642 läst · 6 svar
642 läst
6 svar
Lös FK i glesbox?
Skulle se vad våra downlights heter så jag tog ur en. Såg då att det satt FK direkt på drivdonet. Förmodar att flexslangen endast sitter in en kortare bit i lådan. Är detta ok? När jag själv på ett annat ställe i huset satte in själv , jaja jag vet… så drog jag kabel i slangen. Det var kort bit så det gick bra, längre sträcka svårare ju.
Men vad är rätt sätt egentligen?
Men vad är rätt sätt egentligen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Nej det är inte ok, men troligen ett ganska vanligt fel. Det bör åtgärdas t.ex genom att trä på en isolerslang över FK-ledarna som dels når en liten bit in i röret och dels dragavlastas i anslutningsplinten till downlighten.
Kabel i slang är en annan sak, om du nu menar mantal kabel och inte FK? En kabel i en potta är ok. Det finns dock synpunkter på valet av kabel - det är en gråzon ifall det handlar om en installationskabel eller anslutningskabel till downlights.
Kabel i slang är en annan sak, om du nu menar mantal kabel och inte FK? En kabel i en potta är ok. Det finns dock synpunkter på valet av kabel - det är en gråzon ifall det handlar om en installationskabel eller anslutningskabel till downlights.
Tack för svar. Det var det jag misstänkte.Bo.Siltberg skrev:
Nej det är inte ok, men troligen ett ganska vanligt fel. Det bör åtgärdas t.ex genom att trä på en isolerslang över FK-ledarna som dels når en liten bit in i röret och dels dragavlastas i anslutningsplinten till downlighten.
Jodå, det är en EQLQ kabel där jag satte in det.
Det är som sagt nog ett väldigt vanligt fel/fusk. Men personloigen skulle jag nog bara låta det vara. Jag skulle inte göra så själv eller acceptera utförandet från en elektriker vid nyinstallation. Men i praktiken är det väldigt långsökt att detta skulle kunna bli farligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 150 inlägg
Jag tänker på nästa person som öppnar en downlight med detta fel och istället för att ställa fråga som TS gör tänker jaha så här man alltså göra, va bra! Det verkar ju finnas en okunskap här på en kanske betydande nivå.
Det handlar vanligen inte om risken för elchock, så man kan inte hänvisa till tvåfelsprincipen, utan det är "bara" risken för brand. Och tyvärr finns det ingen tydlig regel kring detta utan man får gå till tillverkarnas anvisningar för hur deras sladdar får användas. Visst risken för brand är inte så hög, men det är inget skäl att göra detta fel.
Så jag skrev att det bör åtgärdas, inte måste.
Det handlar vanligen inte om risken för elchock, så man kan inte hänvisa till tvåfelsprincipen, utan det är "bara" risken för brand. Och tyvärr finns det ingen tydlig regel kring detta utan man får gå till tillverkarnas anvisningar för hur deras sladdar får användas. Visst risken för brand är inte så hög, men det är inget skäl att göra detta fel.
Så jag skrev att det bör åtgärdas, inte måste.
Klicka här för att svara