verkligen behöver avfrosta, inte att den bara avfrostar på tid, samt bra med effekt i minusgrader, och bra kvalitet..och givetvis billig..eller prisvärd säger man väl..
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Grymt låg årsförbrukning !!H Husqvarna220Ac skrev:Läker knappast ut från badrum, men är inte heller -25 så långa perioder, årsförbrukning på mellan 5800-6800kwh, totalt.
Är totalt inkl tappvarmvatten och hushållsel ?
Vi säljer bara luftvärmepumpar inkl installation här nere i vår närhet så kan inte sälja en lös maskin till dig.
Värmepumpen du söker som dessutom ska vara billig finns nog inte och frågan är väl nästan om du behöver någon om fastigheten är så energisnål .
Kan vara vettigare med en raddis, nu vet jag dock inte alla förutsättningar för vad den ska klara.
Mest värmepump för pengarna är nog FH serien då man kan se dom här och var riktigt billigt, man får se upp lite bara så det är rätt modellbeteckning och att det är 5års garanti.
Hur fungerar avfrostningen hos dig vid -25 på en FH35 ?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej igen T
Den avfrostar kanske varje 40-50min, knäpper lite och sen igång igen, ja detta är totalt köpt energi, inkl Vv och HH-el, samt Spabad (ej vinter) och motorvärmare.
Har även 8.7kw solceller, använder 800kwh av dessa, så detta skall plussa på.
Är inte förbrukningen som jag är rädd för, det är toppeffekten, har 16A och säkrar helst ute upp.
Säljs FH35/25 fortfarande?
Den avfrostar kanske varje 40-50min, knäpper lite och sen igång igen, ja detta är totalt köpt energi, inkl Vv och HH-el, samt Spabad (ej vinter) och motorvärmare.
Är inte förbrukningen som jag är rädd för, det är toppeffekten, har 16A och säkrar helst ute upp.
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Om du sprayar lite lithiumfett i själva ”bikakan” på vänster sida där alla rören sitter fast så får du troligen bort knäppningarna , enklast att ta bort själva plastkåpan för att komma åt bäst att spraya.H Husqvarna220Ac skrev:Hej igen T
FH finns fortfarande och då det förekommer mycket paralellimport brukar dom vara ganska hårt prispressade så man får mycket maskin för pengarna.
Tror detta är sista säsongen dom finns om det nu inte säljs galet mycket av dessa fortfarande så dom förlänger tillverkningen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Tack för tipsen..!
Det här lät superintressant. För att inte kidnappa den här tråden mer har jag startat en ny tråd här:C Comfort Thomas skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/innerdel-mitsubishi-fh25-knaepper-och-knakar.334226/
Kan du beskriva lite mer, gärna med någon bild?
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Har ingen bild men om du laddar ner servicemanualen så ser du dels hur man demonterar höljet och på vänster sida så ser du att alla böjar från kondensor/förångare sitter ihop i en platta som är demonterbar men gör inte det då det inte är det enklaste och den går ofta sönder.mg765 skrev:
Kärvar det lite där när innerdelen växlar från värme till kyla eller tvärtom så krymper/expanderar materialet och knäppningar kan bli resultatet.
Sitter innerdelen inte på en plan vägg så kan det även då bli konstiga ljud då plasten hamnar lite i spänn.
Spruta tex lithiumfett där du ser att rören går in i platshållaren
Jag hittade ett youtube-klipp där innerdelen monteras isär här:C Comfort Thomas skrev:Har ingen bild men om du laddar ner servicemanualen så ser du dels hur man demonterar höljet och på vänster sida så ser du att alla böjar från kondensor/förångare sitter ihop i en platta som är demonterbar men gör inte det då det inte är det enklaste och den går ofta sönder.
Kärvar det lite där när innerdelen växlar från värme till kyla eller tvärtom så krymper/expanderar materialet och knäppningar kan bli resultatet.
Sitter innerdelen inte på en plan vägg så kan det även då bli konstiga ljud då plasten hamnar lite i spänn.
Spruta tex lithiumfett där du ser att rören går in i platshållaren
Är det här du menar? Att fettet läggs på där rören och plasten har kontakt med varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· stockholm
· 2 259 inlägg
Precis
Spruta in med pipen på flaskan där du ser att plast eller rör kan skapa knäppningar
Tänk på att skydda lamellerna så du inte duschar dom med fett då allt damm kommer klibba ihop.
Spruta in med pipen på flaskan där du ser att plast eller rör kan skapa knäppningar
Tänk på att skydda lamellerna så du inte duschar dom med fett då allt damm kommer klibba ihop.