14 926 läst · 84 svar
15k läst
84 svar
Luft/Luft värmepump, tips?
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Tänk på att det inte bara handlar om vart bäst placering är rent besparingsmässigt, man måste även tänka på ljud och blåst som kan vara störande.F Fredrikkarlsson1992 skrev:Jag vet inte vad du jobbar med men du verkar ju kunnig iaf =)
Men om du kollar på min (världsklass) ritning av mitt hus, vart tycker du värmepumpen passar bäst?
[länk]
Glömde rita in, men har en vedeld i vardagsrummet 1 mellan väggarna på vardagsrum 2 och sovrummet som är där, eldar dock inte mycket bara ibland på helger
Bäst hjälp får du av att ta hem en eller två olika återförsäljare som på plats även ser möblering och kan ge bättre förslag då dom ser alla förutsättningar för både inne och utedel.
I hallen ser det antingen ut som man blåser in den varma luften in i ett sovrum eller att man kommer bli störd av ljud.
Tv rum eller finrum kan vara alternativ men beroende på förutsättningarna så ta hem ett par tilltänkta återförsäljare för lite synpunkter.
Trist svar från min sida
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Hehe, aja okej får väl se vad snubben säger som kommer hitC Comfort Thomas skrev:Tänk på att det inte bara handlar om vart bäst placering är rent besparingsmässigt, man måste även tänka på ljud och blåst som kan vara störande.
Bäst hjälp får du av att ta hem en eller två olika återförsäljare som på plats även ser möblering och kan ge bättre förslag då dom ser alla förutsättningar för både inne och utedel.
I hallen ser det antingen ut som man blåser in den varma luften in i ett sovrum eller att man kommer bli störd av ljud.
Tv rum eller finrum kan vara alternativ men beroende på förutsättningarna så ta hem ett par tilltänkta återförsäljare för lite synpunkter.
Trist svar från min sida![]()
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Garantin kommer nog via dom.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Går du in på www.mitsubishivillavarme.se och kikar på återförsäljarlistan så ser du i texten ovanför vilka som inte har garanti via Mitsubishi Electric Sverige.
Men blixtnedslag och kundens klantighet går via hemförsäkringen
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Hehe, ja men känns ändå bra hört bra om Zave så ska nog ej vara några problem att dom hjälper till om man nu skulle få problem vilket jag ej hoppas ... HeheC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Gäller oftast att oavsett postorderfirma man köper ifrån att man har lite tur med vilken montör man fårF Fredrikkarlsson1992 skrev:
Å andra sidan är man inte garanterad en bra montör även om det är en auktoriserad firma via mitsubishi electric sverige
Tänkte mest på att du och dom som funderar på köp av Mitsubishi Electric att man kan vara intresserad av vem som verkligen står bakom garantin, upphör tex zave med verksamheten har man ingen garanti om du inte hittar den Estländska distributören eller vart dom numera köper sina ifrån
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Ja, så är de juC Comfort Thomas skrev:Gäller oftast att oavsett postorderfirma man köper ifrån att man har lite tur med vilken montör man får
Å andra sidan är man inte garanterad en bra montör även om det är en auktoriserad firma via mitsubishi electric sverige
Tänkte mest på att du och dom som funderar på köp av Mitsubishi Electric att man kan vara intresserad av vem som verkligen står bakom garantin, upphör tex zave med verksamheten har man ingen garanti om du inte hittar den Estländska distributören eller vart dom numera köper sina ifrån
Man vet ju aldrig om dom upphör men förhoppningsvis inte
Men får tänka på det bästa och hoppas den håller fint i 20 år synd dock att det tar enda till mars för dom att installera den
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
20 bast är nog tveksamt om någon luftvärmepump håller då det är så mycket elektronik i grejerna numera.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Är det galet stor prisskillnad mot en lokal återförsäljare så kan det vara värt att vänta lite extra på postorderpumpen men är det någon tusenlapp eller kanske två så kan det vara så att du hinner spara in dom pengarna om dom kan montera lite snabbt
ibland är inte alltid billigast det billigaste i längden är något man får tänka på ibland och inte specifikt för värmepumpar
Jag är i nästan exakt samma situation; har beställt en FH35 och skulle vilja placera den över ett fönster. Avståndet från tak till fönstrets kant (samma mätreferens som trådstartaren) är 33 cm. Det hade ju varit helt fantastiskt om det gick att klämma in den där (A) med så små marginaler.
PS. Inte menat att kapa tråden på något vis. Återkom gärna med hur din installation gick. Min är bokad den 29/3.
PS. Inte menat att kapa tråden på något vis. Återkom gärna med hur din installation gick. Min är bokad den 29/3.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Serviceluckan ska gå och öppna också, samt att den suger in luft i överkant..så lite luft måste man ha imellan..
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Fick en tidigare tid så dom kommer hit imorgon! Återkommer med bilder och så när det är klart