6 058 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Lönsamt att byta från coax till fiber?
Om priset var dubbelt innan bidragsregnet så är det en fingervisning. Men jag har ingen detaljerad insikt i hur priset sätts.spikplanka skrev:
Som du själv skriver är många av fiberbolagen rätt usla och bökiga att ha och göra med, och dels för att rabatten är tidsbegränsad.L lbgu skrev:
Gällande driftsäkerhet så är ju även mobilmasterna kabelanslutna och inte på något vis immuna mot varese strömavbrott eller fiberavgrävning.
Med ett mobilabonnemang plus en fast förbindelse så har du åtminstonde två möjliga vägar ut, även om det såklart finns risk att båda dessa delar bitar av samma infrastruktur.
Fiberskåp vid gatan. Inget grävt. Ingen asfalt att passera. Utgå från pris på 20 000 SEK nu för installation. Vad skulle man cirka hamna på utan alla tillfälliga subventioner?A AndersS skrev:
Avstår från att gissa eller spekulera i framtiden, det finns för många faktorer. Går inte ens idag att sätta ett generellt pris, tyvärr.spikplanka skrev:
Helt omöjligt att svara på, beror helt på hir operatören räknar på sina investeringar och hur man bedömer marginal och tb för varje extra kund.spikplanka skrev:
Sen måste man ju veta om man ingår i ett av PTS stödprojekt eller inte. Om det är en vanlig eftersnslutning som kostar mindre än marknadspris är det ju nätägaren som försökerräkna hem på kommande intäkter, eller låter andra kunder "subventionera" anslutningen.
/M
Om du hade varit lite uppmärksam så hade du vetat att jag är aktiv inden fiberförening och ofta delar med mig av synpunkter från en nätägares sida. Jag vet bättre än högst troligen någon annan här vilka kostnaderna FAKTISKT är.L lbgu skrev:Vilka är vi? Skriver du för något företags räkning? Lite damage control kanske.
Om du läste inlägget jag svarade på så var det någon som påstod att det alltid är dyrare att efteransluta.
Eftersom jag har fått massor med efteranslutningserbjudanden där en del legat närmare halva priset mot originalerbjudandet så vet jag att det inte ALLTID är så. Så vad var trams med mitt påstående?
Sen verkar du inte ha koll när du skriver att det inte täcker kostnaderna. Du får tänka på att man genom installationen har kunden i en monopolliknande situation och kan mjölka kunden på pengar i åratal framåt. Det har ett rätt stort värde som gör att man kan låta anslutningen vara billig men ändå tjäna på det i slutändan. En ren investering alltså.
Eftersom vi är en ekonomisk förening (som alltså ägs av våra medlemmar) så gör vi ingen vinstutdelning, och kan inte heller i någon större grad låta vissa efteranslutningar sponsra andra, då kravet är att alla medlemmar skall behandlas lika.
Därför är det viktigt för oss att ha koll på vad varje ny anslutning skall kosta, så att inte redan inbetalt medlemskapital går åt till att finansiera nya medlemmar. Just därför måste även alla nya anslutningar bidra till de investeringar som redan är gjorda, en självklarhet som dock verkar svårt att förstå för många på det här forumet. Ofta hör man "bara grävning från närmaste skåp". Jaha, och det skåpet hamnade där gratis eller? Stamnät, noder, skåp, kopplingshus, bygglov, ledningsrätt, allt detta skall en ny anslutning vara med och dela på, PLUS kostnaden för själva anslutningen, som innefattar projektering, eventuella tillstånd, grävning, duct, blåsning, svetsning, provmätning, ev avgift till KO för nykundsupplägg, dokumentation, ev ledningsrätt.
Nästan omöjligt att göra detta under 30.000 idag, om man inte bygger ett helt område samtidigt.
Så, om inte kunden betalar detta är det någon annnan som gör det, men i längden är det naturligtvis inte hållbart.
Därav kommer att verkligheten är att i minst 9 fall av 10 är det alltid dyrare att efteransluta, och de där 1 av 10 kommer minska och försvinna efter hand.
Sen kommer det alltid vissa korkade inlägg som varken förstår tekniken eller marknaden och skall vara lite motvalls, men det är väl tyvärr ofrånkomligt.
/M
Med tanke på hur många medlemmar det finns på Byggahus så känns det rätt självcentrerat att förvänta sig att andra medlemmar ska ha någon större koll på ens föreningsengagemang.M Marcus-AA skrev:
Snarare du som inte förstår marknaden. För lite större bolag än din förening så är det väldigt lönsamt att ha kunder som år efter år bidrar med ett antal tusenlappar. Sådana kunder kan man koppla in billigare än vad det kostar tack vare att man vet att man tjänar på det i längden. En ren investering. Det kan vara värt att betala 20 000 för att få en årlig inkomst på säg 2000:-..M Marcus-AA skrev:
Det är därför vi, jag, skriver att man inte kan sätta ett pris på en efteranslutning utifrån praktiska förutsättningar och andra företagsekonomiska rent generellt. Tyvärr blir det en sådan dialog i trådarna när olika priser redovisas att "fick betala 5000" kontra vill "vill ha 35 000", utan att veta förutsättningar för den nätägaren och just den fastigheten. Helt olika förutsättningar jämförs i kronor, utan någon fakta till skillnader.
PTS har sedan länge haft bidrag för "omöjliga" fastigheter gällande bredband fiber/mobilt, men många är de inte enligt statistik för utbetalningar.
PTS har sedan länge haft bidrag för "omöjliga" fastigheter gällande bredband fiber/mobilt, men många är de inte enligt statistik för utbetalningar.